شناسهٔ خبر: 58551808 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

اهمیت طراحی کاراکتر در برندسازی و هویت برند

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از صاحبان کسب و کار طراحی شخصیت را به عنوان یک تافته جدا بافته از تبلیغات دیجیتال امروزی می دانند. حتی در برخی موارد کاربرد آن‌ها را صرفا در پلتفرم‌ها یا بازی های ویدیویی کمیک در نظر می گیرند.

با این حال، طراحی کاراکتر چیزی بیش از این است و نام آن گویای همه چیز است. این سبک از طراحی به عنوان یک عنصر داستانی روایت کننده یک اثر خاص به بیننده، خواننده، گیمر یا کاربر می باشد. لذا هدف از خلق یک شخصیت کمیک این است که سطح تعاملات را در مخاطبان بیشتر کند و به شما کمک کند با آنچه در مقابل شما ارائه می شود ارتباط برقرار کنید.

اهمیت طراحی کاراکتر در هویت برند

اهمیت طراحی کاراکتر در برندسازی و هویت برند

ساخت شخصیت بیش از ارزش اسمی خود، همه چیز را در مورد طراحی در بر می گیرد. به طور مثال طراحی کاراکتر تمام اصول، تئوری، و اجزای تشکیل دهنده یک برند را شاما می شود.

شما باید یک طراح جذاب ایجاد کنید، که نه تنها با کاربر ارتباط معنایی برقرار می کند و با او انس می‌گیرد، بلکه باعث می شود محصول مورد نظر شما همیشه در ذهن اون نقش ببندد. این یک چالش بزرگ برای هر طراح است زیرا شما برای خودتان طراحی نمی‌کنید، بلکه یک سری الزامات را هم برای محصول و هم برای مخاطب نهایی برآورده می‌کنید.

 

شما نباید خلق یک اثر هنری به ویژه کاراکتر تبلیغاتی را ساده بگیرید و فکر کنید هر آنچه که زیباست ممکن است پیام‌آور یک مقصود خاص نیز باشد. خیر! درست مانند تولید هر محصولی، برای خلق یک اثر کمیک باید یک سری متغیر را در نظر بگیرید:

  • کاربر نهایی کیست؟
  • اثر مربوطه در چه زمینه‌ای قرار است ایفای نقش کند؟
  • برای چه نوع فناوری طراحی شده است؟

به طور کلی، می‌توانید بهترین تجربه‌ ممکن را خلق کنید، اما اگر هنگام خلق شخصیتی که قرار است داستان شما را تعریف کند، زمان زیادی صرف نکنید، قطعا با شکست مواجه خواهید شد.

اهمیت فضاسازی در طراحی کاراکتر تبلیغاتی

سرمایه گذاری در طراحی محیط نیز بسیار حائز اهمیت است. زیرا دنیایی که شخصیت ها در آن زندگی می کنند به اندازه خود آن ها مهم است. فرض کنید در حال طراحی یک بازی انیمیشنی هستید و تنها 2 شخصیت قرار است در آن ایفای نقش کنند. در چنین شرایطی به دلیل تعداد کم کاراکترها شما مجبور هستید تا فضای مورد نظر را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید. در غیر این صورت هیچکدام از کاربران نمی توانند با اثر شما ارتباط معنایی برقرار کنند.

به طور مثال شما می توانید فضای آثار کمیک لگو را در نظر بگیرید. لگوها از دیرباز به شکل مکعب هایی هستند که هر کدام هویت مخصوص خود را دارند. لذا هر گاه نام لگو بر زبان می آید، به طور ناخودآگاه به یاد محیطی مکعبی شکل با شخصیت های کارتونی بامزه می افتیم.

اهمیت تیپ شخصیتی کاراکتر تبلیغاتی

اهمیت طراحی کاراکتر در برندسازی و هویت برند

هر چقدر تیپ شخصیت تبلیغاتی شما فانتزی تر باشد، تاثیر آن بیشتر خواهد بود. فراموش نکنید که همه ما در یک دنیای واقعی یا به اصطلاح رئال زندگی می کنیم. اگر از مردم بپرسید که چه نوع فضایی را برای تبلیغات یا ساختن بازی ترجیح می دهند، قطع به یقین آن ها دنیای سورئال یا کمیک را انتخاب می کنند. شما باید به دنبال خلق آثاری کمیک و فانتزی باشید که توجه مخاطب به آن جلب شود.

برای مثال می توانید شخصیت های باب اسفنجی در سری انیمیشن های این کارتون جذاب را در نظر بگیرید. درست است که اثر مربوطه در حال به تصویر کشیدن دنیای زیر اب است، اما شخصیت های خود را به گونه ای فانتزی و کمیک طراحی کرده است تا تاثیر بهتری روی ذهن بیننده بگذارد.

