شناسهٔ خبر: 58486305 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فشار آمریکا بر تشکیلات خودگردان فلسطین برای لغو توقف هماهنگی امنیتی با تل‌آویو

زینب غلامی

رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که آمریکا بر تشکیلات خودگردان فلسطین برای لغو تصمیم توقف هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی فشار می‌آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از ارم نیوز، براساس گزارش‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی تشکیلات خودگردان فلسطین هرگز نمی‌تواند هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی را به طور کامل متوقف کند و همچنان کانال‌های ارتباطی مشخصی با این رژیم را حفظ خواهد کرد هرچند که دیدارهای میدانی میان افسران فلسطینی و اسرائیلی متوقف شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا طی سفر خود به منطقه از تشکیلات خودگردان فلسطین درخواست خواهد کرد که هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی را ازسربگیرد. تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به عملیات نظامی اخیر ارتش رژیم صهیونیستی در شهر جنین در شمال کرانه باختری اتخاذ شد. در این عملیات ۱۰ فلسطینی به شهادت رسیدند. بعد از این عملیات یک جوان فلسطینی به نام خیری علقم عملیات شهادت طلبانه‌ای را در قدس انجام داد که به کشته شدن ۹ شهرک‌نشین منجر شد.

براساس گزارش روزنامه اورشلیم پست دولت آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطین از طریق کانال‌های مختلف ابلاغ کرده که از تصمیم توقف هماهنگی امنیتی راضی نیست. بلینکن طی سفر خود به منطقه با فلسطینی‌ها درباره پیامدهای این تصمیم صحبت و از آنها درخواست خواهد کرد که این تصمیم را لغو کنند. بلینکن در دیدارش با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این موضوع را مطرح خواهد کرد. احتمالا عباس رژیم صهیونیستی را مسؤول کامل تنش‌های اخیر به دلیل عملیات نظامی در کرانه باختری بداند.

این روزنامه به نقل از این مسؤول فلسطینی اعلام کرد، عباس از بلینکن درخواست خواهد کرد که دولت آمریکا به تعهدات خود به فلسطینی‌ها عمل کرده و بر رژیم صهیونیستی برای خودداری از اتخاذ اقدامات یکجانبه و گسترش شهرک سازی و تغییر وضعیت قدس فشار بیاورد.

این مسؤول فلسطینی گفت، عباس مجدد خواهان بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس و هیئت دیپلماتیک سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در واشنگتن خواهد شد.

اورشلیم پست نوشت: فلسطینی‌ها در امکان اجرای توقف هماهنگی امنیتی شک دارند و برخی از آنها معتقدند که این اقدام کافی نیست و تشکیلات خودگردان فلسطین باید تمامی روابط را قطع کرده و تمام توافق‌های امضا شده با اسرائیل را لغو کند. این تصمیم فلسطینی‌ها اولین نیست و در سال ۲۰۲۰ نیز در اعتراض به طرح دولت رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری این تصمیم گرفته شد. محمود عباس نمی‌تواند تصمیم توقف هماهنگی امنیتی را به طور کامل اجرایی کند چرا که برخی از مسائل ارتباط با اسرائیلی‌ها را می‌طلبد.

یسرائیل هیوم نوشت: محمود عباس در زمان کنونی نمی‌تواند به طور کامل هماهنگی امنیتی با اسرائیل را متوقف کند و برخی کانال‌های ارتباطی را حفظ خواهد کرد. تشکیلات خودگردان فلسطین تمایلی به قطع تمام کانال‌های ارتباطی با اسرائیل ندارد چرا که هماهنگی امنیتی برای دو طرف اهمیت زیادی دارد و دو طرف از تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند؛ اما تنش‌ها در کرانه باختری بر هماهنگی امنیتی تأثیر می‌گذارد و منجر به کاهش آن می‌شود. محمود عباس ترجیح داد که خودش این تصمیم را اعلام نکند. پیش از اعلام این تصمیم اختلافاتی میان رهبران فلسطینی در پشت پرده رخ داد و برخی خواهان اتخاذ اقدامات جدی‌تری شدند؛ اقداماتی که به وضوح اعلام شود؛ اما عباس تأکید دارد که تصمیم منعطف‌تری اتخاذ کند که در آینده بتواند مجدداً هماهنگی با اسرائیل را ازسربگیرد.

انتهای پیام

نظر شما