شناسهٔ خبر: 58481731 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت در گفت و گو با ایرنا:

طرح پزشک خانواده از سال آینده سراسری اجرا می‌شود/لزوم افزایش حمایت بیمه‌ها

تهران - ایرنا - معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح پزشک خانواده در سال آینده در شهرها خبر داد و گفت: سطح حمایت بیمه‌ها برای اجرای این طرح افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

حسین فرشیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: اکنون طرح پزشک خانواده در مناطق زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت اجرا شده و تلاش بر این است که در سطح وسیع این طرح در شهرها نیز عملیاتی شود و ارتقای آن نیاز به پوشش وسیع سازمان‌های بیمه‌گر دارد.

وی اظهار داشت: طرح پزشک خانواده دستاوردهای مثبتی برای ارتقای سلامت جامعه دارد و با بیماریابی به موقع از سوی پزشکان می‌توان هزینه‌های سرسام‌آور درمان را کاهش داد و همه کنترل‌های لازم درمانی افراد از طریق این پزشکان انجام می‌شود و در صورت نیاز به دریافت سطوح بالاتر دریافت خدمات، اقدام لازم برای ارجاع به پزشک متخصص که در این طرح قرار دارند، انجام خواهد شد.

فرشیدی ادامه داد: برنامه پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در سطح یک و بخش بهداشت اجرایی شده و باید به سطوح ۲ و ۳ و بخش درمان متصل شود و معاونان درمان دانشگاه‌ها باید با هماهنگی معاونت‌های توسعه و دفاتر آی. تی این وظیفه مهم را پیگیری کرده و به انجام برسانند.

بیشتر بخوانید:

اجرای همه سطوح «پزشکی خانواده» از ابتدای دی ماه در کشور آغاز شده است

طرح پزشک خانواده از سال آینده سراسری اجرا می‌شود/لزوم افزایش حمایت بیمه‌ها

به گزارش ایرنا، طرح پزشک خانواده که از سال ۱۳۹۱ در مازندران و فارس به عنوان دو استان آزمایشی آغاز بکار کرد؛ این طرح سلامت‌محور و مبتنی بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هاست؛ به طوری که آموزش و پیشگیری در آن اولویت اصلی اجرای طرح محسوب می‌شود تا به این شکل هزینه‌های بخش درمان در کشور کاهش یابد.

اکنون نزدیک به ۶۵۰ پزشک عمومی در قالب طرح پزشک خانواده ساکنان شهرهای مازندران را زیر پوشش قرار می‌دهند.

در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت، هر پزشک خانواده به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات درمانی ارائه می‌دهد و همه کنترل‌های لازم درمانی افراد از طریق این پزشکان برای افراد انجام می‌شود و در صورت نیاز به دریافت سطوح بالاتر خدمات، اقدام لازم برای ارجاع به پزشکان متخصص که در این طرح قرار دارند، انجام می‌شود.

خروجی این طرح در زمینه پیشگیری از بیماری برای شهروندان مازندرانی در برخی موارد مقبول است. برای مثال می‌توان به شناسایی ده‌ها هزار فرد مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت در مازندران اشاره کرد که در سال‌های اخیر انجام شد و نقش مهمی در کنترل روند بیماری در این افراد داشت.

نظر شما