شناسهٔ خبر: 58561765 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری نشست وزیران خارجه آسه‌آن در غیاب میانمار

تهران-ایرنا- وزیران خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) امروز در حالی در جاکارتا، پایتخت اندونزی گرد هم آمدند که بحران سیاسی میانمار بر آن سایه افکنده و وزیر خارجه این کشور در این نشست حضور نیافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، نشست وزیران خارجه آسه‌آن امروز جمعه برای بررسی مسائل مورد علاقه کشورهای عضو از جمله امنیت انرژی، غذا، امور مالی و بهداشتی در حال برگزاری است.

این نشست وزیران خارجه آسه‌آن در غیاب «وونا مونگ لوین» وزیر خارجه میانمار برگزار می شود و وضعیت بحرانی این کشور بر این نشست سایه افکنده است.

این غیبت ناشی از کوتاهی میانمار در اجرای توافقنامه ۵ مرحله ای منعقد شده در سال ۲۰۲۱ بین رهبران آسه‌آن و ژنرال «مین آنگ هینگ» حاکم نظامی میانمار در ۲ سال گذشته است.

دیدار با رهبران دولت پیشین میانمار و باز کردن راه های گفت وگو برای حل بحران سیاسی در این کشور از جمله درخواست های آسه‌آن از دولت نظامی حاکم بر این کشور بود.

آسه‌آن سال گذشته نیز از دعوت از حاکم نظامی میانمار برای شرکت در نشست رهبران این اتحادیه در کامبوج خودداری کرد.

ارتش میانمار در فوریه ۲۰۲۱ کودتا کرد و «آنگ سان سوچی» برنده جایزه صلح نوبل را که در انتخابات میانمار پیروز شده و رهبری این کشور را در دست گرفته بود، به زندان انداخت. اتحادیه کمک به زندانیان سیاسی گفته که از آن هنگام تاکنون بیش از ۱۶ هزار نفر بدلیل اتهامات سیاسی راهی زندان شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل برای اولین بار در ۷۴ سال گذشته در تاریخ اول دی ماه جاری علیه میانمار قطعنامه صادر کرد و از این کشور خواست ضمن توقف خشونت‌ها، زندانیان سیاسی را آزاد کند.

میانمار از آغاز کودتا در این کشور با سرکوب مرگبار معترضان، فروپاشی اقتصادی و مهاجرت دسته جمعی پناهجویان رو به رو شده است.

افزایش تنش ها بین چین و آمریکا در منطقه جنوب شرق آسیا از جمله دیگر مسائلی است که رهبری یکساله اندونزی بر آسه‌آن را به چالش می کشد. رهبران اندونزی بر تلاش برای توسعه اقتصادی این منطقه و جلوگیری از شکل گیری رقابت های امنیتی بین قدرت ها تاکید کرده اند.

نظر شما