شناسهٔ خبر: 58482872 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

یکی از اساتید و پژوهشگران حوزه مدر گفتگو با شبستان طرح کرد:

ماه رجب؛ فرصتی برای تغییر مسیر به سمت خدا

فخر روحانی با اشاره به اینکه ماه رجب، فرصتی است تا مسیر را به سمت خدا تغییر دهیم، گفت: ماه رجب آغاز اندیشه ورزی کسانی است که قصد دارند برای ماههای ضیافت و رحمت الهی برنامه ریزی کنند.

صاحب‌خبر -

زهرا فخر روحانی در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت ماه رجب در خصوص فضیلت های این ماه گفت: حلول ماه رجب را که ماه آشتی با خداوند متعال و ماه بندگی باری تعالی است گرامی می داریم؛ امام على عليه السلام می فرمایند اِنتَهِزُوا فُرَصَ الخَيرِ ؛ فإنّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ . فرصتهاى خوب را دريابيد؛ زيرا فرصت ها همچون ابر مى‌گذرند. خدا در ایام عمر شما فرصت ها و نسیم های ویژه ای از رحمت را قرار می دهد مراقب باشید از این فرصت ها به خوبی استفاده کنید.

 

 

این استاد حوزه و پژوهشگر بیان کرد: یکی از اتفاقاتی که حتی در دوران جاهلیت محترم شمرده می شده و کفار و مشرکین نیز به آن احترام می گذاشتند و انبیای الهی در گذشته آن را گرامی می داشتند، حلول ماه رجب است، حرمت این ماه آن قدر برای همه روشن بوده که نیازی به تبیین نداشت. وی عنوان کرد: روایات اهل بیت(ع) نیز آن را برای ما به خوبی تبیین کرده است فلذا یکی از مسائلی که در گذشته وقتی میان دو قبیله در دوران جاهلیت جنگی اتفاق می افتاده است هنگامی که به ماه رجب می رسیدند معتقد بودند در این ماه که ماه رحمت است دست از جنگیدن بردارند.

 

 

فخر روحانی تصریح کرد: لذا این اواخر که پیش از ظهور اسلام این ماه را جا به جا می‌کردند و می گفتند ما به جنگ خودمان ادامه می دهیم ولو اینکه ماه رجب آمده باشد و ماه حرام از راه رسیده باشد قرآن کریم در سوره توبه این مساله انتقاد کرده است. وی خاطرنشان کرد: در این آیات خداوند می فرماید: إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ ۖ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُحِلُّونَهُ عَامًا وَيُحَرِّمُونَهُ عَامًا لِيُوَاطِئُوا عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّوا مَا حَرَّمَ اللَّهُ ۚ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَالِهِمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ؛ نسی‌ء (یعنی ماهی را تغییر و تبدیل کردن به ماهی دیگر و حکم ماه حرامی را در هر سه سال، سالی ده روز به ماهی متأخر انداختن که بدعت زمان جاهلیت بود) افزایش در کفر است که کافران را بدان به جهل و گمراهی کشند، سالی ماه حرام را حلال می‌شمرند و سالی دیگر حرام تا بدین وسیله با عده ماه هایی که خدا حرام کرده سازگاری و برابری داشته باشند و حرام خدا را حلال گردانند. اعمال زشت آنها در نظرشان زیبا نمود، و خدا هرگز کافران را هدایت نخواهد کرد.

 

 

این پژوهشگر و کارشناس دینی گفت: ماه رجب، ماهی است که جنگیدن در آن حرام است لذا باید ماه رحمت و امنیت باشد، در روایتی از پیغمبراکرم است که حضرت فرمودند: خداوند، فرشته ای را در آسمان هفتم قرار داده است که: «یُقالُ لَهُ الدّاعی»، اسمش «جارچی» است. «داعی» به معنای جارچی، یعنی کسی که کارش جار زدن است. وی افزود: وقتی ماه رجب وارد می شود، این فرشته از شب تا به صبح فریاد می زند: «طُوبی لِلذّکِرین طُوبی لِلطّائِعینَ»، خوشا به حال کسانی را که در این ایّام و شب ها به یاد خدا بوده و ذاکر الله تعالی هستند و از او اطاعت می کنند. «وَ یَقُولُ اللهُ تَعالی»، آن ملک می گوید: خداوند شب های ماه رجب می فرماید: «وَیَقُولُ اللهُ تَعالی اَنَا جَلیسُ مَن جالِسَنی»، من هم نشین کسانی هستم که با من هم نشین شوند!«وَ مُطیعُ مَن اَطاعَنی»، این خیلی بالا است! اطاعت می کنم کسانی را که از من اطاعت کنند!

