شناسهٔ خبر: 58577702 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

دانستنی‌های رانندگی؛

از افزایش مشکلات ناگهانی در خودرو تا اثرات پُرنکردن باک بنزین

باشگاه خبرنگاران

دانستن این مطلب برای رانندگان با تجربه و کم تجربه، رانندگان با سابقه و ماهر یا غیر ماهر می‌تواند مفید و آموزنده باشد.

صاحب‌خبر -

دانستن نکات مهم و آموزشی در حین رانندگی با خودرو‌های سواری موضوعی بسیار مهم است و  این مطلب برای رانندگان با تجربه و کم تجربه رانندگان با سابقه و ماهر یا غیر ماهر می‌تواند مفید و آموزنده باشد.

هرروز راس ساعت ۱۶ عصر در حوزه حوادث و انتظامی (گروه اجتماعی)   می‌توانید این نکات کوتاه و مفید را بخوانید:

۱: یکی از باور‌های غلط رایج بین راننده‌ها این است که در حالتی که پایشان روی ترمز قرار دارد از روی سرعت گیر عبور کنند. این یک باور کاملا اشتباه است. چرا که فرایند ترمزگیری باید قبل از رسیدن به دست انداز صورت بگیرد و خودرو به سرعت مناسب برسد. در صورتی که هنگام عبور از دست انداز پایتان روی ترمز باشد، بخشی از سیستم فنربندی خودرو فشرده شده و جای بازی کمتری برای کمک فنر‌ها باقی می‌ماند.

۲: حالا با خود فکر کرده اید که چه زمانی و در چه حالتی کولر خودرو را روشن کنید بهتر است؟ با فشردن دکمه AC برای روشن کردن کولر، در واقع به کمپرسور کولر دستور می‌دهید که با استفاده از تسمه که با نیروی موتور به گردش در می‌آید، حرکت کند و برای خنک کردن، گاز کولر را در مدار بچرخاند. پس به این نتیجه رسیدیم که روشن کردن کولر یک بار اضافه روی دوش موتور می‌گذارد. پس برای روشن کردن کولر بهتر است دور موتور رو کم کنید یا توقف کنید که فشار وارد شده به موتور به حداقل برسد.

در خودرو‌های دنده‌ای می‌توانید با گرفتن کلاچ، دور موتور را کاهش دهید. اگر هم با خودروی اتوماتیک رانندگی می‌کنید، گیربکس را روی حالت تیچ ترونیک بگذارید و با سبک کردن دنده، دور موتور را کاهش دهید. اگر هم این کار از حوصله تان خارج بود، پا را از روی پدال گاز بردارید تا فشار کاهش پیدا کند.

۳: بعضی راننده ها، برای صرفه جویی باک بنزین را پر نمی‌کنند و چند لیتر کمتر از میزان کامل بنزین می‌زنند. جالب است بدانید این کار نه تنها موجب صرفه جویی نمی‌شود، بلکه می‌تواند به بعضی قسمت‌های سیستم سوخت نیز آسیب برساند. در باک سوخت پمپی به نام پمپ بنزین وجود دارد که برای خنک ماندن در باک شناور است. رانندگی با باک خالی و سوخت کم، گرم شدن این پمپ و خرابی آن را در پی دارد. پیشنهاد ما این است که برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی، حداقل یک چهارم ظرفیت باک بنزین همواره پر باشد.

۴: در تمام مدتی که به اصطلاح پدال کلاچ را گرفته اید، بخش‌های مختلفی همچون صفحه کلاچ و بازوی رها کننده با یکدیگر درگیرند. اگر این قطعات مدام با یکدیگر درگیر باشند، فرسایش و خوردگی گریبان آن‌ها را می‌گیرد. این اتفاق سبب افزایش احتمال بروز مشکلات ناگهانی در خودرو می‌شود؛ بنابراین بهترین راهکار این است که حتی در توقف کوتاه یا در ترافیک دنده را در حالت خلاص قرار دهید و پا را از روی کلاچ بردارید.

نظر شما