شناسهٔ خبر: 58481457 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فجر علویان؛

مازندران گذرگاه ویژه دولت در تحقق دیپلماسی اقتصادی

ساری - ایرنا - دیپلماسی فعال منطقه‌ای دولت سیزدهم، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و به باور صاحب‌نظران، مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، می‌تواند نقش ویژه ای در تحقق این مهم ایفا ‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «اجازه نمی‌دهیم مسئله دیپلماسی در وزارت خارجه تنها به مناسبات سیاسی خلاصه شود بلکه مناسبات اقتصادی در متن کار ما قرار خواهد داشت.» این وعده آیت‌الله رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی و سرفصل مسیر روشنی بود که وی برای آینده وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم ترسیم کرد.

دولتی که در افق روابط خود با جهان تنها قاره سبز و آمریکا را ندید بلکه تلاش کرد تا از آنچه جغرافیای منطقه در اختیارش قرار داده، بیشترین بهره را در راستای تامین منافع و سفره مردم برد.

این نگرش رییس‌جمهور را، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه این‌گونه توصیف کرده است: «رییس‌جمهور به من گفتند که هر جا در آسیا، بین همسایگان و سایر قاره‌های جهان منافعی برای جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد و آماده همکاری و کمک باشند؛ من خواهم رفت و هیچ خط قرمزی وجود ندارد.»

با این وجود دولت در یکسال گذشته تلاش کرد، قوانین و خطوط قرمز نانوشته‌ای که محدوده و مرز سیاست خارجی ایران را تنها در ارتباط با غرب ترسیم کرده و منافع ایران را در مرزهای فرامنطقه‌ای جستجو می‌کرد، را شکسته و راهی متفاوت در ارتباط با جهان برگزیند. گشایش فصل جدید از روابط با همسایگان و کشورهای منطقه و تلاش برای رفع سوءتفاهم‌های موجود، در همین راستا ارزیابی می‌شود.

در این وادی مازندران با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه به محور دیپلماسی اقتصادی کشور در دوره جدید تبدیل شود و مسوولان ارشد استان با درک این موضوع در ماه‌های گذشته با دیدارهای چهره به چهره با مسوولان ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفرای کشوری های شمالی مازندران در حال هموار کردن این مسیر مهم هستند.

مازندران با افزون بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

قرار گرفتن در مسیر راهبردی، موقعیت ویژه‌ای به مازندران داده و بر اهمیت و جایگاه آن در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه افزوده است که استفاده بهینه از چنین موقعیت جغرافیایی ایده آل در کنار مزیت های بالای تجاری، بازرگانی و صنعتی می‌تواند در تحکیم روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اطراف هم نقش آفرین باشد.

با توجه به نیازمندی های کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی به ایران، مازندران به لحاظ نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه و وجود اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی و دینی بین مردمان دو طرف، باید بیش از گذشته در تعیین سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور تاثیرگذار باشد.

تقویت همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه بین مازندران با کشورهای منطقه از درگاه اظهارنظر کارشناسان نه تنها به نفع این استان بلکه به نفع کشورهای مورد نظر خواهد بود، چراکه با تحقق همکاری های اقتصادی، تجاری و فرهنگی، توسعه این مناطق نیز شتاب می گیرد.

در این راستا، معرفی و استفاده از مزیت های صنعتی و تجاری مازندران با داشتن بیش از سه هزار واحد تولیدی و خدماتی، ظرفیت های فراوان کشاورزی، مزیت‌های علمی و فناوری‌های نوین و ظرفیت‌های بسیار بکر و طبیعی گردشگری، به نحو مقتضی از سوی دولت مردمی آیت الله رییسی و مورد توجه جدی قرار گرفته است.

سبقه رایزنی و دیپلماسی فعال اقتصادی امسال مازندران در افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ در ۲۰ اردیبهشت ماه امسال با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو شامل سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مدیران این سازمان بین‌المللی در هتل بادله ساری خودنمایی می کند که فصل جدید از توسعه اقتصادی مازندران با کشورهای عضو اکو را آغاز کرد.

اقدام امسال استاندار مازندران و دعوت رسمی وی از دکتر مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برای گسترش روابط سیاسی و به تبع آن همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه جزو اولویت های اصلی برای تحقق این امر است. آنچه که مسلم است حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مازندران نشان داد که رایزنی های اخیر تنها به عنوان تشریفاتی در قاب یک همایش باقی نماند بلکه در بلندمدت با جذب سرمایه گذار و ورود مازندران به بازارهای جهانی زمینه توسعه پایدار این استان فراهم خواهد شد.
از سوی دیگر وجود پنج راهگذر و مسیر مواصلاتی به طور عمده ریلی مشترک اسلام آباد- تهران- استانبول، قطار کانتینری آلماتی- بندرعباس، آلماتی- استانبول، ایران-افغانستان- تاجیکستان- قرقیزستان- چین و ایران- ترکمنستان- قزاقستان نشان می‌دهد که مازندران در کنار توجه به بنیان ذاتی گردشگری می‌تواند در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای با توجه به زیرساخت‌های اثربخش برای توسعه گسترش رفت‌وآمدهای درون منطقه‌ای ساکنان اکو، نقش آفرینی کند.

