شناسهٔ خبر: 58482836 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هزاره پنجم ، آغاز فلزکاری در دشت تهران

قدمت فعالیت‌های فلزکاری در دشت تهران به اواخر هزاره پنجم می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بررسی محوطه‌هایی با شواهد فلزکاری در دشت تهران که توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی انجام شد، نشان داد که فعالیت‌های فلزکاری در دشت تهران از اواخر هزاره پنجم شروع شده است.
مجری طرح بانک اطلاعاتی محوطه‌های فلزکاری در شمال فلات مرکزی گفت: مطالعات باستان شناسان به منظور تهیه نقشه و مکان‌یابی محوطه‌هایی با شواهد فلزکاری به تفکیک استانی، گردآوری اطلاعات باستان‌شناسی و انسان‌شناسی، دسته بندی مطالعات میان رشته‌ای صورت گرفته بر روی یافته‌های فلزکاری و وارد کردن اطلاعات در یک سامانه مدیریت پایگاه داده‌ها در محدوده شمال فلات مرکزی ایران انجام شده است.
فرشته رحیمی افزود: این مطالعات شمال فلات مرکزی شامل استان‌های تهران، سمنان، البرز و قزوین است که در مرحله اول این طرح، به استان تهران پرداخته شد.
این پژوهشگر با بیان اینکه منطقه شمال فلات مرکزی ایران به دلیل داشتن معادن زیاد، زمینه بسیار خوبی برای مطالعه فلزگری و معدن‌کاری کهن است، گفت: شواهد نشان می‌دهد که صنعتگران منطقه شمال فلات مرکزی ایران در اواخر هزاره پنجم ق. م پس از گذراندن مرحله مهم ذوب سنگ مس، به مرحله تولید آلیاژ دست یافته اند و بررسی محوطه‌هایی همچون چشمه‌علی، شغالین، سفالین، میمنت‌آباد، چالتاسیان و معمورین نشان می‌دهد که فعالیت‌های فلزکاری در دشت تهران از اواخر هزاره پنجم شروع شده است.
مجری طرح بانک اطلاعاتی محوطه‌های فلزکاری در شمال فلات مرکزی افزود: آغاز فلزکاری، وجود تخصص‌های تمام وقت و سازمان‌یافتن فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی مهم‌ترین تحولات در دشت تهران، در دوره مس‌سنگی قدیم بین ۴۰۰۰ تا ۴۷۰۰ قبل از میلادبود و مدارک و شواهد نشان می‌دهد که جوامع این مرحله از نظر اقتصادی و اجتماعی در مقایسه با دوره قبل پیشرفت‌های قابل توجهی داشتند.

نظر شما