شناسهٔ خبر: 58523634 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سمنان نگین راه ابریشم، شهمیرزاد بهشت کویر ایران

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها و عضو شورای اسلامی شهر شهمیرزاد گفت: وجود قلعه تاریخی شیرقلعه (محافظت از جاده ابریشم) در شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد (بهشت کویر ایران) و کاروانسرای شاه‌عباسی در مرکز شهر سمنان، حاکی از قدمت این استان در جاده راه ابریشم دارد.

صاحب‌خبر -

کورش حصیرباف در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان سمنان در کشور و همجواری با هشت استان تهران، قم، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و اصفهان طولانی‌ترین مسیر جاده ابریشم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: وجود آثار تاریخی ملی در استان با تجمیع ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی و گویش‌های مختلف، رویدادها، جشنواره‌ها و ظرفیت‌های تاریخی و طبیعت‌گردی و فرهنگی، نظام تقسیم آب، بافت تاریخی، مشارکت شهروندی و بخش خصوصی در دیپلماسی مدیریت شهری و وجود سازمان‌های مردم‌نهاد و فعال حوزه میراث فرهنگی و قرار گرفتن شهر شهمیرزاد که جزو ۱۴ شهر نمونه بین‌المللی گردشگری کشور است، از ویژگی بارز استان سمنان است.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها و عضو شورای اسلامی شهر شهمیرزاد تصریح کرد: عضویت سمنان در اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری راه ابریشم، نه تنها نقش مؤثری در فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری و تقویت مراودات تجاری شهر و کشور دارد، بلکه جاده همدلی و وحدت بین شهروندان است.

وی خاطرنشان کرد: وجود قلعه تاریخی شیرقلعه در دوره اشکانیان و دژ سنگی وهل متعلق به دوران قبل از اسلام با کارکرد محافظت از جاده ابریشم، نشان‌دهنده اهمیت سمنان به عنوان نگین جاده ابریشم و شهر شهمیرزاد به عنوان بهشت کویر ایران در این مسیر است. شهمیرزاد دارای ظرفیت‌های بالقوه و جاذبه‌های گردشگری ویژه همچون ۷۵۰ هکتار باغ گردو و درختان گردوی کهنسال حدود هزار ساله همچون درخت گردوی معروف به کمان رستم، ۱۶۵ هکتار باغ آلو، طبیعت حیات وحش و روستاهای زیبایی است. بخش شهمیرزاد قطب دامپروری کشور در شهرستان مهدیشهر است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: با توجه به اینکه استان سمنان در مسیر محور مواصلاتی تردد حدود ۱۵ میلیون از زائران امام رضا (ع) و مسافران و گردشگران است، دارای ضعف‌هایی در زیرساخت‌های صنعت توریسم و گردشگری و نارسایی و مشکلات در امکانات زیربنایی است که جهت تخصیص اعتبارات استانی و ملی در بودجه سال ۱۴۰۲ در برنامه توسعه هفتم کشور در بخش‌های اقتصادی، گردشگری، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی باید مورد توجه و نگاه ویژه مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد.

حصیرباف گفت: از استاندار و مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تقاضا داریم تا در بهسازی آثار ارزشمند و تاریخی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان و قلعه تاریخی شیرقلعه شهمیرزاد و ایجاد راه دسترسی مناسب، تهیه طرح، تصویب و اجرای محور گردشگری سمنان به شهمیرزاد (خط سبز گردشگری) برای تخصیص اعتبارات لازم در تأمین زیرساخت‌های گردشگری در سال ۱۴۰۲ جهت توسعه صنعت گردشگری استان اقدامات مؤثری را انجام دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما