شناسهٔ خبر: 58481557 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اردوغان می گوید ممکن است درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو را بپذیرد

صاحب‌خبر -
اردوغان می گوید ممکن است درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو را بپذیرد

خبرگزاری آریا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که کشورش ممکن است قبل از هر اقدامی در مورد سوئد با درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت کند، در حالی که دولت ترکیه به دلیل تظاهرات ضدترکیه و آنچه اسلام هراسی توصیف کرد، هشدار سفر به کشورهای اروپایی صادر کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا؛این هشدار سفر که اواخر روز شنبه منتشر شد، پس از تظاهرات آخر هفته گذشته در مقابل سفارت ترکیه در سوئد است که در آن یک فعال ضد اسلام قرآن را سوزاند و گروه‌های طرفدار کردها علیه ترکیه تظاهرات کردند. این رویدادها تا کنون امتناع ترکیه از تصویب درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را تشدید کرد.

سوئد و فنلاند به طور مشترک برای پیوستن به ائتلاف نظامی درخواست دادند و عدم تعهد نظامی طولانی مدت را پس از جنگ روسیه در اوکراین کنار گذاشتند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک ویدئوی از پیش ضبط شده که روز یکشنبه منتشر شد، اشاره کرد که ممکن است ترکیه تنها با الحاق فنلاند موافقت کند.

اردوغان به گروهی از جوانان در استان بیله‌جیک گفت: «در صورت لزوم، می‌توانیم پیامی متفاوت درباره فنلاند ارسال کنیم». وقتی ما پیامی متفاوت از فنلاند بدهیم، سوئد شوکه خواهد شد.

ترکیه دولت استکهلم را متهم کرده است که نسبت به گروه‌هایی که آنها را سازمان‌های تروریستی یا تهدیدهای موجودیت می‌داند، از جمله گروه‌های کرد، بسیار ملایم است.

ناتو برای اضافه کردن اعضای جدید نیاز به رضایت یکپارچه اعضای فعلی خود دارد، اما دولت اردوغان گفته است که تنها در صورتی با پذیرش سوئد موافقت خواهد کرد که این کشور شرایط خود را برآورده کند.

نظر شما