شناسهٔ خبر: 58561550 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بسته سلامت:

بیماری آلزایمر

آلزایمر بیماری تحلیل برنده سیستم عصبی مغزی است که عملکرد‌های شناختی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، جابری، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت:اختلال شناختی ایجاد شده، حافظه اخیر یا حافظه نزدیک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با پیشرفت بیماری، علائم ایجاد شده به گونه‌ای است که فرد در انجام فعالیت‌های روزمره دچار اختلال می‌شود.
دکتر عباس رحیمی افزود:با پیشرفت بیماری، سایر قابلیت‌های شناختی مثل زبان، قضاوت، تفکر انتزاعی، محاسبه و قابلیت‌های عملکرد اجرایی و فعالیت‌های اجتماعی از دست می‌رود. با پیشرفت بشر، بیماری اختلالات خلقی و رفتاری، اختلالات خواب ایجاد شده و در نهایت با تحلیل سلول‌های مغزی، اختلالات حرکتی نیز ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد:تشخیص زودرس آلزایمر بسیار مهم است؛ زیرا در صورت تشخیص زودرس، درمان موجود که شامل درمان‌های دارویی و غیر دارویی است، به نحو اثربخش تری عمل می‌کند؛ بنابراین تشخیص بیماری در مراحل اولیه و زودرس، در پیش آگهی درمانی بیمار، بسیار اهمیت دارد.

عوامل موثر در بروز آلزایمر

در ایجاد آلزایمر ترکیبی از ژنتیک، سبک زندگی و عوامل محیطی مثل سطح مطالعه و سواد، فعالیت‌های اجتماعی، فعالیت‌های فیزیکی و بدنی، بیماری‌های دیابت و قلب و عروق مثل فشار خون بالا و مصرف سیگار و موارد دیگری مثل سابقه ضربه مغزی، نقش دارد.

تغذیه مناسب حاوی آنتی اکسیدان‌ها مثل میوه ها، سبزی‌ها و فعالیت‌های ورزشی، کنترل فشارخون و اصلاح سبک زندگی، در پیشگیری از بروز آلزایمر موثر است.

اگر در اطرافیان خود فردی با علائم اختلال حافظه دارید، توصیه می‌شود به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود.

نظر شما