شناسهٔ خبر: 58477332 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

زیباترین بناهای تاریخی تبریز

تبریز با سبقه تاریخی خود دارای بناهای متعدد و متنوع دیدنی است، با ما همراه باشید و درباره زیباترین بناهای تاریخی تبریز بیشتر بدانید.

صاحب‌خبر -

سلام نو _ سرویس گردشگری: مناظر طبیعی فوق العاده زیبای آذربایجان، بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری به خوبی در شهر تبریز قابل لمس است. معروف ترین لقب تبریز، شهر اولین ها می‌باشد. دلیل این نام گذاری در این است که اولین شهرداری، اولین شهربانی، اولین سینما، اولین دادگاه، اولین مدرسه کر و لال ها و بسیاری از اولین ها در این شهر قرار دارد. این شهر در شمال غربی ایران واقع شده، به همین خاطر دارای آب و هوایی مطلوب و دلپذیر در تمامی فصل ها است.

بناهای تاریخی و زیباتر تبریز

بازار بزرگ تبریز

یکی از جذاب ترین بخش های هر سفری گشت و گذار در بازارهای قدیمی و خرید کردن از صنایع دستی آن شهر است. بازار تبریز بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان است که ۱ کیلومتر مربع وسعت دارد. بازار بزرگ تبریز در زمان جاده ابریشم از اهمیت تجاری مخصوصی برخوردار بود اما در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر زلزله با خاک یکسان شد که توسط حاکم وقت تبریز (نجفقلی خان) بازسازی و ترمیم شد.

زیباترین بناهای تاریخی تبریز

وجود مسجد، مدرسه، گنبد و طاق های آجری قدیمی بر جذابیت دیدنی این بازار بزرگ می افزاید. شما گردشگران عزیز با قدم زدن در این مجموعه به سال ها قبل برمیگردید و حس و حال فوق العاده ای از دیدن این آثار خواهید داشت.

ارگ علیشاه

اگر به آثار باستانی و بناهای قدیمی علاقه دارید ارگ علیشاه تبریز از جذاب ترین بناهای تاریخی در این شهر بزرگ است که عظمت آن باعث می شود تا دقایقی خیره بر ارگ بمانید. هدف از ساخت ارگ علیشاه تبریز، تاسیس مسجد بود که با فرو ریختن سقف آن و مصادف شدن با مرگ علیشاه نیمه کاره ماند. هنگام جنگ میان ایران و روسیه این بنای نصفه کاره تبدیل به دژ یا دیوار نظامی شد. با گذشت زمان بسیاری از سازه این بنا از بین رفت و تنها دیواره های شبستان و جزئیات داخلی آن قابل مشاهده است.

مسجد جامع کبیری (مسجد جامع تبریز)

مسجد جامع تبریز همانند دیگر بناهای تاریخی موجود در این شهر از خرابی هایی که بر اثر زلزله به آن وارد شده، در امان نبوده است. طی سال ها مسجد جامع کبیری بارها مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفته است که امروزه با تلفیق معماری قدیم و جدید شکل جدید و زیبایی به خود گرفته است. از جذابترین بخش های این مسجد می‌توان به گلدسته های کاشی کاری شده آن اشاره کرد.

زیباترین بناهای تاریخی تبریز

برج خلعت پوشان

برج خلعت‌پوشان تبریز یکی از جاذبه‌های تبریز است که در محله کرکج قرار دارد و مربوط به دوره‌ی صفویه است. این برج در گذشته محل برگزاری مراسم خلعت‌پوشی بود. برج خلعت‌پوشان، برجی آجری است که در ۵ کیلومتری مرکز شهر تبریز، در همسایگی رودخانه میدان چایی قرار دارد. این روزها به منظور انجام تحقیقات علمی، اطراف این برج، در اختیار دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه تبریز است.

تبریز و زیباترین بناهای تاریخی آن

برج آتش نشان

برج آتش‌نشانی تبریز نخستین تأسیسات آتش‌نشانی ایران است. با تأسیس اولین بلدیه کشور در تبریز، اولین آتش‌نشانی نیز به وجود آمد. برج آتش‌نشانی نبش خیابان خاقانی و خیابان بهادری تبریز واقع شده و تاریخ بنای آن مربوط به اواخر دوره قاجاریه است و ۲۳ متر ارتفاع دارد.

خانه بهنام

خانه بهنام از قدیمی‌ترین بناهای اوایل دوره قاجار در شهر تبریز می‌باشد که در دوره ناصرالدین شاه مرمت و احتمالاً تزئینات نقاشی به آن اضافه شده است .این بنا از نظر معماری (طرح و ساخت) و تزئینات به عمل آمده در آن و کامل بودن بنا، یک نمونه ساختمان مسکونی قابل مطالعه است و دارای اهمیت ویژه می‌باشد. این خانه در حال حاضر به دانشکده معماری دانشگاه صنعتی سهند تبدیل شده است.

زیباترین بناهای تاریخی تبریز

حمام نوبر

حمام نوبر تبریز یکی از باشکوه‌ترین معماری‌های ایرانی بر جای مانده از اواسط دوران قاجار است که با مساحتی حدود ۷۰۰ متر مربع، در محل تقاطع دو خیابان اصلی و معروف شهر تبریز (امام خمینی و تربیت) واقع شده است. این حمام حدود ۱۴۰ سال پیش توسط معماری به نام بالاکاظم از اهالی قره‌ آغاج ساخته شد و با توسعه شهر تبریز و تخریب دروازه قدیمی، در مرکز شهر قرار گرفت.

خانه بلورچیان

خانه بلورچیان از جمله آثار اواخر دوره قاجاریه است و در محله سرخاب قاپوسی شهر تبریز قرار دارد.این خانه که سردر پر نقش و نگارش توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، از در ورودی با یک پله می‌توان وارد هشتی‌اش شد. ساختمان اصلی در قسمت شمالی آن قرار دارد و رو به جنوب دارای ایوان ستون‌دار است.طنبی مشرف به ایوان و اتاق‌های جانبی (گوشوار) طرفین ایوان را تشکیل می‌دهد.

خانه‌ی مشروطه

اگر به تاریخ و به‌خصوص دوران «مشروطه» علاقه دارید، حتماً از دیدن موزه‌ و خانه‌ تاریخی مشروطه لذت خواهید برد. خانه‌ی مشروطه که زمانی منزل «حاج مهدی کوزه‌کنانی» بوده، یکی از معروف‌ترین و پرافتخارترین مکان‌های دیدنی تبریز است.

زیباترین بناهای تاریخی تبریز

این خانه محل هم‌فکری و اتخاذ تصمیم‌های مهم سران مشروطه مانند «ستارخان» و «باقرخان» بوده و حالا تبدیل به موزه‌ی مشروطه شده است و آثار مربوط به این دوران مانند تندیس سران مشروطه، سندها و مکاتبات تاریخی‌ای مثل فرمان مشروطیت را در خود جای داده است.

نظر شما