شناسهٔ خبر: 58481875 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راه‌اندازی ۳۰ دانشگاه؛ بزرگترین دستاورد فرهنگی انقلاب در خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- خراسان شمالی که تا پیش از انقلاب هیچ واحد آموزش عالی به خود ندیده بود اینک ۳۲ هزار دانشجو در ۳۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی ۴۳ سالگی انقلاب را جشن می گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، انقلاب اسلامی ایران سرآمد و آغاز فرهنگ و جوشش استقلال و کسب دانش بود و خراسان شمالی از جمله مناطقی به شمار می رود که متاثر از انقلاب در حیطه علم و تکنولوژی درخشید و جوانان این مرز و بوم نیز به خوبی از این فرصت استفاده و توسعه استان را ارتقاء دادند.

بعد از انقلاب، مراکز آموزشی در این استان از نظر کمیت و کمیفیت رشد بی سابقه ای داشتند و جوانانی که مجبور بودند بدلیل نبود امکانات فاصله های زیادی را برای دانش طی کنند و در استان های دیگر به تحصیل بپردازند در اندک زمانی فرصت توسعه را در استان خود فراهم و به دانش این خطه از شمالشرق کشور کمک شایانی کردند.

جوانان این استان افق های جدیدی را در سایه نظام جمهوری اسلامی در پیش روی خود ترسیم کردند و هر چه که پیش رفتند، این دولت ها بودند که پا به پای این جوانان با فراهم کردن امکانات فرهنگی پیش آمدند و اینک شرایط تحصیلی و آموزشی در این استان بسیار متفاوت تر از قبل انقلاب شده است.

اکنون در آستانه ۴۴ سالگی انقلاب، ۳۲ هزار دانشجو در ۳۰ واحد دانشگاهی و مرکز آموزش عالی این استان تحصیل می کنند و هزاران تن نیز پیش از این از مراکز آموزش عالی این استان دانش آموخته شده اند و این خود گواهی بر اهمیت بخش علم در نظام جمهوری اسلامی است.

قبل از انقلاب مردم این خطه با رشته های مهندسی و پزشکی کاملا بیگانه بودند اما اکنون کمتر خانواده ای را می یابی که با مراکز دانشگاهی و آموزشی ارتباط نداشته باشد و اکنون رشته های مختلف پزشکی، صنعتی، مهندسی، فنی و علوم انسانی در تمامی شهرستان های استان دایر و دانشجو می پذیرد.

افزون بر ۵۲۰ استاد و عضو هیات علمی در دانشگاه های این استان پرچم دانش و تکنولوژی را بالاتر از زمان طاغوت بر افراشته اند و فعالیت ۲ هزار و ۶۳۳ نفر نیز به عنوان اساتید حق التدریس در دانشگاه های این استان قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

پس از گذشت فراز و نشیب های بسیار و جبران عقب ماندگی های ایران در مسابقه‌ پیشرفت علمی جهان حالا دیگر زمان گام برداشتن در مسیر تولید فناوری و ایجاد اشتغال و درآمد از زیرساخت های علمی است و فعالیت چهار مرکز رشد، ۱۴۲ شرکت و واحد فناور، ۳۰ شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی بیانگر گام برداشتن جوانان دیار قومیت ها در این عرصه است.

راه‌اندازی ۳۰ دانشگاه؛ بزرگترین دستاورد فرهنگی انقلاب در خراسان‌شمالی

فعالیت ۳۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی

اینک در استان خراسان شمالی ۲۹ دانشگاه و موسسه آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دایر است و یک دانشگاه علوم پزشکی استان نیز زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد.

اخیرا نیز توسط دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی تلاش شده است تا دانشکده پزشکی در واحد بجنورد ایجاد شود که رشته های مرتبط با آن نیز گسترش یابد.

خوشبختانه در حوزه بانوان نیز قدم های بسیار بزرگی در این حوزه برداشته شده است و با راه اندازی دانشگاه تک جنسیتی کوثر در بجنورد بسیاری از مطالبه های فرهنگی بانوان پوشش داده شد.

دانشگاه کوثر بجنورد تنها مرکز تک‌جنسیتی آموزش عالی شرق کشور ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب دانشجویان دختر سایر کشور ها را دارد، بسیاری از کشورها از چنین مراکز آموزش عالی استقبال می کنند.

بستر فراگیری علم و دانش در دانشگاه دولتی بجنورد، دانشگاه کوثر، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه تخصصی کشاورزی برای جذب دانشجو در سطح ملی و بین المللی نیز فراهم است و حتی زیرساخت های علمی در دانشگاه های این استان برای پذیرش دانشجوی خارجی آماده است و در این زمینه آماده همکاری با دانشگاه‌های ترکمنستان است.

گسترش دانشگاه ها در این استان در حالی است که در سال های اخیر برای توسعه این مراکز آموزش عالی تلاش شده است تا با سایر کشورهای نیز ارتباط برقرار کنند چرا که دانشگاه‌های این استان ظرفیت بین‌المللی شدن را دارند از این فرصت باید استفاده کرد.

اکنون تعدادی از دانشجویانی که در دانشگاه های این استان تحصیل می کنند از کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان به این استان برای تحصیل مهاجرت می کنند که مسوولان مراکز آموزش عالی برای جذب بیشتر زیر ساخت ها را برای این مهم فراهم می کنند.

