شناسهٔ خبر: 58481928 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

پریسا سادات سید موسوی پاسخ می‌دهد؛

تاثیر نظریه ذهنی سازی به عنوان یک رویکرد درمانی چگونه است؟

شواهد مختلفی در سالهای گذشته نشان داده که نظریه ذهنی سازی نه تنها به صورت مستقل می‌تواند به عنوان یک رویکرد درمانی در حوزه‌های مختلف بکار رود؛ بلکه به عنوان نوعی نگرش و موضع درمانی در تمام رویکردهای بالینی می‌تواند برای درمانگران و متخصصان حیطه سلامت روان مفید باشد.

صاحب‌خبر -
پریسا سادات سید موسوی مترجم کتاب «آغوشی برای ذهن کودک: مداخلات مبتنی‌بر ذهن‌سازی برای کودکان، نوجوانان و خانواده­‌های آنها» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر توضیح داد: ترجمه استعاری از عنوان اصلی کتاب  minding the child: Mentalization-Based Interventions with Children, Young People and their Families است.

او ادامه داد: کتاب آغوشی برای ذهن کودک درباره کاربرد مفهوم ذهن‌سازی در مداخلات درمانی ویژه کودکان؛ نوجوانان و خانواده‌­های آنان است. نظریه ذهن‌سازی در طیف وسیعی از مداخلات حوزه بزرگسالان بکار رفته و شواهد تجربی فراوانی برای اثربخشی آن وجود دارد. در این کتاب نشان داده شده که چطور این نظریه و به طور خاص؛ مفهوم تحول خود و پیوند بین­فردی می­تواند در حوزه کار بالینی با کودکان و نوجوانان کمک کند.

به گفته موسوی، این کتاب در سه بخش اصلی مفهوم ذهن­ سازی از دیدگاه نظری و پژوهشی؛ شیوه‌های سنجش آن و سپس ارزش مداخلات مبتنی‌بر ذهن­سازی در خدمات بهداشت روانی کودک را توضیح داده و در نهایت مداخلات مختلفی را با استفاده از ایده‌های ذهنی سازی در موقعیت‌های مختلف اجتماعی مرتبط با کودکان و نوجوانان مانند مدرسه؛ موقعیتهای درمانی و.... شرح داده است.
 
این مترجم درباره مخاطبان هدف کتاب حاضر بیان کرد: مخاطبان اصلی کتاب متخصصان و دانشجویان رشته‌های مرتبط با سلامت روان از جمله روانشناسی؛ مشاوره؛ و حتی مددکاری هستند. تمام محققان و علاقه مندان به کار بالینی در حوزه کودک و نوجوان به ویژه حوزه تحولی و شناخت اجتماعی می‌توانند از این کتاب سود ببرند. کتاب تخصصی بوده و افراد باید دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در حوزه‌های مرتبط باشند.

موسوی عنوان کرد: شواهد مختلفی در سال‌های گذشته نشان داده که نظریه ذهنی سازی نه تنها به صورت مستقل می‌تواند به عنوان یک رویکرد درمانی در حوزه‌های مختلف بکار رود؛ بلکه به عنوان نوعی نگرش و موضع درمانی در تمام رویکردهای بالینی می‌تواند برای درمانگران و متخصصان حیطه سلامت روان مفید باشد. بنابراین فکر می‌کنم مطالعه این کتاب نه تنها برای علاقه مندان به نظریه ذهن سازی بلکه برای تمام متخصصان حیطه بالینی کودک و نوجوان می‌تواند کارآمد باشد.

او با بیان اینکه کاربرد نظریه ذهن سازی در حیطه بالینی کودک و نوجوان نسبتا رویکردی جدید است و منابع محدودی در این حیطه به طور کلی وجود دارد افزود: این محدودیت در خصوص آثار ترجمه شده بسیار جدی تر است و علاقه مندان به این حیطه با کمبود جدی در حوزه کتابهای ترجمه شده مواجه هستند. بنابراین این کتاب می‌تواند برای بسیاری از علاقه مندانی که می‌خواهند بیشتر با این نظریه و کاربرد آن آشنا شوند مفید باشد. گاهی خواندن کتاب‌های به زبان اصلی برای دانشجویان دشوار است و آشنایی آنها را با نظریه‌های جدید محدود می‌سازد و ترجمه چنین آثاری در آشنا کردن آنها با این حیطه‌ها ضروری است.
 
موسوی در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم تمام محققان و علاقه مندان به حوزه کار بالینی با کودکان و نوجوانان که به این رویکرد علاقه دارند؛ این کتاب را مطالعه کنند زیرا به خوبی می‌توانند با مفاهیم نظری؛ سنجش و شیوه کاربرد این نظریه در حوزه‌های مختلف آشنا شوند.

انتشارات ارجمند کتاب «آغوشی برای ذهن کودک: مداخلات مبتنی‌ بر ذهن‌سازی برای کودکان، نوجوانان و خانواده­‌های آنها» نوشته نیک میجلی، یوانا ورووا و به ترجمه پریسا سادات سید موسوی، فاطمه ابراهیمی و رویا رئیسی را منتشر کرده است.
 

نظر شما