شناسهٔ خبر: 58478908 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«جوان» گزارش می‌دهد

سیاه‌آزاری و کودک‌آزاری ساختارمند در انگلیس

روزنامه جوان

ادعا‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران مدتی است که در دستور کار دولت‌های غربی و به تبع آن رسانه‌های نظام سلطه قرار گرفته است. از بی‌توجهی به مسئله حقوق زنان تا بدرفتاری با زندانیان و ... طیف وسیعی از مسائل را شامل می‌شود که این دولت‌ها برای ایراد اتهام به نظام اسلامی ایران لیست کرده‌اند و سعی دارند با بزرگ نمایی اتفاقات کم اهمیت در کشور ما، این حس را به مردم و مخصوصاً جوانان ایرانی القا کنند که این اتفاقات فقط در جوامعی مانند جامعه ما اتفاق می‌افتد و اتفاق افتادن آن‌ها نیز مربوط به ضعف فرهنگی و سیاسی در این کشور است، مثلاً شاید بسیار شنیده باشند که مردم از یک اتفاق در کشور احساس ناراحتی کنند و با این جمله که در خارج این گونه نیست و آن گونه است به نحوی تأثر خود را از وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران بروز دهند. در شرایطی که مدت هاست رسانه‌های تصویری ضدانقلاب و وابسته به نظام سلطه تلاش دارند در مورد وضعیت ایرانیان سیاه نمایی انجام دهند، اتفاقات اخیر نیز موجب شده است تا شاهد افزایش تلاش‌های اینچنینی در این رسانه‌ها باشیم. هرچند در این رسانه‌های عمدتاً لندن نشین که وظیفه سازمانی خود را ناامید کردن مردم ایران انگاشته‌اند، کمتر شاهد مواردی هستیم که نشان‌دهنده نقطه ضعفی در نظام سلطه باشد، اما دیگر رسانه‌های انگلستان رسوایی‌های موجود در این کشور را برای مردم این کشور کم وبیش منعکس می‌کنند، موضوعاتی که البته برای مردم انگلستان عادی ولی احتمالاً برای برخی از مردم کشور ما حیرت انگیز و غیرقابل باور باشد. 

صاحب‌خبر -
 
 
 
