شناسهٔ خبر: 58479368 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

مسکن، راه، عمران

درباره عکسی از افتتاح ۱۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در نی‌ریز استان فارس

صاحب‌خبر -

در ایامی که صاف و ساده بودیم؛ زمان مدرسه، هر سال قبل از شروع سال تحصیلی، همان وقتی که کتاب و دفترمان را جلد می‌کردیم. سرخوش و سرمست از ۹ ماه پیش رو شروع به نوشتن برنامه تحصیلی می‌کردیم.

زمان امتحان چنان دور بود و روزهای پیش‌رو، چنان دراز می‌نمود که روی کاغذ و در خیال، بدبین‌ترین بچه‌ها تا اردبیهشت و قبل از امتحان سه بار کتاب‌ها را دوره می‌کردند. روزها اما یکی پس از دیگری از راه می‌رسیدند و زمان اسب پُر دوِ پر جُوی که چهارنعل می‌رفت و چشم باز می‌کردی شب امتحان بود و نصف کتاب‌ها را هم ورق نزده بودیم.

سیستم احاله به فردا چنان در پوست و جون و خون و رگمان نفوذ کرده بود که درس عبرت‌مان نمی‌شد و هر سال در بر پاشنه سال قبلش می‌چرخید و آش همان آش، کاسه همان.

یک اتفاق دیگر هم بود که شب‌های امتحان شروع به توجیه روزهای رفته می‌کردیم. یکی می‌گفت معلم درست و درمان نداشتیم. دومی می‌گفت دعوای پدر و مادر باعث عقب‌ افتادنم شد. سومی از راه می‌رسید و مشکلات معیشتی خانواده را دلیل این عقب‌ماندگی می‌دانست و خلاصه هر کس به طریقی دل، بلکه ذهنش را راضی‌ می‌کرد.

یکی دو روز پیش وقتی عکس کلنگ افتتاح ۱۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در نی‌ریز استان فارس را دیدم، یاد ایام قدیم کردم. کلنگ حکم جلد کتاب‌ و مدیران دولتی حکم بچه‌های خوش‌خیال مدرسه.

دولت سیزدهم با وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال سر کار آمد. روزهای اول رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر تکلیف قانونی که بر دوش دولت است با وجود نیاز کشور به ساخت دو میلیون مسکن، کف‌کار را یک میلیون در نظر گرفت و قول ساخت یک میلیون مسکن در سال را به مردم داد. مدتی گذشت و در اظهارنظری جدید یک میلیون در سال را به چهار میلیون در چهار سال تغییر داد. کمی بعد هم معاون اول آمد و آب پاکی را روی دست ملت ریخت و ساخت مسکن را بر دوش خودشان انداخت.

طبق آخرین آمار تاکنون تعداد ۵۴ هزار و ۷۴۶ واحد در مرحله سفت‌کاری، ۲۱ هزار و ۲۳۶ واحد در مرحله نازک‌کاری و ۱۲ هزار و ۸۱۲ واحد نیز در مراحل پایانی قرار دارند. البته هادی عباسی‌اصل، معاون وزیر راه و شهرسازی، گفته است با احتساب واحدهای روستایی، خودمالکی و قرارداد با دستگاه‌های دولتی حدود یک میلیون واحد در مراحل اجرا قرار دارد.

مراحل اجرا البته از مرحله پذیرش متقاضی و اختصاص زمین محاسبه می‌شود. روزها از پس روزها می‌گذرد و اعضای دولت سعی در اجرای برنامه دارند؛ امید که سرنوشت‌شان مثل بچه‌مدرسه‌ای‌ها نشود.

امیر جدیدی

نظر شما