راه‌اندازی ۳۰ دانشگاه؛ بزرگترین دستاورد فرهنگی انقلاب در خراسان‌شمالی


تحصیل افزون بر ۳۰ هزار دانشجو

با پیروزی انقلاب اسلامی نظام تبعیض و اشرافیت برچیده و زمینه تحصیل همگانی با شرایط برابر فراهم شد به گونه‌ای که چهل و چهارمین سالگرد پیروزی این انقلاب شاهد رشد چندین برابری تعداد دانشجویان و واحدهای دانشگاهی در این استان هستیم.

بعد از انقلاب بود که دانشجو در خراسان شمالی جایگاه واقعی خود را پیدا کرد و بعنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های کشور شناخته شد و نقشی اساسی و تعیین‌کننده‌ای در تحولات سیاسی و اجتماعی این خطه ایفا کرد.

قبل از انقلاب تعداد محدودی دانشجو از طبقه خاصی از این استان در مراکزی خاص اجازه تحصیل داشتند و اینک فضای آموزشی در استان به خوبی باز شده است و تعداد این دانشجویان به افزون بر ۳۰ هزار نفر رسیده است.

رییس دانشگاه معین استان و نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خراسان شمالی در این خصوص می گوید: اینک ۳۰ هزار و ۳۹۱ دانشجو در ۳۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی این استان تحصیل می کنند.

محمد شیخ زاده می افزاید: از مجموع این تعداد؛ ۱۶ هزار و ۵۷۸ نفر دانشجوی دختر و ۱۳ هزار و ۸۱۳ نفر دانشجوی پسر هستند که در دانشگاه های زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشغول به تحصیل هستند.

وی می گوید: از مجموع این تعداد دانشجو؛ ۱۰ هزار و ۲۵۶ نفر شامل هفت هزار و ۱۲۷ نفر و سه هزار و ۱۲۹ پسر در دانشگاه های دولتی و سه هزار و ۱۰۰ نفر شامل هزار و ۶۴۲ نفر پسر و هزار و ۴۵۸ نفر دختر نیز در دانشگاه فنی حرفه ای استان تحصیل می کنند.

به گفته شیخ زاده؛ هزار و ۲۰۵ نفر شامل ۴۳۷ نفر دختر و ۷۶۸ نفر پسر در دانشگاه فرهنگیان، چهار هزار و ۹۴۶ نفر دانشجو شامل سه هزار و ۴۹۹ نفر دختر و هزار و ۴۴۷ نفر پسر نیز در دانشگاه های پیام نور استان تحصیل می کنند.

نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خراسان شمالی می گوید: هشت هزار و ۸۷۱ نفر دانشجو نیز در دانشگاه های آزاد اسلامی استان تحصیل می کنند که از این تعداد چهار هزار و ۵۱۳ نفر دختر و چهار هزار و ۳۵۸ نفر پسر هستند و مابقی دانشجویان نیز در دانشگاه های علمی و کاربردی و غیر دولتی و غیر انتفاعی تحصیل می کنند.

وی خاطر نشان کرد: ۲ هزار و ۶۳۳ نفر استاد عضو هیات علمی و حق التدریس نیز آموزش دانشجویان استان را بر عهده دارند.

علاوه بر این دانشجویان اینک ۲ هزار و ۱۰۰ دانشجوی دختر و پسر نیز در دانشگاه علوم پزشکی استان مشغول به تحصیل هستند.

راه‌اندازی ۳۰ دانشگاه؛ بزرگترین دستاورد فرهنگی انقلاب در خراسان‌شمالی

صدور مجوز رشته پزشکی دانشگاه آزاد

اینک بیشتر رشته های علوم انسانی و فنی و مهندسی در دانشگاه های این استان دایر و فرصت بالفعل شدن استعدادهای جوانان فراهم شده است.

رشته های پرطرفدار بهداشت و درمان از جمله پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی نیز از گذشته دایر بوده و اکنون نیز مجوز پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی و داروسازی دانشگاه آزاد نیز صادر شده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: مجوز تاسیس دانشکده پزشکی در این مرکز آموزش عالی صادر شد و از مهرماه‌ سال تحصیلی آینده در رشته پزشکی حرفه‌ای دانشجو پذیرش می‌کند.

غلامرضا کاظمی می افزاید: موافقت های لازم برای ایجاد این دانشکده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب شده است و برنامه ریزی ها برای تامین امکانات و تجهیزات این دانشکده در حال انجام است.

وی می گوید: نماینده های مردم در مجلس شورای اسلامی، استانداری و سایر دستگاه های مربوطه در راه اندازی دانشکده پزشکی در این مرکز آموزش عالی مساعدت کردند و اینک برای احداث ساختمان به کمک خیران نیاز است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی تصریح می کند: راه اندازی دانشکده پزشکی به اعتبارات، تامین تجهیزات و امکانات زیادی نیاز دارد که در این خصوص نیازمند مشارکت و همکاری سازمان ها و نیکوکاران است.

وی می گوید: رشته های پرستاری، مامایی و رشته های مرتبط با دامپزشکی در این دانشگاه دانشجو پذیرش می کند که رشته پزشکی حرفه ای به آن افزوده خواهد شد و با راه اندازی رشته پزشکی برای اخذ مجوز رشته های دندانپزشکی و داروسازی نیز اقدام می شود.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما