شناسهٔ خبر: 58553802 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر دفاع ترکیه: آنکارا از عادی سازی روابط باکو و ایروان حمایت می کند

تهران- ایرنا- وزیر دفاع ترکیه گفت: دولت آنکارا برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه، از عادی سازی روابط و مناسبات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، خلوصی آکار امروز در دیدار با ذاکر حسن اوف همتای آذربایجانی خود در حاشیه بازدید مشترک از منطقه برگزاری رزمایش زمستانی قارص ترکیه افزود: همکاری ترکیه با آذربایجان ادامه خواهد داشت.

وی همچنین خواستار گشایش مسیر ارتباطی بین بخش شرقی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان که از آن تحت نام "کریدور زنگه‌زور" نا برد، شد و بیان کرد: گشوده شدن این "کریدور" به نفع همه خواهد بود.

وزیر دفاع ترکیه اضافه کرد: گشوده شدن این مسیر ارتباطی، صلح و ثبات را در کل منطقه به ارمغان می آورد و آنکارا از این پروژه برای تحقق صلح و امنیت کشورها حمایت کامل می کند.

منطقه‌‎ای که وزیر دفاع ترکیه از آن تحت عنوان "کریدور زنگه‌‍زور" نام می‌برد، در استان سیونیک کشور ارمنستان قرار دارد و مورد اختلاف دو طرف آذری و ارمنی است.

مقامات جمهوری آذربایجان مدعی هستند که مطابق توافقنامه سه‌جانبه آتش بس جنگ دوم قره‌باغ، در این منطقه باید مسیر ریلی و جاده‌ای باز شده و قسمت شرقی خاک جمهوری آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان این کشور متصل کند.

جمهوری آذربایجان در ۲ سال گذشته برای ایجاد این مسیر از طریق خاک ارمنستان تاکید و اعلام کرده است که این مورد توافقنامه سه‌جانبه ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ بین ایروان - باکو و مسکو باید اجرایی شود، در غیر این صورت به زور متوسل خواهد شد.

ارمنستان تاکنون در برابر این خواسته جمهوری آذربایجان مقاومت کرده و حاضر به گشودن این مسیر ارتباطی نشده است.

جمهوری آذربایجان نیز در پی ناکامی در گشایش این مسیر ارتباطی موسوم به دالان زنگه‌‎زور، دالان لاچین را که شهر خانکندی(استپاناکرت) مرکز قره‌باغ را به خاک ارمنستان متصل می کند، در دو ماه گذشته مسدود و عبور و مرور ارامنه در این مسیر را بسیار محدود کرد است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها در دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان تصریح کرده است که ایران هر گونه تغییر ژئوپولتیک منطقه را تحمل نمی‌کند و آن را خط قرمز خود می‌داند و برای جلوگیری از آن تلاش خواهد کرد.

نظر شما