شناسهٔ خبر: 58487029 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز همایش معرفی خدمات مراکز تجاری ایران در حوزه اورآسیا

همایش معرفی خدمات مراکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در کشورهای حوزه آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ خرمالی مدیر کل آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت، با حضور در برنامه سلام خبرنگار، با اشاره به رشد ۲۰ درصدی تجارت با این حوزه گفت: در این سازمان بدنبال یک نقشه راه توسعه مراکز تجاری ویژه در پایتخت و شهرهای مهم تجاری این کشورها هستیم.

مجری: کشورمان در تجارت با کشورهای آسیای میانه، قفقاز و روسیه از چه توانمندی هایی برخوردار است و چه ظرفیت هایی دارد؟
خرمالی: ابتدا کشورهای حوزه آسیای میانه مشتمل بر دوازده کشور است که در حوزه آسیای میانه و پنج کشور حوزه قفقاز که کشورهای آذربایجان، گرجستان و ارمنستان و حوزه روسیه، اوکراین و مولداوی به اضافه بلاروس است. در این ده ماهه بیش از ۲۰درصد صادرات ایران به این کشورها را شاهد بودیم؛ حدود دو و نیم میلیارد دلار صادرات انواع محصولات صنعتی، محصولات کشاورزی، محصولات معدنی، محصولات پایه و دیگر محصولات حوزه پتروشیمی، پلیمر، رنگ و ریزن و در حوزه خودرو و قطعات خودرو صادرات داشتیم.

سوال: باتوجه به امضای توافق نامه تجارت آزادی که صورت گرفته در اواخر دی ماه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا چه آمادگی هایی در این زمینه کسب شده و چه آمادگی های دیگری باید کسب بشود برای این که این توافق به اجرا برسد؟
خرمالی: با حضور آقای اسپتنیف وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و آقای مهندس پیمان پاک و نمایندگان دستگاه ها مذاکرات مربوط به نهایی سازی سند تجارت آزاد با این اتحادیه تمام شده؛ لیست اقلامی که باید بین دو کشور تعرفه ها به مرور زمان که تا ۹۰درصد اقلام تعرفه های کشورمان به صفر برسد نهایی شده و در اتحادیه هم بایستی بررسی بشود؛ با خود پنج کشور عضو و لیست اقلامی که نهایی کردیم بررسی می کنند و بعد می رود برای تصویب به اتحادیه و تصویب در مجالس کشور. مقداری از نظر زمانی پروسه اش زمانبر خواهد بود بعد از آن با حضور وزیر صمت و وزرای این کشورها نهایی می شود که بایستی صبر بکنیم تا فکر کنم تا شهریورماه تا در مجالس هم به تصویب برسد.

سوال: این روندی که اشاره کردید که اتفاق بیفتد و روند قانونی است که باید طی بشود طبیعتا فرصتی است که توانمندی ها در داخل تقویت بشود برای این که این توافق نامه به صورت کامل اجرایی بشود چه توانمندی هایی باید کسب بشود تا به صورت کامل از این فرصت استفاده بشود.
خرمالی: عمده توانمندی هایی که اشاره شد با حجم بالایی از رشد صادرات مواجه شدیم ولی ظرفیت این اتحادیه و این کشورها بسیار بیشتر از این است و چند تا برنامه پیش بینی کردیم اعم از این که اطلاع رسانی بکنیم به استان ها، استان هایی توانمندند در لیست اقلامی که است، در قالب همایش ها و معرفی تعرفه های گمرکی و تعرفه های گمرکی که از سمت اتحادیه ایران دریافت کرده که تعرفه هایشان به صفر میل بکند؛ این ها را باید در قالب ها در قالب بروشورهایی که به مرور زمان می خواهیم در سازمان توسعه تجارت انجام بدهیم.

سوال: در همایش امروز در منطقه آسیای میانه، قفقاز و روسیه چه تعداد مرکز تجاری فعال داریم.
خرمالی: ۹مرکز فعال در این کشورهایی که اشاره کردید داریم در کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان فعال است.

