شناسهٔ خبر: 58523081 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پیشکسوت فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایمنا؛

از کمبود مهاجم در ایران رنج می‌بریم / رفتن کی‌روش در بهترین زمان اتفاق افتاد!

«یکی  از مشکلاتی که فوتبال ما از آن متضرر شده، کمبود یک مهاجم گلزن و تاثیرگذار است و در چند سال گذشته به جز علی علیپور که خودی نشان داد فکر نمی‌کنم بازیکنی در حد آقای گل داشته باشیم که بتواند با آمار بالا این عنوان را کسب کند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شروع مجدد لیگ برتر ایران پس از تعطیلی طولانی‌مدت به دلیل حضور تیم کشورمان در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، تیم‌های لیگ برتری مسیر جدیدی را در پیش گرفتند اما برخی از آن‌ها نسبت به گذشته افول فراوانی را تجربه کردند و برخی مربیان نیز موفق شدند با برطرف کردن ضعف‌های تیمی شاکله اصلی خود را پیدا کنند. علی‌رغم تمام این موارد عده‌ای از فوتبال‌دوستان معتقدند با اینکه سرمربیان خارجی و با رزومه در این فصل از رقابت‌ها هدایت تیم‌های مدعی را بر عهده دارند و از طرفی نیز فشردگی فراوانی در جدول امتیازات وجود دارد، لیگ بیست‌ودوم با کیفیت نه‌چندان مطلوب دنبال می‌شود.

بر همین اساس گفت‌وگویی با حسن اشجاری، پیشکسوت فوتبال کشورمان در خصوص شرایط لیگ برتر و تیم‌های مدعی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ابتدا نظر خود را درباره وضعیت تیم‌های لیگ برتر پس از رقابت‌های جام‌جهانی بگویید. مسیر طی شده توسط آن‌ها چطور بوده است؟

کیفیت فوتبال ما به دلیل اینکه شاهد یک تعطیلی طولانی‌مدت بودیم، کاهش پیدا کرد و با توجه به جذاب نبودن لیگ برتر و بدون تماشاگر بودن مسابقات تنها منتظر به اتمام رسیدن فصل هستیم و به دنبال اینکه رقابت‌ها را به اتمام برسانیم. همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که فوتبال ما از آن متضرر شده، کمبود یک مهاجم گلزن و تأثیرگذار است، در چند سال گذشته به جز علی علیپور که خودی نشان داد فکر نمی‌کنم بازیکنی در حد آقای گلی داشته باشیم که بتواند با آمار بالا این عنوان را کسب کند، به همین دلیل است که یورگن لوکادیا با شش گل همچنان آقای گل لیگ برتر ما به‌شمار می‌رود و هم‌اکنون کسانی که می‌توانند از آمار او گذر کنند در پست هافبک بازی می‌کنند و این موضوع ثابت می‌کند ما یک مهاجم تأثیرگذار در لیگ برتر ایران نداریم.

سال‌هاست از کمبود مهاجم در ایران رنج می‌بریم/ رفتن کی‌روش در بهترین زمان اتفاق افتاد!

کمی درباره تیم‌های لیگ صحبت کنیم؛ فکر می‌کنید دلیل موفقیت تراکتور پس از جدایی بردیف با هدایت خمز چیست؟

از نظر من بردیف از همان ابتدا تیم خوبی بست و هم‌اکنون پاکو خمز توانسته است تیم خود را جمع کند و فوتبال زیبایی را از خود به نمایش بگذارد. در مقابل استقلال شاهد یک فوتبال زیبا از سوی پرشورهای تبریزی بودیم و در چند بازی اخیر نیز آن‌ها عملکرد درخشانی از خود ارائه دادند. در هر حال فکر می‌کنم تراکتور برخلاف سال‌های پیش از حواشی فاصله گرفته است و با یک تفکر فنی مطلوب در مقابل حریفان حاضر می‌شود و حتی می‌توان گفت شاگردان خمز به دلیل فوتبال خوبی که از خود ارائه می‌دهند، توانایی حضور در جمع تیم‌های بالانشین را دارند و همین مسئله می‌تواند نوید روزهای خوب را به این تیم پرطرفدار بدهد که در چند سال اخیر برخلاف شایستگی‌هایی که داشته نتیجه لازم را کسب نکرده است.

سال‌هاست از کمبود مهاجم در ایران رنج می‌بریم/ رفتن کی‌روش در بهترین زمان اتفاق افتاد!