شما می توانید از شخصیت های بتمن، سوپرمن، شگفت انگیزان و غیره برای خلق آثار دو بعدی یا سه بعدی به یادماندنی الهام بگیرید. البته فراموش نکنید که باید تعیین کنید که مخاطب هدف شما در چه بازه سنی قرار دارند!

طراحی کاراکتر تبلیغاتی برای برند

حال تصور کنید قصد فروش یک محصول خاص را دارید. احتمالا برای جلب توجه مشتریان خود باید به دنبال خلق مسکات یا شخصیت های بامزه و به یادماندنی باشید. به طور مثال، شرکت صنایع غذایی دینا از شخصیت میمون برای تبلیغ محصولات خود استفاده می کند. قطعا با شنیدن نام محصولات این شرکت (چی توز) به یاد نماد تبلیغاتی آن ها یعنی میمون موتور سوار می افتید. همین ایده کافی است تا محصولات این شرکت در ذهن شما نقش ببندند.

اینجاست که اهمیت طراحی شخصیت کارتونی به خوبی نمایان می شود. اگر دقت کرده باشید اکثر انیمیشن ها کاراکترهای حیوانی دو بعدی استفاده می کنند. این به این دلیل است که کودکان ارتباط معنایی بهتری با شخصیت های حیوانی در کارتون ها برقرار می کنند.

طراحی شخصیت برای برندسازی

ساخت کاراکتر انیمه ای دوبعدی یا سه بعدی با ابزارهای 3dmax به خوبی توانسته اند در بین مردم محبوبیت پیدا کنند. این همان جایی است که صاحبان کسب و کار با ثبت سفارش طراحی کاراکتر سعی در برندسازی دارند. هویت برند حرف اول را در صنعت تبلیغات می زند. زمانی که برند شما به خوبی در ذهن مخاطبان نقش نبندد هرگز نمی توانید به فروش ایده آل برسید.

لذا شما به عنوان مالک کسب و کار خود باید در انتخاب شخصیت تبلیغاتی مورد نظر نهایت دقت را به خرج دهید. در غیر این صورت هرگز نخواهید توانست مقصود خود را به مشتریانتان منتقل کنید.

مهمترین اصول تصویرسازی کاراکتر کارتونی

برای خلق یک اثر جذاب باید یک سری اصول را هنگام ساخت کاراکتر کارتونی بدانید.

  • انتخاب رنگ مناسب برای شخصیت ها
  • انتخاب چهره ای مناسب برای کاراکترهای کارتونی تبلیغاتی
  • انتخاب نرم افزار مناسب
  • بهره گیری از قلم نوری
  • فضاسازی مناسب و جذاب
  • انتخاب شخصیت های مناسب (حیوانی، کارتونی، انسانی و ...)
  • انتخاب سبک مناسب برای طرح (2 بعدی یا 3 بعدی)
  • هویت بخشیدن به کاراکتر خود
  • مشخص کردن قالب و تم
  • ایجاد پیشنویس درست

نقاشی دیجیتال

ساخت کاریکاتور جذاب یکی از روش های قدیمی برای انتقال مقصود شما از برند و محصولات مصرفی است. البته استفاده از کاریکاتور در دنیای سیاست کمی مرسوم تر است. به طوری که برخی از رسانه ها یا روزنامه ها از کاریکاتورها برای نقد سیاستمداران یا شوخی با آن ها استفاده می کنند. با این حال در طراحی کاریکاتور یا نقاشی دیجیتال باید تمامی اصول بالا را رعایت کنید.

در طراحی چهره دیجیتال باید به این نکته توجه کنید که اثر شما نباید با چهره واقعی سوژه مغایرت داشته باشد. تنها کاری که شما اجازه انجام آن در این سبک هنری دارید این است که اجزای صورت و بدن او را به طوری کمیک طراحی کنید. در غیر این صورت اثر شما هرگز تاثیر مثبتی روی ذهن مخاطب نخواهد داشت.

سخن پایانی

طراحی کاراکتر تبلیغاتی برای برندسازی و هویت برند یکی از مهمترین قدم ها برای افزایش فروش است. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ برای شخصی سازی محصولات خود اقدام به خلق آثار کمیک به ویژه طراحی شخصیت تبلیغاتی می کنند. لذا اگر به دنبال راهی برای برندسازی هستید، باید روی شخصیت سازی برای مجموعه خود حساب ویژه ای باز کند.

 

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما