شناسهٔ خبر: 58561405 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مصادره زمین‌های برادر «نظربایف» در قزاقستان

رئیس شورای اجتماعی توسعه مدیریت دولتی و مبارزه با فساد حزب حاکم «امانت» قزاقستان از مصادره زمین‌های غیرقانونی به دست آمده توسط برادر نخستین رئیس جمهور این کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «یرلان سایراف»، رئیس شورای اجتماعی توسعه مدیریت دولتی و مبارزه با فساد حزب حاکم قزاقستان در مورد مصادره زمین‌های تصرف شده توسط «بالت نظربایف»، برادر «نورسلطان نظربایف»، نخستین رئیس جمهور این کشور خبر داد.

پایگاه اطلاعاتی حزب «امانت» با استناد به سایراف گزارش داده که در حال حاضر 239 هزار هکتار زمین در استان «مانغیستائو» و 60 هزار هکتار دیگر در استان «ژامبیل» متعلق به شرکت‌های تابعه «بالت نظربایف» به دولت بازگردانده شده است.

پیش از این با همکاری دادستانی کل قزاقستان، 59 قطعه زمین که مالکیت آن در شرایط مشکوکی به برادر نظربایف واگذار شده، شناسایی شده است.

سایراف در صحبت با رسانه‌های این کشور توضیح داد که شورای مبارزه با فساد حزب حاکم یک ساختار عمومی است و در صورت دریافت نشان و شواهدی، دادستانی کل قانونی بودن یا غیرقانونی بودن برخی اقدامات خاص ارگان‌های دولتی را بررسی می‌کند.

وی افزود: شکایتی از گروهی از مردم در منطقه آلماتی مبنی بر اقدامات غیرقانونی دریافت شد و درخواستی را برای 244 هکتار زمین در آلماتی، تالگار، آستانه، کاستانای و منطقه ترکستان به دادستانی کل ارسال کردیم.

بنابر سخنان وی، اکنون دادستانی کل در حال بررسی این درخواست است و معلوم می‌شود که بیشتر این اراضی به صورت غیرقانونی تصرف شده‌اند. لذا دفتر دادستانی کل اقداماتی را برای بازگرداندن این زمین‌ها به دولت انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان شد که از لحظه دریافت شکایت تا بازگشت اراضی به دولت 6 ماه (شکایت در ماه سپتامبر سال 2022 دریافت شده بود) سپری شده است.

شایان ذکر است که «قاسم ژامرت تاکایف»، رئیس جمهور قزاقستان در پیامی به مردم کشورش در تاریخ 1 سپتامبر سال گذشته خواستار برخورد مناسب در قبال اراضی توسعه نیافته و موارد ارائه غیرقانونی زمین شده بود.

بنابر سخنان تاکایف، مساحت اراضی توسعه نیافته و غیرقانونی ارائه شده حدود 10 میلیون هکتار است و ضرورت دارد که دولت و مقامات مربوطه تا پایان سال آینده میلادی در خصوص این اراضی تصمیمات مشخصی اتخاذ کنند.

پایان پیام/ح

نظر شما