شناسهٔ خبر: 58481479 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

دستان پرُ هیئت قطری در سفر به تهران؟

در تمام سال های اخیر که تنش هسته ای و به هم خوردن برجام را شاهد بودیم، هرگاه نام قطر و سفر مقامات ارشد این کشور به تهران یا برعکس شنیده شده، اولین سوال و اولین گمانه رسانه ای تبادل پیام توسط این کشور کوچک جنوب خلیج فارس بوده است.

صاحب‌خبر -

روز گذشته هم که وزیرخارجه قطر در سفری ناگهانی به تهران آمد، از این قاعده مستثنا نبود با این تفاوت که برخلاف دفعات قبلی، هم وزیرخارجه ایران و هم طرف قطری بر تبادل پیام از سوی طرف های برجامی از جمله آمریکا تاکید و حتی جزئیاتی نه چندان زیاد هم از این پیام ها ارائه کردند؛ از جمله این که وزیر قطری گفت: موضوع پیام آمریکایی ها نه موضوعی مستقیم که موضوعی درخصوص برجام است. با این حال نشست خبری وزرای خارجه ایران و قطر نکات دیگری همچون برگزاری دور اول گفت و گوهای ایران و اوکراین در عمان، ارسال پیام میان ایران و بحرین از طریق واسطه، آماده شدن برای دور جدید گفت و گوها با عربستان سعودی و... هم داشت.

استقبال ایران از هرگونه ابتکار عمل مذاکراتی قطر

به گزارش خراسان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در محل وزارت امور خارجه میزبان «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و همتای قطری بود و پس از دیدار و گفت‌وگو با وی در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت. حسین امیرعبداللهیان با بیان این که امروز(دیروز) پیام‌هایی را از طرف‌های مقابل برجامی از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم، اظهار کرد: از حسن نیت قطر برای رساندن همه طرف‌ها به گام‌های پایانی توافق تشکر می‌کنیم. در گفت‌وگوها با وزیر خارجه قطر به نقش غیرسازنده و اقدامات مداخله آمیز آمریکا و به ویژه سه کشور اروپایی در اغتشاشات اخیر در ایران اشاره کردم ولی در خصوص تلاش‌های قطر و انتقال پیام‌ها در حل مسئله گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها، از هرگونه ابتکار عملی که توسط دوستان ما در قطر در دستورکار قرار گرفته، استقبال می‌کنیم. رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: ایده‌هایی را وزیر خارجه قطر درباره بحران و جنگ در اوکراین مطرح کرد. دور نخست گفت‌وگوهای نظامی و سیاسی ایران و اوکراین در عمان در ماه‌های گذشته انجام شد و ما در پاسخ به تلاش‌ها و ابتکار عمل قطر از هرگونه اقدامی برای برگزاری دور دوم این گفت‌وگوها بین ایران و اوکراین استقبال می‌کنیم. وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص سیاست منطقه ای ایران بیان کرد: ما با هیچ یک از همسایگان شمالی، شرقی و غربی هم اکنون با چالش خاصی مواجه نیستیم. در حوزه همسایگان در خلیج فارس پیشرفت‌های خوبی را از جمله ارتقای سطح روابط در ماه های گذشته با کویت و امارات و استقرار سفرای این کشورها در تهران شاهد بودیم و گفت‌وگوها و تبادل پیام‌هایی را  از طریق عراق داشتیم و گفت‌وگوها بین ایران و عربستان در بغداد تداوم یافت و در آخرین تصمیمات قرار است دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و عربستان به شکلی که توافق خواهد شد، ادامه یابد. امیرعبداللهیان درباره روابط ایران و بحرین نیز اظهار کرد : درخصوص بحرین از طریق یک واسطه تبادل پیام‌ها بین دو کشور جریان دارد. معتقدیم اکنون در شرایطی هستیم که از مرحله گفت‌وگو به خوبی عبور می‌کنیم و باید وارد مرحله بعدی بشویم که همکاری‌های پایدار است.

موضوع پیام آمریکایی ها برای ایران

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر هم در این نشست خبری درباره پیام‌هایی که به ایران منتقل کرده است، گفت: از سوی طرف‌های مختلف پیام‌ها درباره موضوعات مختلف بود. اکنون فرصت مناسبی است که مشکلات مربوط به  توافق هسته‌ای حل و شرایط مناسبی برای بازگشت به توافق حاصل شود. آمریکا هم یک سری پیام‌هایی را به ما داده تا آن را به ایران منتقل کنیم که در خصوص موضوعی درباره این توافق است و شاید به صورت مستقیم با این موضوع در ارتباط نباشد. ما بر اهمیت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تأکید داریم و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم. درباره توافق هسته‌ای، قطر همه طرف‌ها را تشویق می‌کند به این توافق بازگردند.همچنین درباره افزایش امنیت منطقه‌ای و کاهش تنش‌ها در منطقه گفت‌وگو کردیم.وزیر خارجه قطر در پاسخ به سؤالی درباره این که آیا احتمال دارد قطر میزبان گفت‌وگوی ایران و آمریکا باشد؟ بیان کرد: تا جای ممکن تلاش می‌کنیم که ترس‌ها و دغدغه‌ها بین دوطرف توافق از بین برود و محیطی برای انجام گفت‌وگوها حاصل شود. گفتنی است وزیر خارجه قطر ۱۵ تیر امسال نیز به تهران سفر و با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌‌وگو کرده بود.

خراسان

نظر شما