بازی حساس این تیم برابر فولاد خوزستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازی با تیم جواد نکونام دشواری‌های خاص خود را دارد زیرا تفکر این سرمربی به‌گونه‌ای است که ابتدا گل نخوردن را در اولویت قرار می‌دهد و یک بازی بسته و دفاعی را از خود به نمایش می‌گذارد که هر تیمی را با سختی مواجه می‌کند اما از طرفی هم تیم تراکتور در یک‌سوم حریف زهردار است و همین مسئله به‌طور متقابل می‌تواند کار را برای فولاد سخت کند.

سال‌هاست از کمبود مهاجم در ایران رنج می‌بریم/ رفتن کی‌روش در بهترین زمان اتفاق افتاد!

در مورد روند سپاهان نیز کمی توضیح دهید. عملکرد این تیم پس از تعطیلات و در فصل نقل و انتقالات تا این لحظه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از نظر من سپاهان تنها تیمی بود که از تعطیلات جام‌جهانی نهایت استفاده را کرد، در هر حال طلایی‌پوشان یک شروع مطلوب داشتند و اکثر فوتبالی‌ها گمان می‌کردند این تیم مدعی قهرمانی است و از همان ابتدا که استقلال تهران را از پیش رو برداشت اما پس از آن که در چند بازی امتیازات خوبی را کسب کرد، به یک‌باره وارد مسیر نزولی شد و کمی جایگاه خود در جدول را از دست داد اما پس از تعطیلات جام‌جهانی شاگردان مورایس انسجام تیمی پیدا کردند و گمان می‌کنم سپاهان با توجه به نفراتی که جذب کرده به دنبال ارتقای جایگاه خود است. از نظر من طلایی‌پوشان پتانسیل حضور در کورس قهرمانی را تا پایان فصل دارند.

سال‌هاست از کمبود مهاجم در ایران رنج می‌بریم/ رفتن کی‌روش در بهترین زمان اتفاق افتاد!

بازی این تیم مقابل شاگردان قلعه‌نویی در هفته هجدهم را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

هر دو تیم مهره‌های تأثیرگذاری در اختیار دارند و از مدعیان لیگ محسوب می‌شوند و فوتبال زیبایی را هم از خود به نمایش می‌گذارند. از نظر من جذابیت این بازی به دلیل اینکه شاگردان مورایس و قلعه‌نویی به دنبال کسب امتیاز و فوتبال بازی کردن هستند، بسیار بالا است و شاهد یک مسابقه تماشایی و مهیج خواهیم بود، فکر می‌کنم در این دیدار شاهد به ثمر رسیدن گل هم باشیم که همین مسئله جذابیت آن را افزایش می‌دهد.

سال‌هاست از کمبود مهاجم در ایران رنج می‌بریم/ رفتن کی‌روش در بهترین زمان اتفاق افتاد!

درباره وضعیت فعلی استقلال بگویید آیا تیم ساپینتو می‌تواند از عنوان قهرمانی خود دفاع کند؟

از نظر من ثبات نداشتن یکی از مواردی است که در این فصل استقلال از آن محروم بوده است، چراکه اگر ترکیب ۱۱ نفره این تیم را از هفته اول تاکنون مورد بررسی قرار دهید، متوجه می‌شوید که سرمربی آبی‌پوشان دو هفته متوالی یک ترکیب ثابت نداشته است و این نشان می‌دهد ساپینتو هنوز نتوانسته است بازیکنان ایده‌آل خود را پیدا کند و به طور کلی این تیم نسبت به سال گذشته که آرامش داشت و تمام ارکان باشگاه از مدیرعامل تا هوادار با یکدیگر در تعامل بودند بسیار متفاوت عمل کرده و همین موضوع سبب شده است تا این لحظه ضررهای زیادی به استقلال وارد شود و به‌طور قطع اگر این روند ادامه پیدا کند آبی‌پوشان بیشتر هم متضرر می‌شوند. در هر حال ساپینتو نتوانست از تیم فرهاد مجیدی که انتظارات زیادی از آن می‌رفت به خوبی کار بکشد و بازی‌هایی متناسب با شأن این باشگاه از خود به نمایش بگذارد.

سال‌هاست از کمبود مهاجم در ایران رنج می‌بریم/ رفتن کی‌روش در بهترین زمان اتفاق افتاد!

