شناسهٔ خبر: 58482816 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

محمدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

رشته دکترای حرفه‌ای کشاورزی در دانشگاه آزاد تأسیس می‌شود

مدیر کل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل گستردگی جغرافیایی توانمندی ایجاد رشته دکتری حرفه‌ای کشاورزی در تمامی مناطق کشور را دارد و هم اکنون این طرح برای بررسی به وزارت علوم و تحقیقات ارسال شده است.

صاحب‌خبر -

عبدالله محمدی، مدیر کل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: برای کارشناسان آزمایشگاه‌ دوره‌ توانمندسازی در سطح استان‌ها راه اندازی شده است. در این اقدام کارشناسان آزمایشگاهی تحت آموزش نحوه بکارگیری دستگاه‌های پیشرفته در دوره‌های عملی قرار می‌گیرند. به طور مثال برای کارشناسان آزمایشگاهی دوره‌های آموزشی در زمینه نحوه بکارگیری دستگاه‌های های‌تک در راستای توانمندسازی نیروهای شبکه آزمایشگاهی ایجاد شده است.

حضور دانشگاه آزاد اسلامی با ۳۰۰ محصول در نمایشگاه هفته پژوهش/ هزینه کردن برای پژوهش سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود

وی درباره آخرین وضعیت تجهیز آزمایشگاه‌ها در واحدهای دانشگاهی افزود: به طور سالانه محتوای دروس و تجهیزات آزمایشگاهی واحدهای دانشگاهی بررسی و خریدها و نوسازی وسایل انجام می‌شود. با این تفاسیر متناسب با سرفصل‌ها دروس آزمایشگاهی کمبود در واحدهای دانشگاهی وجود ندارد.

محمدی درباره استقبال دانشجویان از واحدهای عملی و کیفیت آموزش‌های آزمایشگاهی ادامه داد: باید در رشته‌های عملی بازار کار رشته تحصیلی مورد توجه قرار بگیرد، طبیعتا اگر رشته‌های مورد توجه دانشجویان در واحدهای عملی بازار کار داشته  باشد، آموزش بهینه آن مورد توجه قرار می‌گیرد. برای مثال در سال‌های اخیر شاهد عدم استقبال دانشجویان و خانواده‌های آنها از برخی رشته‌های تحصیلی به دلیل عدم بازار کار هستیم. در این راستا ایجاد طرح‌هایی همچون پویش برای پرورش متخصصان مورد نیاز صنایع مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی ایجاد دانشگاه‌های مهارتی و موضوعی از جمله اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی با هدف پرورش متخصصان است. از سوی دیگر معاونت علوم کشاورزی هم با نظارت بر سرفصل‌های عملی رشته‌های تحصیلی در نحوه برگزای و اجرای آن به دنبال ایجاد و افزایش رشته‌های مورد استقبال صنعت و بازار کار است.

مدیر کل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: دانشگاه آزاد در زمینه کشاورزی اقدامات فراوان را در دستور کار قرار داده است. برای مثال در سال‌های اخیر با ابلاغ دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کمیته ویژه تحول نظام کشاورزی در آموزش  ایجاد و هم اکنون در حال فعالیت است. با توجه به گسترگی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور می‌توان دکتری حرفه‌ای در زمینه کشاورزی و متناسب با استان ایجاد کرد. برای مثال در این اقدام دانشجویان در شمال و جنوب کشور برای تولید محصولات کشاورزی در محیط‌های جغرافیایی متعدد تحت آموزش قرار می‌گیرند. این دانشگاه به دلیل گستردگی جغرافیایی توانمندی ایجاد دکتری حرفه‌ای در زمینه کشاورزی را دارد و هم اکنون این طرح در وزارت علوم و تحقیقات قرار داشته و تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

محمدی افزود: در وضعیت کنونی دانشگاه‌های مهارتی و موضوعی به شکل تخصصی در حال فعالیت هستند. برای مثال راه اندازی دانشکده‌ گلخانه در زمینه تولیدات و فعالیت‌های مربوطه مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما