شناسهٔ خبر: 58561861 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هشدار بلغارستان و مجارستان؛ اوکراین به جنگ فرسایشی برای اروپا بدل می‌شود

«رومن رادوف» رئیس‌جمهور بلغارستان و خانم «کاتالین نوواک» همتای مجارستانی او پس از دیدار در صوفیه، درباره جنگ اوکراین و تبعات آن برای کل اروپا ابراز نگرانی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در آستانه اولین سالگرد آغاز جنگ روسیه و اوکراین، رئیس‌جمهور مجارستان به بلغارستان سفر و با همتای خود درباره روابط دو جانبه و جنگ اوکراین رایزنی کرد.

منابع رسانه‌ای از صوفیه پایتخت بلغارستان خبر دادند که رئیس‌‌جمهور این کشور در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور مجارستان درباره تحولات اوکراین صحبت و اعلام کرد، هر دو کشور درباره جنگ اوکراین نگرانی دارند.

به گزارش خبرگزاری تاس، رومن رادوف در نشست مشترک با کاتالین نوواک گفت: «ما نگرانی مشترکی در زمینه وضعیت اوکراین داریم. این درگیری در حال تبدیل شدن به یک درگیری اقتصادی جهانی است که اکنون تمام اروپا را تهدید می‌‌کند. این در حال تبدیل شدن به جنگ فرسایشی نه تنها برای طرف‌های مستقیم درگیر بلکه همچنین به یک جنگ فرسایشی برای اروپا و اقتصاد و نظام اجتماعی ما است».

رئیس‌جمهور بلغارستان ادامه داد: «ما متقاعد شده‌ایم که راه حلی این درگیری با افزایش عرضه سلاح به دست نمی‌‌آید (بلکه) تنها با نشان دادن اراده برای مشارکت در گفت‌و‌گو و دیپلماسی، تنش‌ها باید کاهش یابد و خصومت‌ها باید متوقف شود».

به گفته او، «بحران (جنگ اوکراین) در حال حاضر یک سال است که ادامه دارد و متاسفانه ما هنوز شرایط صلح را در اوکراین نمی‌بینیم. اما ما باید تلاش کنیم تا بحران و فشار نظامی بیشتر از این تشدید نشود تا هر چه زودتر، شرایط برای صلح پایدار فراهم شود».

روسای جمهور بلغارستان و مجارستان طی دیدار در صوفیه ضمن صحبت درباره همکاری دو کشور در زمینه انرژی توافق کردند که با یکدیگر در زمینه تامین انرژی کار کنند. آنها همچنین بر اهمیت استفاده از انرژی هسته‌ای برای تامین انرژی مورد نیاز کشورهایشان تاکید کردند.

مخالفت سران این دو کشور شرق اروپا با تداوم کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین در شرایطی انجام شده که مقام‌های مجارستانی از ابتدای این جنگ مخالفت خودشان را با فشارهای آمریکا و برخی کشورهای اروپای غربی برای اعمال تحریم‌های بی سابقه علیه روسیه اعلام کرده‌اند.

پایان پیام/م

نظر شما