شناسهٔ خبر: 58487030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دولت موظف به جبران خسارات محیط زیست از حقوق معادن شد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه سال آینده دولت موظف شده که بخشی از سهم ۱۵درصدی حقوق معادن را به جبران آسیب های وارده به محیط زیست، منابع طبیعی و زیر ساخت‌ها اختصاص دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی ساردوئی در تشریح جلسه کمیسیون کشاورزی گفت: با حضور معاونین وزارتخانه‌های مربوطه و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط تبصره‌های مختلف لایحه بودجه که به مسائل کشاورزی ارتباط داشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بند (ه) تبصره(7) لایحه بودجه سال آینده دولت موظف شده است که بخشی از سهم 15درصدی حقوق معادن را به جبران آسیب های وارده به محیط زیست، منابع طبیعی و زیر ساخت‌ها اختصاص دهد و گزارش اقدامات صورت گرفته را باید هر 15 روز یک بار به کمیسیون‌های صنایع و معادن و کشاورزی مجلس ارائه کنند.

وی ادامه داد: در قوانین بودجه سنواتی گذشته دولت موظف شده که هوشمند سازی کنتور چاه‌های آب کشاورزی را انجام دهد اما در لایحه بودجه سال آینده آمده است که از چاه‌های مجاز و غیر مجاز مبالغی را دریافت کند، نحوه محاسبه اضافه برداشت مبهم است و از سوی دیگر دولت نیز به وظیفه خود در سال های گذشته عمل نکرده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: بند (ج) تبصره (8 ) لایحه بودجه سال آینده حذف شد زیرا دولت نهاده‌های کشاورزی را به منظور مدیریت اجرای الگوی کشت با نرخ آزاد عرضه می‌کند و این مسئله به زیان کشاورز است.

اعظمی با تاکید بر اینکه بند (د) تبصره(8) لایحه بودجه سال 1402به افزایش تعرفه صادرات محصولات آب بر اختصاص داشت که کلمه آب بر به کلمه گیاهان با نیاز آبی بالا تغییر پیدا کرد، ادامه داد: محصولات گلخانه‌ای و زیر پوشش پلاستیک که در مناطق جنوبی در فصل زمستان کشت می‌شوند در سایر تبصره‌های لایحه بودجه مورد حمایت قرار گرفته اند.

نظر شما