شناسهٔ خبر: 58487244 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پاکستان: مجبوریم شرایط صندوق بین‌المللی پول را بپذیریم

درحالی که افزایش قیمت سوخت در پاکستان واکنش‌های گسترده‌ای را به‌همراه داشته است، وزیر دفاع پاکستان می‌گوید اسلام‌آباد برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی این کشور چاره‌ای جز پذیرش شرایط صندوق بین‌المللی پول را نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، درحالی که پاکستان قیمت بنزین را 35 روپیه در هر لیتر افزایش داد، «خواجه محمد آصف» وزیر دفاع این کشور گفت اسلام‌آباد برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی خود مجبور شده است شرایط «بسیار سخت» تحمیل‌شده توسط صندوق بین‌المللی پول را بپذیرد.

هیئت صندوق بین‌المللی پول قرار است فردا، 31 ژانویه، به پاکستان سفر کند تا در مورد ازسرگیری برنامه وام 7 میلیارد دلاری خود با مقامات اسلام‌آباد گفتگو کند، زیرا پاکستان به‌شدت به‌دنبال یک قسط وام دیگر برای تقویت ذخایر ارزی خود است. ذخایر ارزی پاکستان به 3.6 میلیارد دلار کاهش یافته است که حتی برای پوشش یک ماه واردات این کشور کافی نیست.

پیشتر «اسحاق دار» وزیر دارایی پاکستان از افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در این کشور به‌میزان 35 روپیه در هر لیتر خبر داده بود، وی اظهار داشت: این تصمیم به‌دلیل کاهش ارزش روپیه و افزایش 11درصدی قیمت جهانی سوخت اتخاذ شده است.

به گزارش «عرب نیوز»، افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی بخشی از شروط صندوق بین‌المللی پول برای احیای برنامه وام متوقف‌شده است که پاکستان را ملزم می‌کند یارانه‌های انرژی را حذف کند، انتظار می‌رود افزایش قیمت باعث افزایش بیشتر تورم در این کشور شود.

درحالی که در هفته جاری ارزش روپیه برابر دلار در بازار آزاد به پایین‌ترین سطح، یعنی هر 269.60 روپیه معادل یک دلار، سقوط کرده است، این وام‌دهنده جهانی همچنین از پاکستان خواسته است که مکانیزمی مبتنی بر بازار را برای تعیین ارزش روپیه پاکستان ایجاد کند.

آصف به خبرنگاران گفت: برنامه صندوق بین‌المللی پول، که به‌دلیل شرایط فعلی از روی اجبار مجبور شدیم دوباره وارد آن شویم، شرایط بسیار سخت را برای پاکستان تعیین کرده است.

وزیر دفاع پاکستان در پاسخ به پرسشی مبنی بر کمبود شدید ذخایر ارزی در پاکستان و متعاقب آن کاهش ارزش روپیه در برابر دلار گفت واردات این کشور که به‌دلیل کاهش ذخایر باید متوقف می‌شد، به‌تدریج کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/.+

نظر شما