شناسهٔ خبر: 58480820 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

نگرانی غول انرژی فرانسه از گرانی گاز در اروپا

مدیر اجرایی شرکت فرانسوی توتال پیش بینی کرد که در سال ۲۰۲۳ بازار گاز طبیعی اروپا شاهد رقابت فشرده عرضه و تقاضا باشد چرا که ذخایر گاز طبیعی باید در تابستان و بدون عرضه معمول روسیه دوباره پر شوند.

صاحب‌خبر -

پاتریک پویان امروز به روزنامه بلژیکی اِکو گفت: اروپا به نسبت سال ۲۰۲۲ گاز کمتری از روسیه تامین خواهد کرد، باید دوباره گاز مایع طبیعی (LNG) فراوانی را وارد کند و اوضاع دوباره نگران کننده خواهد شد.

به گفته مدیرتوتال، اروپا در زمستان امسال توانسته ذخایر گاز را بیشتر از حد معمول نگه دارد زیرا هوای معتدل غیرمعمول تقاضا را کاهش داده و واردات گاز مایع طبیعی نیز به وفور ادامه دارد. ذخایر گاز اروپا زمستان را با حدود ۵۰ درصد ظرفیت به پایان خواهند رساند و گاز کافی برای پر کردن به موقع ذخایر در زمستان آینده فراهم شده است. این خوش بینی قیمت گاز را در ماه گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش داده است.

با این حال، کاهش شدید عرضه روسیه همچنان مایه نگرانی است. این امر رقابت اروپا با آسیا برای واردات ال ان جی را افزایش داده و افزایش تقاضا می ‌تواند تهیه محموله‌های ضروری مورد نیاز برای تکمیل موجودی‌ را دشوارتر کند.

پویان با بیان اینکه کشورهای اروپایی باید از طریق قراردادهای دراز مدت به تامین کنندگان انرژی تنوع بخشند،گفت که خطر کمبود گازوئیل در این قاره وجود ندارد و تمام پالایشگاه های توتال از جمله تاسیسات واقع در عربستان سعودی اولویت را به تامین نیازهای اروپا خواهند داد. با این حال وی هشدار داد که این امر هزینه حمل و نقل اضافی را به همراه خواهد داشت.

نگرانی غول انرژی فرانسه از گرانی گاز در اروپا

ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات مشتقات نفتی روسیه، از جمله گازوئیل، از ۵ فوریه (۱۶ بهمن) به اجرا در می آید. برخی از تحلیلگران هشدار داده اند که این امر می تواند کمبودهایی را در این قاره ایجاد کند. بر اساس گزارش بانک سرمایه گذاری چند ملیتی گلدمن ساکس، روسیه ۱۵ درصد از تولید جهانی گازوئیل را تشکیل می دهد که ۸۰ درصد آن تا همین اواخر به اروپا صادر می شد.

 

نظر شما