مازندران گذرگاه ویژه دولت در تحقق دیپلماسی اقتصادی

«عزت، حکمت و مصلحت» راهبرد دستگاه دیپلماسی

بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عزت، مصلحت و حکمت راهبرد مهم دستگاه دیپلماسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که رهبر معظم انقلاب نسبت به تحقق آن همواره تاکید داشتند و دارند.

حسین شاه پری اضافه کرد: پیگیری مستمر منافع ملی جزو سیاست های قطعی و ذاتی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و همواره پیگیری منافع ملی در سطح خارجی در اولویت است.

این مقام مسوول اضافه کرد: وابسته نبودن به قدرت های بلوک شرق و غرب در اوج جنگ سرد که تمامی کشورها در آن زمان به یکی از این سمت ها گرایش داشتن، در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مشهود بود و با هدایت امام راحل علاوه بر اینکه نفوذ استکبار جهانی در کشور قطع شد، در نامه معروف امام به گورباچف اجازه رخنه شوروی به کشور داده نشد و ایران به بلوک شرق هم گرایش پیدا نکرد.

جایگاه ویژه ایران در تجارت جهانی

بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران خاطر نشان کرد: مهم‌ترین شاخصه سیاست خارجی، دیپلماسی اقتصادی است که دولت سیزدهم برای تحقق آن با توجه به سیاست های ترسیم شده تلاش می کند.

شاه پری گفت: ایران اسلامی مرکز ثقل کریدور ارتباطی اقتصادی است و توجه به دیپلماسی راه و اهمیت ارتباط با کشورهای اوراسیا، منطقه سیبری، کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این بین مازندران جایگاه ویژه ای در کریدور شمال به جنوب کشور دارد و ۴۰ درصد تجارت جهانی در حوزه این کریدور انجام می شود که با دیپلماسی اقتصادی این استان می تواند جایگاه ویژه در این حوزه داشته باشد.

مازندران گذرگاه ویژه دولت در تحقق دیپلماسی اقتصادی

بازارهای منطقه در انتظار مازندران

این مقام مسوول تصریح کرد: بازار ۶۰ میلیونی آسیای مرکزی و همچنین ۱۵۰ میلیونی روسیه در انتظار مازندران است و با رفع مشکلات زیرساختی می توان از این ظرفیت برای توسعه کشور نهایت بهره را برد.

شاه پری افزود: در ماه های گذشته با دیپلماسی فعال آیت الله رئیسی، استاندار مازندران با ۱۴ سفیر کشورهای مختلف ملاقات داشت که این رویه می تواند برای توسعه کشور بسیار مثبت باشد.

بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران خاطر نشان کرد: بعد از سال ها صادرات مرکبات مازندران از درگاه بندر امیرآباد در اولویت قرار گرفت و که با آغاز این کار مسیر صادرات کالاهای استان به نقاط مختلف جهان بسیار هموار شد.

سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد تومانی در صنعت برق مازندران

وی خاطر نشان کرد: برای توسعه صادرات در وهله اول باید به رفع مشکلات زیرساختی در این حوزه فکر کنیم و در این وادی پنج هزار میلیارد تومان فایناس برای توسعه برق استان تفاهم نامه منعقد شد که در آینده در گام اجرا قرار خواهد گرفت.

شاه پری اضافه کرد: همچنین برای اولین بار در استان با تهاتر نفت قرار است سرمایه گذار خارجی بیمارستان یک هزار و ۳۰۰ تختخوابی را در استان بسازد که این داده ها مبین موفق بودن دیپلماسی اقتصادی دولت است.

مازندران گذرگاه ویژه دولت در تحقق دیپلماسی اقتصادی

تشکیل شورای راهبردی هماهنگی روابط خارجی مازندران

وی اضافه کرد: باهدف افزایش هماهنگی و تعامل مطلوب تر با کشورهای منطقه در آینده نزدیک شورای راهبردی هماهنگی روابط خارجی مازندران تشکیل خواهد شد.

بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران اضافه کرد: در سال ۱۳۷۲ حدود ۱۳۲ قلم کالا از مازندران به کشورهای منطقه صادر می شد که این رقم در سال ۱۳۸۱ به ۸۲ قلم کالا کاهش یافت و در سال ۱۳۹۱ هم این عدد باز هم کاهش یافت اما اولویت ما در دولت سیزدهم رساندن کالاهای صادراتی استان به ۱۳۲ قلم و همچنین افزایش صادرات محصولات لبنی، مواد معدنی و خوراکی، سیمان، مرکبات، کیوی، کاغذ و قطعات خودرو به کشورهای منطقه است.

شاه پری گفت: در دیدار اخیر سفیر ازبکستان با استاندار مازندران وی خواستار واردات تمامی این کالا و همچنین راه اندازی خط تولید این کارخانه ها در تاشکند شده بود.

نظر شما