شناسهٔ خبر: 58481645 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تراکم ۸ برابری تهران نسبت به آنکارا/ خفگی شهری امروز کلانشهرها نتیجه مدل غلط شهرسازی

تهران- ایرنا- آنکارا پایتخت ترکیه با ۲ هزار و ۷۶۷ کیلومتر مربع مساحت جمیعتی در حدود پنج میلیون و ۶۶۳ هزار نفر را در خود جای داده است، در حالی‌که تهران با یک چهارم این میزان مساحت بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد که به باور کارشناسان، مدل غلط شهرسازی نتیجه امروز خفگی شهری در پایتخت کشورمان و دیگر کلانشهرها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در مقایسه بین دوکلانشهر تهران و آنکارا می توان به خوبی به این باور رسید که آنکارا با وجود داشتن مساحت بیشتر نسبت به تهران اما از تراکم جمعیتی کمتری برخوردار بوده و از سوی دیگر در کنار مساحت زیاد، به صورت طبقاتی و فشرده آن چیزی که در پایتخت کشورمان شاهد آن هستیم ساخته نشده و از معابر و دسترسی های بسیار خوبی نیز برخوردار است.

مجموع این‌عوامل درکنار یکدیگر موجب شده تا آنکارا که از نظر مساحتی حدود چهار برابر وسیع تر از تهران است، از فضاهای شهری و محیطی هشت برابر بازتر و از فضاهای شهری دل‌بازتری نسبت به تهران برخوردار باشد که بالطبع با برخورداری از چنین امکاناتی سطح رفاه نیز در آن بالاتر رفته است.

این در حالی است که اعتقاد کارشناسان بر این است که مدل غلط شهرسازی، عدم رعایت فاصله بین محلات، توزیع نشدن عادلانه امکانات، خدمات و تمرکز گرایی سبب شده تا امروز کلانشهر تهران با وجود مساحتی کمتر نسبت به آنکارا، اما جمعیتی ۲ برابر را نسبت به پایتخت ترکیه در خود جای داده و شاهد خفگی شهری و تراکم و فشردگی بسیار زیاد در آن باشیم.

کارشناس حوزه مسکن در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا عنوان کرد:آلودگی هوا که امروز به صورت جدی دامن تهران را گرفته در کنار آلودگی‌های صوتی و ترافیک‌های روزافزون شهری از مهم‌ترین عوارض تراکم و فشردگی این کلانشهر است.

«فرشید ایلاتی» افزود: این میزان فشردگی که به دلایلی از جمله توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات ایجاد شده سبب می شود تا در صورت بحران‌های احتمالی از جمله زلزله، عدم امکان خدمات رسانی به مناطق شهری را به دلیل مدل غلط شهرسازی را شاهد باشیم که در نتیجه می تواند میزان خسارت‌های جانی و مالی ناشی از این بحران‌ها را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد.

توسعه افقی شهرها،میزان تراکم و فشردگی شهر را کاهش خواهد داد

این کارشناس حوزه مسکن بر این باور است که توسعه افقی که به عنوان یکی از محورهای اصلی دولت سیزدهم برای اجرایی کردن نهضت ملی مسکن در حال پیاده سازی است می‌تواند به طور چشمگیری از تراکم و فشردگی شهرها به خصوص در کلانشهر تهران جلوگیری کرده و در کنار آن میزان رفاه عمومی در آن را نیز افزایش دهد.

ایلاتی ادامه‌داد: توسعه افقی شهرها و الحاق شهرک های ویلایی در پیرامون شهرها، این امکان را فراهم می‌کند که با توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص قطارهای پرسرعت، توزیع متوازن خدمات و امکانات شهری و عدالت شهری را شاهد باشیم و از سوی دیگر با تمرکز زدایی شهری و توسعه افقی از مهاجرت مردم به سمت مراکز کلانشهرهایی چون تهران جلوگیری خواهد کرد.

دیدگاه این کارشناس درباره لزوم اجرایی کردن توسعه افقی شهرها در قالب نهضت ملی مسکن با هدف جلوگیری از مشکلاتی از قبیل افزایش تراکم و فشردگی در کلانشهری مانند تهران در حالی مطرح می‌شود که در نهضت ملی مسکن، ساخت مسکن به صورت یک یا دوطبقه و به عبارت دیگر افقی در دستور کار قرار گرفته است؛ طرحی که به گفته برخی از کارشناسان از یک سو موجب کاهش هزینه‌های ساخت مسکن و در سوی دیگر بالا رفتن سرعت اجرای این طرح‌ها می‌شود.

در واقع با توجه به اینکه ساخت مسکن و اجرای طرح‌هایی از این قبیل در گذشته به صورت بلندمرتبه‌سازی بود، اما در طرح نهضت ملی مسکن مقرر شده که در گام نخست به‌جای آپارتمان‌سازی هر ایرانی یک خانه داشته باشد و در شهرهای دارای زمین، توسعه افقی در اولویت قرار گرفته است.

این ایده در طرح نهضت ملی مسکن در حالی مطرح شده که با توسعه افقی شهرها این امکان فراهم می‌شود که زمین‌های اطراف را وارد محدوده شهرها کرد و از این طریق می‌توان با واگذاری زمین به متقاضیان، زمینه برای ساخت مسکن توسط خود مردم فراهم شده و در نتیجه تعداد زیادی از این افراد خانه‌دار می‌شوند.

نظر شما