شناسهٔ خبر: 58552052 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گام‌ جدید پاکستان در توسعه نیروگاه‌های اتمی/ سومین نیروگاه افتتاح شد

تهران - ایرنا - پاکستان با هدف تسریع حل بحران طولانی مدت انرژی در ای کشور، سومین واحد نیروگاه اتمی تازه تاسیس "کی-۳" در «کراچی» با قابلیت تولید ۱۱۰۰ مگاوات برق را افتتاح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از منابع رسمی پاکستان، نیروگاه اتمی واحد-۳ با کمک چین ساخته شده و سال گذشته آزمایش نهایی آن نیز صورت گرفت.

این واحد جدید تولید برق هسته‌ای امروز با حضور «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان، مقامات چینی و جمعی از مسوولان بخش اتمی و راهبردی پاکستان در شهر کراچی افتتاح شد.

نیروگاه اتمی کی-۳ با قابلیت تولید ۱۱۰۰ مگاوات برق پس از مجوز از سازمان تنظیم مقررات اتمی پاکستان وارد فاز عملیاتی شد.

چهارمین نیروگاه هسته‌ای پاکستان هشتم دی ماه ۹۵ با ظرفیت تولید ۳۴۰ مگاوات به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد تا ظرفیت تولید برق هسته‌ای در این کشور، به بیش از یکهزار مگاوات افزایش یابد.

کمیسیون انرژی اتمی پاکستان اخیراً با اشاره به برنامه‌های بلند مدت این کشور در زمینه تولید برق هسته‌ای با هدف جبران کمبود برق اعلام کرد: بعد از سال ۲۰۲۱، تقریبا هرسال عملیات ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در پاکستان آغاز خواهد شد (در مجموع چهار نیروگاه هسته‌ای جدید) تا این کشور بتواند به نقطه هدف برسد.

کی-۳ یکی از چهار نیروگاه هسته‌ای ۱۱۰۰ مگاواتی است که با مشارکت چین در شهر کراچی به عنوان قلب اقتصادی پاکستان تاسیس شده است.

پاکستان توانست تکمیل این نیروگاه‌های هسته‌ای را به رغم شرایط دشوار ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا در این کشور تا حد زیادی مطابق برنامه ادامه دهد.

گزارش رسانه‌های پاکستانی حاکی است که این کشور طی سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های کلانی نیز برای توسعه داروهای هسته‌ای، بیمارستان‌ها و لوازم مرتبط به تشعشعات از جمله مراکز مبارزه با سرطان را در دستور کار قرار داده است.

پاکستان یکی از کشورهای صاحب سلاح هسته‌ای و از قدرت‌های اتمی جهان شناخته می‌شود. این کشور نخستین بمب اتمی‌اش را در هفتم خرداد ۱۳۷۷ و دوهفته پس از آزمایش بمب هسته‌ای توسط هند رقیب سنتی خود در جنوب آسیا، آزمایش کرد.

برخی موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی بین المللی ادعا کردند: پاکستان با سرعت زیادی در حال تقویت توان هسته‌ای نظامی خود است و تا سال‌های آینده، به سومین قدرت هسته‌ای جهان بعد از آمریکا و روسیه تبدیل خواهد شد.

نظر شما