 

 

فخر روحانی تصریح کرد: ماه رجب ماهی است که روزه گرفتن در این ماه می تواند دفع جهنم کند، مسیر صراط را برای افراد فراهم نماید، رجب ماهی است که در آن نیکی ها را خداوند مضاعف می نویسد و بدی ها را محو می کند، در این فرصتی که خداوند در سال قرار می دهد گویا در مسیر شاه راه به یک دور برگردان می رسیم و فرد فرصت پیدا می‌کند با خودش خلوت کند و ببیند مسیر زندگی اش در کجاست. وی ادامه داد: عین رجبیّون؛ حضرت امام صادق(ع) فرموده است: روز رستاخيز سروشى از درون عرش ندا می‌دهد رجبی‌‏ها كجايند؟ عین رجبیّون اشاره به این دارد برخی شخصیت ویژه‌ای را در ماه رجب برای خودشان رقم می زنند یعنی نوع بندگی به گونه ای است که در این فرصت نگاه را به بندگی و همنشینی را با ذکر و عبادت تغییر دهیم و مسیری که متعارف در ماه های قبل می پیمودیم به سمت خدا تغییر دهیم.

 

 

این استاد حوزه و کارشناس مسائل دینی بیان کرد: ماه رجب، آغاز چله نشینی انسان های مومنی است که قصد دارند در مهمانی خدا حضور یابند، بین ما مرسوم است در مهمانی ها مقدماتی را در نظر بگیریم ماه رجب آغاز اندیشه ورزی کسانی است که قصد دارند برای ماههای خدا و ضیافت الهی و رحمت الهی برنامه ریزی کنند.

 


وی خاطرنشان کرد: یکی از دعاهایی که در ماه رجب ذکر شده است و جز دعاهای هر روز این ماه است یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ"ای که برای هر خیری به او امید دارم، وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ، و از خشمش در هر شری ایمنی جویم، یا مَنْ یُعْطِی الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ، ای که می‌دهد (عطای) بسیار در برابر (طاعت) اندک، یا مَنْ یُعْطی مَنْ سَئَلَهُ، ای که عطا کنی به هرکه از تو خواهد.

 

 

فخر روحانی اظهار داشت: در این دعا می خوانیم یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ، ای که عطا کنی به کسی که از تو نخواهد، وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ، و نه تو را بشناسد، تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَهً، از روی نعمت بخشی و مهرورزی، اَعْطِنی بِمَسْئَلَتی اِیّاکَ، عطا کن به من به خاطر درخواستی که از تو کردم، جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَجَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَهِ همه خوبی دنیا و همه خوبی و خیر آخرت را، وَاصْرِفْ عَنّی بِمَسْئَلَتیو بگردان از من به خاطر همان درخواستی که از تو کردم، اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَشَرِّ الاْخِرَهِهمه شر دنیا و شر آخرت را وی عنوان کرد: ما معمولا عادت داریم جلوی پای خویش را نگاه کنیم و خواسته های پایینی داشته باشیم در حالی که جمیع خیرات دنیا و اخرت را باید بخواهیم، یعنی اهل بیت به ما یاد می دهند که چگونه عمق نگاه مان در دنیا و در آخرت و جمع خیرات و دفع شرور باشد و بیش از آن را از خدا بخواهیم.

 

 

این استاد حوزه تصریح کرد: فرصت اجابت فراهم شده است، خدا را شکر می کنیم این توفیق را به ما عنایت کرده است و یک بار دیگر وارد این ایام الله شویم انشالله خداوند متعال به ما توفیق عنایت کند از این فرصت ها بهره ببریم و آن نسیم رحمتی که در این سه ماه وزیده می‌شود انشالله حال دل مردم ما را تبدیل به حال دلی خداپسندانه تر کند.
 

پایان پیام/730

نظر شما