شناسهٔ خبر: 58486475 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

قیمت دلار صرافی ملی امروز 10 بهمن 1401

قیمت دلار صرافی ملی امروز دوشنبه ۱۰ بهمن از سوی بانک مرکزی اعلام شد. قیمت دلار صرافی ملی در نوسان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز قیمت فروش دلار آمریکا در صرافی بانک ملی ایران 43 هزار و 691 ( چهل و سه هزار وششصد و نود و یک تومان) اعلام شد. قیمت دلار و یورو امروز در صرافی بانک ملی ایران اعلام شد.

براین اساس قیمت خرید دلار آمریکا 43 هزار و 259 (چهل و سه هزار و دویست و پنجاه و نه تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا 43 هزار و 691 ( چهل و سه هزار وششصد و نود و یک تومان) اعلام شد.

همچنین براساس اعلام صرافی بانک ملی ایران قیمت خرید یورو 46 هزار و 946 تومان ( چهل و شش هزار ونهصد و چهل و شش تومان) و قیمت فروش یورو 47 هزار و 416 تومان (چهل و هفت هزار و چهارصد و شانزده تومان) است.

رشد ۱۱ درصدی دلار در یک ماه

یک ماه پیش محمدرضا فرزین از کرسی استادی دانشگاه علامه به سکانداری نهاد پولی کشور گمارده شد. یکی از مهمترین اهداف او این بود:«با مداخله مناسب در بازار ارز نرخ را کاهشی خواهیم کرد.»

در نخسین روز حضور فرزین در بانک مرکزی، قیمت دلار در مرز ۳۹ تا ۴۰ هزار تومانی معامله می‌شد و بعد از گذشت یک ماه این نرخ در آخرین معامله نقدی امروز تهران به قیمت ۴۴ هزار و ۲۳۰ تومان رسید.

رشد نزدیک به ۱۱ درصدی قیمت دلار در یک ماه گذشته با وجود تلاش‌های بازارساز رخ داد. البته باید در نظر داشت، اخبار نامساعد سیاسی که بر بازار ایران روانه شد را در کم‌اثر کردن اقدامات دولتی نباید نادیده گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی که توییتر را به عنوان فضایی مساعد برای مدیریت بازار ارز و سیگنال‌دهی به قیمت دلار می‌داند در توییت‌هایی که طی یک ماه اخیر منتشر کرد، سیگنال‌های مختلفی به بازار داده است؛ از جمله تثبیت نرخ دلار نیما روی 28500 تومان برای واردات تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین آلات، کوچک کردن بازار ارز آزاد، دریافت ارز بدون صف، نرخ تابلو و ثبت‌نام برای صرافی‌ها، ثبات ارزی، مداخله و نرخ‌سازی در بازار معاملات آزاد.

مدیریت مجازی قیمت دلار را کاهش نداد

هر چند این مدیریت مجازی باعث شد به طور مثال قیمت دلار در روز شنبه افزایش نداشته باشد اما به باور برخی فعالان دوامی هم ندارد و بازار بیشتر انتظاری است تا کاهشی.

هر چند یک ماه زمان قابل توجهی برای تعیین و تکلیف خط و مشی‌های ارزی رئیس کل جدید نیست، اما فعلا مهمترین هدف فرزین که مداخله در بازار ارز برای نرخ کاهشی است، فقط بخش اول آن اجرایی شده و دلار سرکش‌تر از سیاست‌های بانک مرکزی است تا رام شود.

برخی تحلیلگران معتقدند افزایش قیمت دلار، با وجود مولفه‌های اقتصادی موثر بر آن، اجتناب‌ناپذیر است اما این روند صعودی چندان هم کام بازارساز را تلخ نکرده و از این نوسانات بهره می‌برد و دود این روندهای صعودی در چشم مردم می‌رود.

نظر شما