شناسهٔ خبر: 58553831 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تاکید وزیران خارجه عربستان و عراق بر تقویت روابط اقتصادی

وزرای خارجه عربستان سعودی و عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر تقویت روابط اقتصادی دوجانبه تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق و « فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی  در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در بغداد بر تقویت روابط اقتصادی دوجانبه و سرمایه‌گذاری عربستان در عراق تأکید کردند.

وزیر خارجه عراق، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با  فیصل بن فرحان تاکید کرد که دو کشور مناسبات خوبی درباره مبادلات تجاری دارند و  عراق برای کاهش تنش در منطقه تلاش می‌کند.

وی در ادامه افزود:همکاری مستمری در زمینه های امنیتی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر با عربستان سعودی وجود دارد.

فیصل بن فرحان نیز به نوبه خود اعلام کرد که  عراق نقش مهمی در منطقه دارد و  ریاض و بغداد به دنبال گسترش هرچه بیشتر روابط و همکاری‌های خود هستند و تحولات خوبی در رابطه با تعاملات اقتصادی عربستان سعودی و عراق ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: «عربستان سعودی از تلاش‌های دولت عراق در راستای شکوفایی اقتصادی و همچنین  تلاش برای توسعه کشور از خلال هماهنگی‌های مشترک حمایت می‌کند».

فیصل بن فرحان پیش از ظهر امروز به بغداد رسید.

گفت‌وگوهای بن فرحان در بغداد در حالی صورت می گیرد منابع آگاه چند روز گذشته اعلام کردند که «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق و اعضای دولتش مدتی است به دنبال بازگشت میانجیگری کشورشان میان ایران و عربستان سعودی هستند. سفر بن فرحان به بغداد بر این موضوع مهم متمرکز است.

اخیرا فواد حسین به شبکه خبری «رووداو»  اعلام کرد: « « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از ما خواست تا  میزبان دیدار وزیر خارجه سعودی با همتای ایرانی وی در بغداد باشیم. در حال حاضر ما تلاش می‌کنیم و زمان دیدار علنی بین وزاری خارجه دو کشور را مشخص خواهیم کرد».

چند روز پیش شبکه سعودی العربیه در گزارشی اعلام کرد: فیصل بن فرحان در نشست مجمع اقتصادی داووس اعلام کرد: تمرکز بر توسعه به جای مسائل ژئوپلتیکی می‌تواند پیام قدرتمندی به ایران دیگران باشد که راه‌های دیگری برای توسعه مشترک وجود دارد.

وی که در جمع شماری از وزرای شورای همکاری خلیج فارس و اروپایی در مجمع اقتصادی داووس سخنرانی می‌کرد، افزود: گفتگو بهترین راه برای حل اختلافات در منطقه است و ما تلاش می‌کنیم تا راه‌های گفتگو با همگان را ایجاد و بر روی توسعه متمرکز شویم.

عربستان سعودی  از سال 2015 با تغییر استراتژی 25ساله خود مبتنی بر قطع روابط با عراق تلاش کرد با پول و دلارهای نفتی خود مقامات عراقی را به‌سمت خود متمایل و آنها را از ایران جدا کند. ثامر السبهان مهره ریاض برای انجام این مأموریت بود و به‌عنوان سفیر این کشور در بغداد انتخاب شد، مأموریتی که البته وی نه‌تنها توفیقی در آن نداشت، بلکه به‌علت اظهارات مداخله‌جویانه در امور داخلی عراق و تلاش برای فتنه‌انگیزی و و ضربه زدن به وحدت ملی عراقی‌ها، به‌عنوان عنصر نامطلوب در این کشور شناخته شد.

عربستان سعودی  تلاش کرد با دلارهای نفتی، نقش خود را در عراق تثبیت کند، سرمایه‌گذاری در بصره و اجرای طرح‌های پتروشیمی در این شهر، احیای زمین‌های بدون کشت مناطق مرزی با آب‌های زیرزمینی و ایجاد زمین‌های زراعی و راه‌اندازی لوله‌های نفت عراق به دریای سرخ، ساخت شهر ورزشی در عراق از جمله فعالیت‌های عربستان در عراق در حوزه اقتصادی و عمرانی است که ریاض در همین راستا انجام داده است.

ریاض به‌جز به‌کارگیری اهرم مالی و اقدامات عمرانی، از پتانسیل بالقوه روابط دوستانه با کردها و سنی‌های عراق نیز بهره گرفت تا بتواند از این رهگذر مناسباتش را با دیگر گروه‌های حاضر در عرصه سیاست عراق گسترش دهد و از طریق مؤلفه‌های فرهنگی نیز بستر نفوذ هرچه بیشتر خود را در این کشور حداقل در درازمدت پیگیری کند.

با وجود این، بسیاری از جریان‌های سیاسی در عراق خواستار شفاف‌سازی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های برگرفته از توافقات و یادداشت تفاهم‌های امضاشده با عربستان هستند و اعتقاد دارند که کمک‌های عربستان به عراق خیرخواهانه نیست.

انتهای پیام/

نظر شما