شناسهٔ خبر: 58527337 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نگاهی به نامزدهای جشنواره شعر فجر/ شماره سه، مهدی میرزارسول‌زاده:

باید با ادبیات کلاسیک آشتی کنیم

مهدی میرزارسول‌زاده، از نامزدان نهایی هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر تأکید دارد که شاعران جوان اگر به ادبیات کلاسیک ما به دید یک اقیانوس وسیع بنگرند و به آن متصل شوند، آینده فرهنگ و ادب ما روشن می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهدی میرزارسول‌زاده که مجموعه‌شعر «شعر، نان نمی‌شود» از او به جمع نامزدهای نهایی هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش شعر کلاسیک راه یافته است، در گفت‌وگو با ایبنا به معرفی اثرش پرداخت و گفت: این کتاب سومین مجموعه غزل من است که اشعاری با مضامین اجتماعی و عاشقانه را دربردارد. در مجموعه‌شعر «شعر نان نمی‌شود» حساسیت خود را به مسائل اجتماعی از جمله سیل و زلزله و حوادث و سانحه‌های تلخ که مایه رنج و اندوه عمومی شده، نشان داده‌ام.

میرزارسول‌زاده که صاحب دو مجموعه شعر فارسی به نام‌های «خیال نام کوچک توست» و «فال و فنجان دروغ می‌گویند» و یک مجموعه شعر ترکی به نام «بیزیم ده باغچارا قاروار» نیز هست، گفت: در شرایطی که عنوان کتاب من نیز اشاره دارد، شعر نان نمی‌شود؛ از این رو برگزاری یک جشنواره ادبی بزرگ می‌تواند فرصتی برای نمایش توانمندی شاعران و برخورداری برگزیدگان از جوایز مادی و معنوی باشد.

شاعر «شعر نان نمی‌شود» افزود: هر اندازه هم که در فضای مجازی به شعر بها داده شود، لطف کتاب کاغذی بیشتر است و گویی با لمس ورق‌هایی که شعر بر آن نوشته شده به اندیشه شاعر نزدیک‌تر هستیم.

وی ادامه داد: برای روشن شدن چشم‌انداز شعر معاصر باید شاعران جوان انس بیشتری با ادبیات کلاسیک پیدا کنند و تا زمانی که کاملا با فنون ادبی و گنجینه کهن ما آشنایی نیافته‌اند، مجموعه و دفتری منتشر نکنند تا خود سرخورده نشوند و سطح آثار این حوزه را در بازار نشر ضعیف نشان ندهند. شاعر جوانی که با ادبیات کلاسیک آشنا نیست مانند دریاچه کوچکی است که به اقیانوس اتصال ندارد و محکوم به خشکی است.
 

این شاهنامه‌پژوه با تاکید بر اینکه برای احاطه بر شاهنامه این اثر قطور را در مدت 18 سال مورد مطالعه عمیق قرار داده است، افزود: شاملو که از قله‌های شعر سپید است خود را وامدار ادبیات کلاسیک می‌داند و اشعارش رنگ و بوی تاریخ بیهقی دارد؛ بنابراین شاعران جوان نیز باید توجه ویژه‌ای به شعر کلاسیک داشته باشند.

مهدی میرزارسول‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه محقق ادبیلی و صاحب پژوهش‌ها و مقاله‌های متعدد در حوزه ادبیات کلاسیک بویژه شاهنامه است. به‌زودی کتاب «365 پرسش و پاسخ ادبی از دکتر قدمعلی سرامی» از این پژوهشگر به چاپ خواهد رسید.

نظر شما