شناسهٔ خبر: 58486672 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس‌من| مادران دانشجو در دوراهی تحصیل و مادرانگی؛ راهکار از خودمان اجرا با مسوولان

وزیر علوم در پاسخ به یک مادر دانشجو که خواستار ارائه تسهیلات نگهداری فرزند به مادران دانشجو شده بود، گفت: شما وزیر علوم باشید و به ما راهکار دهید؛ مادران دانشجو راهکار ارائه دادند و از مسوولان درخواست اجرا دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، «ترم دوم کارشناسی ارشد به دکتر زنان رفته بودم تا گواهی بارداری بگیرم برای مرخصی دانشگاه. دکتر که گواهی می نوشت همزمان سرزنشم میکرد که شما که دانشجوی شریفی دیگه چرا آخه!

ترم سوم و چهارم کارشناسی ارشد را مرخصی گرفتم هر چند ۶ واحد بیشتر نداشتم اما معتقد بودم هیچ چیز برای نوزادی که به این دنیای بزرگ دعوتش کرده بودم جای آغوش مرا نمی گیرد، هر چند که استاد راهنمای گروه با اخم و تخم نامه مرخصیم را امضا کرد.

ترم پنجم یک کلاس برداشتم هفته ای دو جلسه. با چه مصائبی در برف و باران محمدم را به مادرم میسپردم تا به دانشگاه بروم خدا می داند. آخر ترم سمینارها پشت سر هم بود، دکتر س که الحق از باسوادترین اساتید عمرم بود قانع نشد که من یک مادرم و نمی توانم صبح تا شب در دانشگاه باشم.

مصاحبه های دکتری را که میرفتم تا چشمشان میخورد به مرخصی بین تحصیلم و علت را می فهمیدند یکباره سوالاتشان ته می‌کشید و چشم‌هایشان گرد می‌شد که عجب پدیده نادری! یک مادر دانشجو.

تکمیل ظرفیت دیگر کارنامه را نبردم و نفهمیدند که مادرم و قبول شدم!»

این‌ها مادرانه‌های یک مادر دانشجو در صفحه شخصی‌اش است؛ در سال ۹۵ که هنوز خبری از هیچگونه تسهیلاتی برای مادران دانشجو نبود و اصلا مادر دانشجو بودن مسأله‌ای غیرقابل باور بود.

حالا پس از گذشت چند سال خانم دیگری که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه تهران و دارای سه فرزند است، در دیدار نخبگان با وزیر علوم و معاونانش صحبت کرده و می‌گوید: برای اینکه بتوانم یک ساعت به این جلسه بیایم زحمت زیادی را متحمل شده ام تا فرزندانم را به کسی بسپرم، این یک نمونه از مشکلات من به عنوان یک مادر دانشجو است حالا شما ببینید ما هر روز با چه مسائلی رو به رو هستیم.

این مادر دانشجو از مسوولان رده بالای آموزش عالی حتی تسهیلات آموزشی هم نخواست و فقط خواستار این بود که با ایجاد مهدکودک در دانشگاه‌ها به آرامش مادران دانشجو و خیال راحتشان از نگهداری فرزندان کمک شود تا مادران دانشجو نیز پا به پای دانشجویان دیگر و همسان با آن‌ها تحصیل کنند.

ما نمی‌گوییم که از نظر آموزشی امتیازی به ما بدهید، ما می‌خواهیم در شرایط برابر با دیگران درس بخوانیم اما می‌توان فضای مناسبی در دانشگاه تعبیه کرد که من بتوانم فرزندانم را بسپرم و با خیال راحت به پیشرفت علمی برسم

* مادران دانشجو وزیر شدند و راهکار دادند

 

در پاسخ به این مادر دانشجو، وزیر علوم گفت: شما وزیر علوم باشید و به ما راهکار بدهید، نگرش‌ها و پیشنهادات متفاوت است، یکی مجرد است و می‌گوید چرا به متاهلان تسهیلات و امتیاز بیشتری می‌دهید یکی متاهل است و امتیاز بیشتر می‌خواهد.

برخی کاربران سامانه فارس من نیز با ثبت پویشی در این سامانه خواستار تأمین مهدکودک برای فرزندانشان در دانشگاه‌ها شدند.

این همان راهکاری است که وزیر علوم از مادران دانشجو خواست.

سردبیر پویش فارس من اعلام کرده است که یکی از دغدغه‌های اصلی مادران دانشجو نگهداری از فرزند خود در زمان حضور درکلاس‌های درس است که در صورت وجود یک مهدکودک در محیط دانشگاه، این مادران می‌توانند با خیال آسوده‌تری در کلاس‌های درس شرکت کنند، اگر شرایطی در محیط دانشگاه فراهم شود که مهدکودک در خود دانشگاه‌ راه اندازی شود با پرستار و مربی‌هایی که موردصلاحیت هستند. مادران دانشجو و بانوانی که در دانشگاه مشغول به کار هستند تا بتوانند در محیط کار و سرکلاس با خیال آسوده و فارغ از دغدغه کودکان خود بتوانند در کلاس درس حضور یابند.

البته وزارت علوم و همچنین وزارت بهداشت تسهیلات ویژه‌ای اعم از تسهیلات آموزشی و ارائه وام برای مادران دانشجو درنظر گرفته‌اند اما این خواسته مادران دانشجو مبنی بر ایجاد مهدکودک در دانشگاه‌ها نیز خواسته‌ای غیرمنطقی نیست و در صورت تأمین بودجه از سوی دولت، وزارت علوم می‌تواند برای این موضوع برنامه‌ریزی کند.

به گزارش فارس، مادران دانشجو بیش از پدران، استرس و تنش را تجربه می‌کنند، دغدغه‌های خانواده، تحصیل و فرزند سلامت عاطفی مادران دانشجو را خدشه دار کرده و منجر به استرس آن‌ها می‌شود که این استرس برای فرزندشان نیزآسیب‌زاست ؛ شاید با ایجاد مهدهای کودک در دانشگاه‌ها مادران دانشجو هم با آرامش بیشتری به تحصیل و مادرانگی در کنار یکدیگر بپردازند.

پایان پیام/

نظر شما