شناسهٔ خبر: 58482445 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

طرح دارویار نیازمند افزایش بودجه دولت است

قزوین - ایرنا - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم افزایش بودجه دولت برای اجرای طرح دارویار در سال آینده، گفت: بودجه این طرح در لایحه سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۶۹ هزار میلیارد تومان تعیین شده که این میزان جوابگو نیست. 

صاحب‌خبر -

فاطمه محمد بیگی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بودجه ۲۷۳ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت در لایحه ۱۴۰۲، افزود: بودجه حوزه سلامت نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد رشد دارد اما نسبت به تورم موجود، رشد قابل توجهی ندارد.

وی با بیان اینکه سال آینده در حوزه دارویی بیشترین چالش را خواهیم داشت، اظهار کرد: در این زمینه نیازمند بازبینی دقیق در کمیسیون بهداشت و تلفیق هستیم و برای تداوم طرح دارویار نیز بایستی سه برابر این مبلغ در نظر گرفته شود، در غیر این صورت بودجه یاد شده تنها برای یک فصل از سال کافی است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه همچنین به نیازهای حوزه سلامت و منابع مربوط به قانون جوانی جمعیت که کمتر از ۲ سال از تصویب آن می گذرد و اجرای آن برای کشور ضروری است، توجه مناسبی نشده است.

محمدبیگی خاطر نشان کرد: وزارتخانه های مربوطه در رابطه با قانون جوانی جمعیت پیشنهادهایی داشته اند اما سازمان برنامه و بودجه به آنها توجهی نداشته است.

این نماینده مجلس تاکید کرد : براساس مصوبه سازمان برنامه و بودجه باید نیمی از بودجه نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده به سلامت الکترونیک اختصاص یابد اما متاسفانه بودجه ویژه ای در این زمینه اختصاص داده نشده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت در یک سال و نیم گذشته و در حوزه سلامت الکترونیک تکالیف برجای مانده از برنامه چهارم، پنجم و ششم را به خوبی و با پیشرفت چشمگیری انجام داده اما برای ادامه راه به منابع لازم نیازمند هستیم و اگر اینگونه پیش برویم با بودجه پیشنهادی سال آینده در پیشبرد فرایندهای سلامت الکترونیک با چالش جدی روبرو می شویم.

وی با تاکید بر اینکه سلامت الکترونیک زیرساخت ارایه نظام ارجاع و پزشک خانواده است، افزود : دولت سیزدهم برای اجرای پزشک خانواده باید سلامت الکترونیک را بیشتر مورد توجه قرار دهد.

محمدبیگی اضافه کرد: متاسفانه معلولان در بودجه ۱۴۰۲ مورد توجه کافی قرار نگرفته اند و کمیسیون بهداشت و درمان که وظیفه رسیدگی به این حوزه را برعهده دارد بایستی تدابیر لازم را اندیشیده و هشدارها در جهت حمایت از این قشر و خانواده های آنان را بدهد.

وی با اشاره به بیمه شدن حدود ۶ میلیون ایرانی فاقد بیمه درمانی از سوی دولت سیزدهم را تحولی شگرف در حوزه نظام بیمه سلامت دانست و اضافه کرد: هم اکنون یک تا ۲ میلیون ایرانی فاقد بیمه در کشور داریم که بایستی زیر چتر بیمه قرار بگیرند.

نظر شما