شناسهٔ خبر: 58552203 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

شایع‌ترین علائم سرطان کیسه صفرا/ این نشانه‌ها را جدی بگیرید

سیناپرس نوشت: سرطان مجرای صفراوی و کیسه صفرا در اندام های عمیق داخل بدن ایجاد می شود و تشخیص آنها را دشوار می کند.

صاحب‌خبر -

دانستن علائم این سرطان های نادر ممکن است به تشخیص زودهنگام کمک کند. به گفته دکتر میرال ساداریا گراندی، مدیر جراحی کبد صفراوی در موسسه سرطان راتگرز نیوجرسی در نیوبرانزویک، سرطان کیسه صفرا و سرطان مجرای صفراوی دو بیماری مجزا هستند. هر دو تمایل دارند در سلول‌های غده‌ای در بافتی که مجرای صفراوی را می‌پوشاند شروع شوند، اگرچه صفرای آزاد شده توسط کبد به روده کوچک می‌رود.

ساداریا گراندی در بیانیه ای گفت: زمانی که سرطان در کیسه صفرا ایجاد می شود (اندام کوچکی که توسط مجاری صفراوی به کبد متصل می شود)، معمولاً از درونی ترین لایه های آن شروع می شود و سپس سرطان به بافت اطراف گسترش می یابد. وظیفه کیسه صفرا ذخیره صفرا است که توسط کبد برای کمک به هضم چربی های غذایی تولید می شود.

سرطان مجرای صفراوی که به آن کلانژیوکارسینوما نیز گفته می شود، در اثر رشد غیرطبیعی سلول ها در مجرای صفراوی ایجاد می شود. این می تواند در هر بخشی از سیستم مجرای صفراوی رخ دهد.

ساداریا گراندی گفت: سرطان کیسه صفرا معمولاً تا اواخر دوره بیماری علائمی ایجاد نمی کند، اما برخی از علائم اولیه عبارتند از توده در شکم، تهوع و یا استفراغ، درد و کاهش وزن.

افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، افراد مبتلا به التهاب مزمن مجاری صفراوی و افراد مسن در معرض خطر ابتلا به سرطان مجرای صفراوی هستند.

علائم می تواند شامل زردی باشد که در آن پوست و سفیدی چشم زرد می شود؛ خارش، ادرار تیره، درد شکم، تب، تهوع و استفراغ.

پولیپ های کیسه صفرا، کیست های کلدوک و تومورهای کیستیک صفراوی به نام سیستادنوما صفراوی می توانند پیش سازهای سرطان باشند. ساداریا گراندی گفت که برداشتن به وسیله جراحی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه توصیه می شود. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، سالانه حدود ۱۲۱۳۰ نفر به سرطان مجرای صفراوی یا کیسه صفرا مبتلا می شوند.

شایع‌ترین علائم سرطان کیسه صفرا/ این نشانه‌ها را جدی بگیرید

بیشتر بخوانید:

درمان آرتروز با یک روش ساده/ شایع ترین آرتروز کدام است؟

چند توصیه برای کاهش خطر سرطان

۳۵۲۳۶

نظر شما