فکر می‌کنید دلیل نوسان ذوب‌آهن در این فصل، مدیریت این باشگاه یا نوع تفکرات مهدی تارتار است؟

فکر می‌کنم بزرگترین مشکل ذوب آهن تصمیماتی است که از تهران برای این تیم گرفته می‌شود، وقتی به یک‌باره رحمان رضایی هدایت این تیم را بر عهده می‌گیرد یا پس از مطرح شدن نام گزینه‌های اصفهانی برای هدایت آن‌ها به طور ناگهانی فرد دیگری در رأس کادر فنی سبزپوشان قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد همه این موارد نشئت گرفته از تصمیماتی است که در سطح کلان برای این باشگاه گرفته می‌شود و اصلاً پیشرفت ذوب‌آهن ملاک نیست.

هر باشگاه برای انتخاب سرمربی نقطه نظرات، ملاک و معیارهایی دارد و چیزی که از سبزپوشان اطلاع دارم این است که بودجه این باشگاه به شکل وحشتناکی کاهش پیدا کرده و تیم مهدی تارتار با یک بودجه محدود بسته شده است، در هرحال من شش سال پیراهن این تیم را پوشیده‌ام و طبیعی است نگران وضعیت آن باشم. وقتی شما بودجه کمی در اختیار سرمربی قرار می‌دهید او مجبور است مطابق با همین مبلغ بازیکن انتخاب کند و مهدی تارتار با توجه همین شرایط بازیکن جذب کرده است. اینکه می‌گویند مطابق با نظرات سرمربی دست به خرید بازیکن زده‌ایم کمی غیرمنطقی است زیرا هر مربی در پایین‌ترین سطح خود هم که باشد اگر بودجه بالایی به او بدهند سراغ گزینه‌های لیگ یک و سطح پایین نمی‌رود.

همچنین یک عده خاص از پیشکسوتان ذوب‌آهن با مشاوره‌های غلط به کسانی که در رأس این باشگاه قرار دارند، سبب آسیب رساندن به این تیم شده‌اند و هنگامی که من به عنوان کسی که شش سال در این باشگاه حضور داشتم یک‌بار به مراسم آن دعوت نشده‌ام، یعنی ذوب‌آهن مختص به عده‌ای خاص است و تا زمانی‌که آن‌ها در باشگاه حضور دارند سبزپوشان عالی هستند و اگر بیرون بروند هر کس که در ذوب‌آهن باشد را به شدت می‌کوبند.

سال‌هاست از کمبود مهاجم در ایران رنج می‌بریم/ رفتن کی‌روش در بهترین زمان اتفاق افتاد!

برخی از تیم‌های لیگ برتر هستند که بودجه‌ای مشابه با ذوب‌آهن دارند اما نتیجه گرفته‌اند نظر شما در این باره چیست؟

بدون تردید تنها عامل ضعف یک تیم بودجه ناکافی نیست و مسائل فنی هم دخیل است اما اینکه برخی دوستان می‌گویند تنها دلیل وضعیت ذوب‌آهن تفکرات فنی است کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

در فوتبال کشور ما گاهی می‌توان با یک بودجه کم تیم خوبی بست اما اگر بخواهیم ذوب‌آهن را با یک تیم همانند نساجی مقایسه کنیم کار درستی نیست زیرا مازندران استعدادهای فوتبالی خوبی دارد و نیمی از بازیکنان ما اصالتاً مازندرانی هستند. اما به‌طور کلی در ذوب‌آهن تصمیمات بر حسب رابطه گرفته می‌شود و نفرات جایگزین شده مطابق با دستورات نفرات بالا دستی انتخاب می‌شوند. در هر حال رزومه آقای تارتار مشخص است و فکر می‌کنم کار درستی نباشد تمام تقصیرات را گردن ایشان بیاندازیم.

صحبتمان را با تیم ملی به پایان برسانیم، روز گذشته کی‌روش از هدایت ایران کناره‌گیری کرد و نظر شما در خصوص انتخاب وی پیش از جام‌جهانی و خداحافظی او چیست؟

کی‌روش حدود ۹ سال سرمربی تیم ملی ایران بود و سه جام‌جهانی روی نیمکت تیم فوتبال کشورمان نشست اما دستاورد خاصی نداشت و در این دوره نیز با نسل طلایی فوتبال ما بر خلاف انتظار نتیجه نگرفت. من فکر می‌کنم رفتن او در بهترین زمان رخ داد و بعید است که او بتواند تفکرات جدیدی را به تیم ملی تزریق کند. به نظر من در حال حاضر باید به مربیان داخلی فرصت داده شود تا بتوانند در تیم ملی نیز فعالیت کنند.

سال‌هاست از کمبود مهاجم در ایران رنج می‌بریم/ رفتن کی‌روش در بهترین زمان اتفاق افتاد!

نظر شما