سوال: افزایش مراکز تجاری را در کشورهای دیگر و در منطقه دنبال می کنید.
خرمالی: بله، در سازمان برآنیم که یک نقشه راه توسعه مراکز تجاری ویژه در پایتخت آن کشورها و همچنین شهرهای تجاری که لحاظ کردیم این را در حال نهایی کردنیم و در فراخوانی که به شرکت های توانمندی که در آن بازار فعالیت دارند یا شرکت های مشترک با شرکت های کشور هدف مان است این را فراخوان می زنیم اطلاع رسانی که انجام شد در قالب رویه ای که وجود دارد مراکزی ایجاد می کنیم. عمده هدف مان این است که مراکز تجاری به عنوان بازوی سازمان توسعه تجارت در کنار رایزن بازرگانی فرصت های تجارت در کشورمان مشخص بکند. همچنین در قالب رویدادهای تجاری مثل اعزام، پذیرش هیات ها و همچنین برگزاری نمایشگاه ها، برگزاری پاویون ها در کشورهای هدف و هدف های دیگری که داریم بحث خدمات کسب و کار یعنی این که بیاید نحوه ورود به آن بازار چگونه است قوانین جاری در این کشور اعم از استاندارد، اعم از گمرک اعم از قرنطینه که وجود دارد به نوعی خدمات مربوط به اطلاعات تجاری را کسب کنیم . در حوزه های دیگری که برای این مراکز تجاری ترسیم کردیم حدود ۵۰قلم شرح وظیفه است که حوزه خدمات حقوقی، مالکیت فکری، بحث ثبت علایم تجاری که در آن کشور باید انجام بشود. در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات یکی از فرصت های خوبی که در این چند ماه اخیر کشور هدف مان ارمنستان صورت گرفته، اعلام مناقصاتی که در آن کشور است یعنی این ظرفیتی که می توانیم از مراکز تجاری در کنار رایزن بازرگانی استفاده کنیم و بتوانیم در آن خدمات فنی مهندسی شرکت کنیم که شرکت های ایرانی موفق شدند و فکر می کنم که از اوایل سال ۲۰۲۳این پروژه هم اجرایی بشود.
 خرمالی : دو نکته دیگری است که از مراکزمان انتظار داریم که در حوزه خدمات پگشتیبانی در حوزه لجستیک هم به شرکت های ایرانی به فعالیت اقتصادی به شرکت های تولیدی صادرات محور کمک بکنند و بیایند که در حوزه حمل و نقل در حوزه انبارداری در حوزه این که در حوزه بیمه هم بتوانند کمک حال تجار و فعالیت اقتصادی مان باشد تفاهم نامه هایی بین صندوق ضمانت صادرات ایران با صندوق ضمانت صادرات آن کشورها انجام شده و آن هم کمک حال است. به عنوان نماینده صندوق ضمانت، ایران می تواند در آن شهرها و کشورها فعالیت بکند و حوزه دیگری هم که است این که بعضی از کشورها دارای تکنولوژی و فناوریند این مراکز می توانند بیایند نیازهای شرکت های ایرانی را شناسایی کنند و از آن نیازها بتوانند استفاده کنند و انتقال فناوری و همچنین در حوزه جذب سرمایه گذاری هم به ما کمک کنند.

سوال: باتوجه به آنچه توضیح دادید و برنامه هایی که دارید دنبال می کنید و تحولاتی که در عرصه منطقه ای شاهدیم در مراکز تجاری و در تعاملات تجاری با کشورهای منطقه، هدف تان در سال آینده رسیدن به چه عدد و رقمی است؟
خرمالی: هدفی که تا حوزه اورسیا ترسیم شده در افق ۱۴۰۴به چهار میلیارد دلار برای کشورهای حوزه خودمان است باتوجه به تدوین برنامه هفتم هم این درحال نهایی سازی است ولی با رشد خوبی این را ترسیم می کنیم.

<div id="video-display-embed-code_9161922"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3735099/9161922?width=600&height=350"></script></div>


­

نظر شما