شناسهٔ خبر: 58466956 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در ۹ ماهه امسال؛

مصرف بیش از ۵ میلیون تن مواد اولیه پتروشیمی در صنایع تکمیلی

نائب رئیس انجمن صنایع پلمیر گفت: در ۹ ماهه امسال، حدود ۵.۵ میلیون تن مواد اولیه پتروشیمی برای تولید انواع محصولات پلمیری در صنایع تکمیلی به مصرف رسیده است.

صاحب‌خبر -

آقای سعید زمان زاده در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: بخشی از این مواد اولیه از طریق عرضه در بورس کالا تامین شده و بخشی دیگر از طریق مواد بازیافتی که دوباره به چرخه تولید بازگشته است، در اختیار فعالان صنایع تکمیلی قرار گرفته است.

<div id="video-display-embed-code_9156569"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3733706/9156569?width=600&height=350"></script></div>

وی با اشاره به مشکلاتی که گاهی اوقات در عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس کالا وجود دارد، افزود: برخی واحد‌ها مواد اولیه را از پتروشیمی خریداری می کنند و در بازار آزاد می‌فروشند که این موضوع التهاب در بازار مواد را به دنبال دارد.

زمان زاده به اتفاقات چند ماه اخیر در عرضه مواد اولیه اشاره کرد و گفت: در پنج ماه گذشته به دلیل نبود اطمینان کافی از آینده در رابطه با تامین مواد اولیه، انتظارات تورمی در بازار مواد اولیه پتروشیمی ایجاد و باعث شد واحد‌های تولیدی برای خرید بیشتر مواد اولیه ترغیب شوند و همین موضوع به التهاب در بازار دامن زد.

<div id="video-display-embed-code_9156573"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3733706/9156573?width=600&height=350"></script></div>

نائب رئیس انجمن صنایع پلیمر با اشاره به سازوکار قیمت گذاری در بورس کالا، اظهار داشت: ارز نیمایی و ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج فارس بر مبنای قیمت‌هایی که کشف می‌شود، ملاک قیمت گذاری مواد اولیه در بورس کالا است، اما با توجه به اختلافی که میان این دو نرخ وجود دارد، امکان ایجاد رانت از یک سو و کاهش انگیزه برای تولید محصول نهایی از سوی دیگر تقویت می‌شود.

<div id="video-display-embed-code_9156580"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3733706/9156580?width=600&height=350"></script></div>

وی افزود: از سوی دیگر، سازوکار بورس به نحوی است که رقابت در آن سقف ندارد و وقتی کالا‌هایی مثل P.P و PVC در یک ماه ۱۰۰ درصد رقابت می‌خورد و حدود ۳۵ درصد اختلاف قیمت ارز پوشش می‌دهد، کالای نهایی یا کالایی که ارزش افزوده دارد، نمی‌تواند صادراتی باشد.

زمان زاده با انتقاد از فضای هیجانی که توسط صنایع بالادستی در بازار شکل می‌گیرد، گفت: مهندسی عرضه از طریق عرضه قطره چکانی در کالایی که التهاب در آن وجود دارد یا رعایت نکردن کف عرضه در بورس از جمله اقداماتی است که صنایع بالادستی انجام می‌دهند و صنایع تکمیلی را که عمدتا واحد‌های کوچک و متوسط هستند اسیر هیجانات بازار می‌کنند.

<div id="video-display-embed-code_9156579"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3733706/9156579?width=600&height=350"></script></div>

نائب رئیس انجمن صنایع پلیمر افزود: عرضه مواد اولیه باید پایدار باشد تا کسب و کار‌ها بر مبنای شایستگی ارتقا پیدا کنند نه بر مبنای رانت.

وی گفت: با توجه به توان بالای تولید پتروشیمی‌ها در برخی مواد اولیه، انتظار می‌رود صنایع بالادستی از واحد‌های پایین دستی موجود برای تولید محصولات صادرات محور و با ارزش افزوده بالا حمایت کنند.

نظر شما