شناسهٔ خبر: 58485937 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۷۰۰ چاه غیر مجاز آب در استان فارس پُر شد

شیراز - ایرنا- مدیرحفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان فارس از اجرای احکام قطعی پر شدن یک هزار و 700 حلقه چاه غیر مجاز در این استان فارس خبر داد و بیان داشت: تا پایان امسال با تاکید استاندار فارس شرکت آب منطقه ای مکلف شده ۱۵ درصد از چاه‌های غیر مجاز را در سال جاری پُر کند.

صاحب‌خبر -

علی اکبر بازیار مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان فارس روز دوشنبه با تشریح جزییاتی از این اقدام گفت : با توجه به اینکه استان فارس قطب کشاورزی کشور است و معیشت مردم بصورت مستقیم و غیر مستقیم به کشاورزی گره خورده لذا تخلفات آبی نیز بصورت گسترده انجام می گیرد.
وی افزود : یکی از مهمترین پروژه های طرح احیا و تعادل بخشی در شرکت آب منطقه ای فارس پروژه انسداد چاه‌های بدون پروانه است.

۱۷۰۰ چاه غیر مجاز آب در استان فارس پُر شد

بازیار ، با شاره به اهمیت مصوبات شورای حفاظت از منابع آب استان و شورای حفاظت از منابع آب شهرستانها ادامه داد در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان به ریاست دکتر محمد هادی ایمانیه استاندارفارس ، شرکت آب منطقه ای مکلف شده ۱۵ درصد از چاه‌های غیر مجاز را در سال جاری پُر و مسلوب المنفعه کند.
این مقام مسوول ادامه داد : با همکاری بسیار خوبی که مجموعه دادگستری در صدور و اجرای احکام و دستورات قضایی با آب منطقه ای داشتند تعداد زیادی از احکام صادره در سال جاری اجرا شد.
مدیر حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای فارس ادامه داد: این روند در تعدادی از شهرستانها از جمله مرودشت، پاسارگاد، استهبان، لارستان و کازرون ادامه دارد.
بازیار در پایان از همکاری خوب مسئولان سیاسی و فرماندهی انتظامی استان و شهرستانها بخصوص استاندار و فرمانداران شهرستانها تشکر و قدردانی کرد.

۱۷۰۰ چاه غیر مجاز آب در استان فارس پُر شد

استان فارس دارای بیش از ۱۰۲ هزار منبع آبی است که در ۱۳۴محدوده مطالعاتی از مجموع ۶۰۹ محدوده مطالعاتی کشور پراکنده شده اند.

برداشت آب از چاههای مجاز و غیر مجاز ، خشکاندن درختان بلوط و تبدیل جنگلها به اراضی کشاورزی ، حفر چاه پیرامون تالابها و دریاچه ها ، دور زدن قانون برای حفر چاه ، متوسل شدن به دهها فشار سیاسی و اصرار بر عملکرد جزیره ای در شهرستان ها مسایلی است که بر سلامت دشت های فارس سایه وحشت انداخته است.
مراکز علمی و دانشگاهی در استان فارس تا کنون دهها برنامه سازگاری با کم آبی در این استان ارائه داده اند اما بدون هیچ ضمانت اجرایی در شوراهای برنامه ریزی و شورای حفاظت از منابع آب این برنامه ها ارائه شده و با تغییرات مدیریتی به فراموشی سپرده شده است.
قصه پر غصه چاههای غیر مجاز در استان فارس سر دراز دارد ، چاه های غیر مجاز در تمامی بخش ها مخصوصا در شرایط خشکسالی و کم آبی نقش چشمگیری دارند؛چرا باید این حرف بر سر زبان ها باشد که افرادی برای حفر چاه غیر مجاز قانون را دور می زنند ، دم این و آن را می بینند و چاه حفر می کنند ، چرا بازرسی ها در این زمینه آنقدر قوی و جرایم آنقدر سنگین نیست که کسی نتواند به حفر چاه غیر مجاز حتی فکر هم نکند؟ چرا باید بشنویم که هنوز مامور سازمان آب از محل پر شدن چاه غیر مجاز خارج نشده چاه دوباره حفر می شود؟ براستی آیا گروههای نظارتی در این عرصه به وظایف خود به خوبی عمل کرده اند؟

۱۷۰۰ چاه غیر مجاز آب در استان فارس پُر شد

نظر شما