از جمله رسوایی‌های اخیری که در روزنامه ایندیپندنت انگلستان به شکل دنبال دار در حال گزارش است، آسیب‌های وارد شده به کودکان در بیمارستان‌های این کشور است. در گزارش اخیر ایندیپندنت تأکید شده که کودکان در این مراکز به دلیل تعداد پایین کارکنان به طور مزمن با آسیب روحی قابل توجهی مواجه شده‌اند و از رها کردن کودکانی که خود را خیس کرده‌اند تا به اجبار غذا دادن با لوله موارد معمولی در این مراکز بوده است. 
براساس تحقیقات ایندیپندنت و اسکای نیوز، ۵۰ بیمار اتهاماتی مبنی بر سوءاستفاده سیستمی و مراقبت ضعیفی که طی دو دهه در بیمارستان‌های بهداشت روان کودکان انگلستان انجام شده را مطرح کرده‌اند. پلیس همچنین در حال تحقیق در مورد مرگ یک دختر جوان در یکی از بیمارستان‌های این کشور است که ادعا شده توسط دو کارمند مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. همچنین مشخص شده که چندین کارمند در آنجا اتهامات سوءرفتارجنسی را علیه یک کارگر مطرح کرده‌اند. 
از دیگر مواردی که اخیراً رسوایی جدی در انگلستان ایجاد کرده است، هشدار کارشناسان سازمان ملل درباره نژادپرستی سیستماتیک علیه سیاه پوستان در این کشور است. 
به گزارش روزنامه گاردین، گروه کاری از کارشناسان مربوط به افراد آفریقایی تبار خواستار توقف استفاده از محکومیت اشتراکی که به معنای محکوم شدن افراد به دلیل جرائم دیگران است و همچنین برهنه کردن افراد برای تفتیش شد. 
این روزنامه با اشاره به اینکه که سیاه پوستان در بریتانیا از بی‌عدالتی‌های روزانه به سازمان ملل شکایت کرده‌اند، نوشته است که یک نهاد سازمان ملل به دولت انگلیس نامه زده تا «نگرانی بسیار شدید» خود را در مورد عدم رسیدگی به «نژادپرستی ساختاری، نهادی و سیستمی» علیه مردم آفریقایی تبار در بریتانیا و ابراز کند. 
به گزارش گاردین، گروه کاری سازمان ملل متشکل از کارشناسان درباره افراد آفریقایی تبار، خواستار توقف فوری و بدون قید و شرط استفاده از محکومیت اشتراکی شد و هشدار داد که این امر منجر به زندانی شدن نامتناسب نوجوانان سیاه پوست می‌شود. در نتیجه یافته‌های شنیعی که مأموران حقیقت یاب در خلال ۱۰ روز تحقیق به‌دست آورده‌اند، کارشناسان خواستار توقف فوری برهنه کردن افراد برای تفتیش در هنگام توقف و بازرسی توسط پلیس شدند. 
به گزارش گاردین، این کارگروه در بیانیه‌ای گفته است که ما نگرانی‌های جدی در مورد مصونیت از مجازات و عدم رسیدگی به اختلافات نژادی در سیستم عدالت کیفری، مرگ در بازداشت پلیس، محکومیت‌های اشتراکی و ماهیت غیرانسانی بازداشت و بازرسی‌های برهنه داریم. همچنین سازمان ملل تأکیده کرده که اقدامات ریاضتی بریتانیا، نژادپرستی و تبعیض نژادی را برای مردم آفریقایی تبار تشدید کرده و تأثیر نامطلوبی بر حقوق اساسی آن‌ها داشته است. 
به گزارش گاردین، دومینیک دی، یکی از پنج عضو گروه کاری سازمان ملل متحد، در یک کنفرانس مطبوعاتی که جمعه گذشته در لندن برگزار شد، گفت که من هرگز از کشوری بازدید نکرده بودم که در جوامع سیاه پوست آن فرهنگ ترس مربوط به طیف وسیعی از مسائل از جمله پناهندگی، اقامت و پلیس وجود داشته باشد. یک جامعه کامل، نقض ثابت و مداوم حقوق بشر را به عنوان بخشی از یک روال عادی و بخشی از زندگی روزمره تجربه می‌کند. 
گاردین می‌گوید که این کارگروه به ادامه پیامد‌های رسوایی ویندراش نیز اشاره کرده است. این رسوایی که در سال ۲۰۱۸ افشا شد و نشان می‌داد رنگین پوستانی به اشتباه بازداشت و از حقوق قانونی محروم شده بودند و حتی در حداقل ۸۳ مورد به اشتباه توسط وزارت کشور بریتانیا اخراج شده بودند. باربارا رینولدز، بازپرس سازمان ملل گفته است که تجربه نسل ویندراش زخم عمیقی بر روان جمعی مردم آفریقایی تبار بریتانیا بر جای گذاشته است. او گفت که افراد مسن مجبور شده‌اند با سؤالات عمیقاً نگران کننده در مورد هویت خود مواجه شوند و آن‌ها را زیر سؤال برده‌اند که من کیستم، به کجا تعلق دارم؟ چرا اینجا هستم؟ چگونه به اینجا رسیدم، بعد چه اتفاقی می‌افتد؟
