شناسهٔ خبر: 58482694 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عطارد در بیشترین کشیدگی غربی قرار می‌گیرد

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: عطارد کوچک‌ترین و داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی است که مدار آن بسیار به خورشید نزدیک است بنابراین همیشه نزدیک به خورشید قرار دارد و رصد آن اکثر مواقع دشوار است، مگر زمانی که به بیشترین کشیدگی زاویه‌ای از خورشید برسد.

صاحب‌خبر -

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره عطارد در ظهور صبحگاهی خود دوشنبه -دهم بهمن‌ماه- ساعت ۱۲:۳۵ به بیشترین جدایی خود از خورشید خواهد رسید. از مختصات رصدخانه لارستان سیاره تیر ساعت ۵:۰۵ طلوع می‌کند و با قدرمنفی ۰.۲ در آسمان ما به شدت می‌درخشد. تا زمان طلوع خورشید تیر گریزپای به ارتفاع ۱۸ درجه‌ای بالای افق می‌رسد.

وی افزود: زاویه کشیدگی زاویه میان خورشید و سیاره است که زمین به عنوان نقطه مرجع در نظر گرفته می‌شود. بیشترین کشیدگی یک سیاره زمانی رخ می‌دهد که در مسیر مداری خود به خورشید، در مماس با ناظر زمینی باشد. عطارد کوچک‌ترین و داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی است که مدار آن بسیار به خورشید نزدیک است بنابراین همیشه نزدیک به خورشید قرار دارد و رصد آن اکثر مواقع دشوار است، مگر زمانی که به بیشترین کشیدگی زاویه‌ای از خورشید برسد.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: برای رصد فقط دقایقی قبل از طلوع خورشید فرصت دارید که البته باید افقی باز در سمت جنوب شرقی داشته باشید. سیاره عطارد نیز مانند ماه، دوره هلالی دارد و در این زمان حدود ۶۰ درصد این سیاره روشن است.

خوشه پروین در کنار ماه

فاطمه فخرایی فرد افزود: دوشنبه _دهم بهمن‌_ ماه و خوشه پروین به فاصله زاویه‌ای چهار درجه‌ای در آسمان ما می‌رسند و کنار هم قابل رصد هستند. خوشه پروین که با نام‌های ۴۵ و «هفت خواهر» شناخته می‌شود (اگرچه بیشتر مردم فقط ۶ ستاره را با چشم غیرمسلح خود می‌توانند ببینند)، یک «خوشه باز» از ستاره‌های درخشان در صورت فلکی ثور (گاو) است که به راحتی قابل مشاهده است.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اظهار کرد: این ستاره‌ها فقط ۱۰۰ میلیون سال قدمت دارند و در فاصله ۴۴۵ سال نوری با زمین قرار دارند. ستاره‌های پرنور این خوشه بدون نیاز به دوربین دو چشمی حتی در برخی شهرهای بزرگ با آلودگی نوری دیده می‌شوند. خوشه پروین با قدر ۲.۸ در آسمان ما از حدود ساعت ۱۷:۳۴ تا بامداد حوالی ساعت ۱:۵۶ و ماه ۹ روزه هم از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲:۲۶ بامداد با قدر منفی ۱۱.۷ قابل رصد هستند.

وی اضافه کرد: خوشه پروین با میل ۲۴ درجه و ۶ دقیقه قوسی شمالی از عرض‌های جغرافیایی ۴۵ درجه جنوبی به پایین قابل مشاهده نیست. از این جرم جذاب آسمان شب سیاره ما برای جهت‌یابی در شب می‌توان کمک گرفت بدین صورت که این ستارگان همانند خورشید از شرق به طرف غرب در حال حرکت هستند ولی در همه حال دُمِ آن‌ها به طرف مشرق است و سمت دیگر آن‌که به صورت توده روشن است مغرب را نشان می‌دهد.

نظر شما