شناسهٔ خبر: 58486524 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حسن فارسی:

اتمام کارهای بزرگ بر زمین‌مانده کشور نیازمند حمایت همه‌جانبه است

سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی خواستار افزایش اعتبارات ردیف اصلی جهاددانشگاهی شد و گفت: بیم آن می‌رود که بودجه سالانه‌ای که برای جهاددانشگاهی در نظر گرفته می‌شود، تکافوی رشد هزینه‌های آتی این نهاد فاخر انقلابی را نداشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، حسن فارسی، سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در آستانه ایام‌الله دهه مبارک فجر به تشریح اهداف و ماموریت‌های جهاددانشگاهی در عرصه‌های حیاتی و رفع نیازهای کشور پرداخت و گفت: این نهاد زائیده انقلاب اسلامی با نگاه مسئله محوری، روحیه جهادی، پیشرو در حل مشکلات صنایع، حوزه آموزش، بهداشت و درمان و ... است که از ابتدای انقلاب اسلامی با ایجاد پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی، پارک علم و فناوری، دانشگاه‌ها و واحدهای استانی خدمات شایسته‌ای را به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه کرده است.

وی ادامه داد: ارائه این خدمات شایسته توسط جهاددانشگاهی در شرایطی است که مقایسه اجمالی فعالیت‌های این نهاد بر خواسته از انقلاب اسلامی با سایر مراکز علمی تحقیقاتی مشابه که تمام بودجه آنها از سوی دولت تأمین می‌شود، بیانگر مدیریت و روحیه جهادی برای انجام این فعالیت‌ها با حداقل هزینه‌های ممکن است.

سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با بیان اینکه علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری در استفاده از توان نیروهای نخبه داخل کشور و خصوصاً این نهاد برای غلبه بر تحریم‌های ظالمانه، اما میانگین حمایت دولت از مجموعه ردیف‌های جهاددانشگاهی در لایحه بودجه سنواتی رشد چندانی ندارد گفت: بودجه سالانه‌ای که برای این نهاد در نظر گرفته می‌شود، کمتر از هزار میلیارد است و این در حالی بوده که میزان تخصیص بودجه‌های سالانه این نهاد نیز اندک است.

فارسی با بیان اینکه اختصاص این بودجه برای جهاددانشگاهی در شرایطی است که با رشد سالانه حقوق، به‌ویژه در بخش اعضای هیئت علمی مواجه هستیم و در این شرایط بیم آن می‌رود که این اعتبار اندک تکافوی رشد حقوق و دستمزد سال آتی نیروهای خدوم و مومن این نهاد فاخر انقلابی را هم نداشته باشد، ادامه داد: این در حالی است که جهاددانشگاهی با شعار انجام کارهای بر زمین‌مانده، پروژه‌های بزرگی را در کشور آغاز کرده است و تعداد زیادی از نخبگان کشور در این پروژه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به بررسی بودجه کل کشور در مجلس شورای اسلامی پیشنهادهایی را برای ایجاد تغییراتی در بودجه این نهاد در مجلس شورای اسلامی ارائه داد و گفت: اولین انتظار آن است که اعتبارات ردیف اصلی جهاددانشگاهی افزایش یابد.

انجام 50 درصد درمان ناباروری

سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با تأکید بر اهمیت اجرای طرح‌های نوآورانه جهاددانشگاهی باهدف توسعه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه در کل کشور خواستار افزایش اعتبارات ردیف این حوزه شد و افزود: همان‌گونه که بارها اعلام‌شده است مراکز جهاددانشگاهی نقش ویژه‌ای در درمان ناباروری در کشور دارند و 50 درصد سیکل درمان ناباروری کشور در مراکز این نهاد انجام می‌شود که در همین راستا برای تجهیز و توسعه این مراکز نیازمند اختصاص منابعی از محل اعتبار پیش‌بینی‌شده برای درمان ناباروری و سرطان هستیم.

فارسی بابیان اینکه توسعه شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان پستان و شبکه تشخیص ویروس HPV در کل کشور اهمیت بسیاری دارد، افزود: همچنین اجرای پروژه‌های به نژادی و ارتقاء بهره‌وری در صنعت دام سبک و سنگین و ارتقاء ارزش گیاهان دارویی و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر با استفاده از فناوری‌های نوین جهاددانشگاهی در استان‌های مختلف حمایت‌های ویژه‌ای را در مجلس و دولت طلب می‌کند.

نیازمند اعتبار ویژه برای پیمایش‌های فرزندآوری

وی با اشاره به اینکه این نهاد برای توسعه شبکه فرهنگی‌اش در کشور و اجرای برنامه فرهنگی در دانشگاه‌ها نیاز به تامین منابع لازم دارد، گفت: جهاددانشگاهی برای اجرای پژوهش‌های علوم انسانی در دو محور اصلی «رصد تحولات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی» و «توانمندسازی اجتماعی» و همچنین انجام پیمایش‌های ملی و مطالعات ویژه، به خصوص پیمایش‌های ملی جمعیت و فرزند آوری نیازمند اعتبارات ویژه است. 

سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در پایان سخنانش با اشاره به موضوع مهم تأمین امنیت غذایی در کشور و تأکید مسئولان نظام به این موضوع، گفت: با توجه به اهمیت ذخایر ژنتیکی و زیستی، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با فرمان مقام معظم رهبری در جهاددانشگاهی پایه‌گذاری شد که برای توسعه و تجهیز فعالیت‌های این مرکز که نقش ویژه‌ای در حفظ امنیت غذایی کشور دارد به اعتبارات جداگانه‌ای نیاز داریم.

انتهای پیام

نظر شما