شناسهٔ خبر: 58561189 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گذری بر جلسه فوتبالی‌ها با نمایندگان مجلس؛

VAR لَنگ پول؛ هزینه خرید کمک داور ویدئویی را کسی گردن نمی‌گیرد

تهران- ایرنا- در حالی ضرورت استفاده از کمک داور ویدئویی(VAR) در لیگ برتر هر هفته بیشتر می‌شود که اختلاف بر سر متولی پرداخت هزینه این فناوری یکی از موانع اصلی استفاده از آن در فوتبال ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ۷ آوریل ۲۰۱۷ یک روز تاریخی برای فوتبال جهان بود؛ روزی که در ورزشگاه ام‌آی‌ پارک که میزبان مسابقه هفته بیست و ششم لیگ استرالیا بین مبلورن سیتی و آدلاید بود، برای اولین بار در بالاترین سطح باشگاهی از سیستم کمک داور ویدئویی یا همان VAR استفاده شد. استفاده از این سیستم یک سال بعد توسط فیفا برای کاهش اشتباهات تاثیرگذار در جریان بازی و با شعار تاثیر حداکثری- دخالت حداقلی به تصویب رسید و در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از این فناوری استفاده شد.

با گذشت ۶ سال از استفاده رسمی از سیستم کمک داور ویدئویی در فوتبال دنیا و با وجود افزایش اشتباهات داوری که جنجال‌های زیادی را در لیگ برتر به پا کرده است، هنوز خبری از راه‌اندازی این فناوری در ورزشگاه‌ها نیست و بحث و کشمکش بر سر این فناوری تمامی ندارد. موضوعی که بحث داغ دیروز مسئولان فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها با نمایندگان مجلس بود.

پس از حواشی به وجود آمده در دوره مدیریت گذشته فدراسیون بر سر قرارداد با یک شرکت مورد تائید فیفا و ماهیت مالکان آن، در ماه‌های اخیر پس از بازگشت مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، روند مذاکره با یکی از شرکت‌های مورد تائید فیفا برای استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی آغاز شد و توافق با یکی از این شرکت‌ها صورت گرفت تا مانع اول بر سر راه ورود کمک داور ویدئویی برداشته شود.

VAR لَنگ پول؛ هزینه خرید کمک داور ویدئویی را کسی گردن نمی‌گیرد

پس از انتخاب شرکت مورد نظر،ابتدای دی ماه و پس از پایان جام‌جهانی و شروع دوباره بازی‌های لیگ برتر بود که تاج، باشگاه‌ها را مجری راه اندازی سیستم VAR اعلام و عنوان کرد و گفت: هزینه راه‌اندازی کمک داور ویدئویی زیاد نیست و خود باشگاه‌ها باید با این شرکت قرارداد امضا کنند و خودشان راه‌اندازی آن را به عهده بگیرند. باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان، مس کرمان، گل گهرسیرجان، ذوب‌آهن اصفهان، نفت آبادان و تراکتور تبریز توانایی راه‌اندازی این فناوری را در فاز اول دارند.

به گفته هدایت ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال هزینه خرید تجهیزات این فناوری ۳۰۰ هزار یورو معادل ۱۵ میلیارد تومان است.

با این حال در ادامه بیشتر باشگاه‌ها با توجه به اینکه مالک استادیوم‌های برگزاری مسابقات‌شان نیستند، از زیر بار پرداخت هزینه نصب کمک داور ویدئویی شانه خالی کردند و پرداخت هزینه‌ها را متوجه دولت کردند که مالکیت اکثر استادیوم‌ها را در اختیار دارد.

صحبت‌های دیروز رضا درویش، در جلسه فراکسیون ورزش گویای همه چیز بود. مدیرعامل پرسپولیس در این جلسه گفت: متولی VAR مشخص نیست، فدراسیون فوتبال است؟ وزارت ورزش است؟ شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است؟ ابتدا باید متولی مشخص شود و تقبل هزینه را برعهده بگیرد. باشگاه برای بازی در استادیوم اجاره پرداخت می‌کند و تجهیزات هم باید در ورزشگاه نصب شود و جزو آن است. ما اگر تجهیزات را تهیه کنیم، آن را پس از بازی با خودمان ببریم؟

با وجود اینکه ابتدا فدراسیون فوتبال هزینه راه‌اندازی کمک داور ویدئویی را به گردن باشگاه‌ها انداخته بود اما صحبت‌های دیروز تاج و سایر مسئولان فدراسیون نشان داد که با توجه به اینکه دولت مالک ورزشگاه‌هاست، باید هزینه تجهیزاتی که قرار است به ورزشگاه اضافه شود را هم پرداخت کند.

VAR لَنگ پول؛ هزینه خرید کمک داور ویدئویی را کسی گردن نمی‌گیرد

در این بین شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور که زیرمجموعه وزارت ورزش است و استادیوم‌های دولتی را در اختیار دارد نیز برای راه اندازی VAR اگر چه اعلام آمادگی کرده است اما به گفته به مهدی محمدنبی، نائب رئیس اول فدراسیون فوتبال، این شرکت با توجه به بودجه محدودی که دارد، نمی‌تواند برای تجهیز ورزشگاه‌ها به کمک داور ویدئویی هزینه کند.

با توجه به این شرایط مسئولان باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال معتقدند که باید یک ردیف بودجه خاص توسط مجلس جهت راه‌اندازی VAR به وزارت ورزش تخصیص داده شود تا با نظارت فدراسیون این پروژه اجرایی شود. این پیشنهاد که مورد استقبال نمایندگان مجلس هم قرار گرفت، خروجی جلسه دیروز فراکسیون ورزش با فدراسیون فوتبال و مدیران باشگاه‌ها بود.

حال انتظار می‌رود با توجه به ضرورت استفاده از کمک داور ویدئویی در لیگ برتر، مهمترین مانع ورود این سیستم که بحث بودجه است، با مشخص‌ شدن دستگاهی که باید هزینه آن را پرداخت کند، هم برطرف شود و همان طور که دیروز رئیس فدراسیون فوتبال به مجلسی‌ها هم قول داد رقابت‌های فصل آینده لیگ برتر با VAR برگزار شود.

گرچه به گفته خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران، کمک داور ویدئویی مدینه فاضله در داروی نیست و جام‌جهانی نشان داد که با وجود استفاده از این فناوری باز هم یک تیم با اشتباه داوری از مسابقات کنار رفت اما دست‌کم با تجهیز استادیوم‌ها به این فناوری می‌توان آرامش را بر فضای داوری و مجموعه فوتبال را بیشتر حاکم کرد.

نظر شما