گزارش سازمان ملل همچنین نگرانی در مورد مرگ ومیر مادران و نوزادان را افزایش داده است. در یافته‌های آن‌ها خاطرنشان شده که متخصصان به تبعیض فراگیر در مراقبت‌های بهداشتی از کودکان سیاه‌پوست و نژادپرستی در مراقبت از مادر و نوزاد سیاه پوست اشاره کرده که منجر به مرگ و میر نسبتاً بالایی شده است. 
رئیس این گروه، کاترین ناماکولا گفته است که بازرسان از یافته‌های مربوط به محکومیت اشتراکی مبهوت شده‌اند که به موجب آن دو یا چند متهم به یک جنایت در رابطه با یک حادثه متهم می‌شوند. کمپین‌هایی مدت‌هاست هشدار می‌دهند که استفاده از این روش موجب جرم‌انگاری بیش از حد برای مردم می‌شود و می‌تواند منجر به زندانی شدن کسانی شود که خودشان مرتکب خشونت جدی نشده‌اند. ناماکولا گفته است که بسیاری از پسران سیاه‌پوست در بازداشت هستند، اما نه به این دلیل که مرتکب تخلف شده‌اند، بلکه به این دلیل با افرادی که مرتکب تخلف شده‌اند در ارتباط هستند. بازرسان همچنین درباره طرد نامتناسب دانش‌آموزان پسر سیاه‌پوست از مدرسه ابراز نگرانی کردند. این کارگروه هشدار داد که به نظر می‌رسد پلیس مدارس مستقیماً حضور دانش‌آموزان سیاه‌پوست را زیر نظر دارند و این روشی است که کودکان و جوانان سیاه پوست را مرعوب و بدنام می‌کند و در مورد آن‌ها جرم انگاری می‌شود. وی گفت که دانشجویان گزارش دادند گروه بچه‌های سیاه پوست به عنوان یک باند و گروه بچه‌های سفیدپوست به عنوان یک گروه دوستی دیده می‌شوند. 
به گزارش گاردین به عنوان بخشی از مأموریت گروه حقیقت یاب، این گروه از لندن، بیرمنگام، منچستر و بریستول بازدید کرده است. کارشناسان سازمان ملل با مقامات ارشد دولت بریتانیا از جمله وزیر سازمان ملل دولت انگلیس ملاقات کردند. آن‌ها همچنین با مقامات دولت‌های محلی، نمایندگان شورای شهر محلی، پلیس کلانشهر‌ها و مقامات کمیسیون برابری و حقوق بشر دیدار کرده‌اند. کارشناسان سازمان ملل گفتند که با صد‌ها نفر که نماینده بخش وسیعی از جامعه مدنی بودند، صحبت کرده‌اند. به گزارش این روزنامه گروه سازمان ملل در لندن، با خانواده‌هایی که عزیزانشان در بازداشت مرده بودند ملاقات کرده و شواهد تکان دهنده‌ای از تأثیر کلیشه‌های نژادی را در دادگاه‌های خانواده شنیده‌اند. در بیرمنگام نیز آن‌ها از یک زندان بازدید و با زندانیان صحبت کردند. همچنین در منچستر با رهبران گروه‌های جوانان نشست داشتند. 
به گزارش گاردین، با وجود این گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل، یک سخنگوی دولت انگلیس در پاسخ گفته است که ما به شدت اکثر این یافته‌ها را رد می‌کنیم و مدعی شده که این گزارش به اشتباه مردم آفریقایی تبار را به عنوان یک گروه همگن می‌بیند و تحلیلی سطحی از مسائل پیچیده ارائه می‌کند. همچنین در بررسی همه دلایل احتمالی نابرابری‌ها، نه فقط نژادی، ناکام است. همچنین این مقام دولتی با طرح این ادعا که ما مفتخریم بریتانیا کشوری باز، بردبار و پذیرا است، گفته این شهرت جهانی که به سختی به دست آمده به درستی در این گزارش منعکس نشده است. 
بی اطلاعی معمول مردم دیگر کشور‌ها از این نوع گزارش‌ها که فقط بخشی از رسوایی‌های معمول در انگلستان را نشان می‌دهد به خوبی می‌تواند پاسخگوی این سؤال باشد که چرا یک مقام دولتی انگلستان با وجود فجایعی که در گزارش سازمان ملل یا رسانه‌های این کشور منعکس شده می‌تواند به خود اجازه دهد که مدعی باشد انگلیس در خصوص بردباری و پذیرا بودن شهرت جهانی دارد.

نظر شما