شناسهٔ خبر: 58463768 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شمار بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در خراسان رضوی بیش از ۴۵ درصد کاهش یافت

مشهد- ایرنا- رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شمار بستری شدگان مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی طی حدود ۲۰ روز گذشته بیش از ۴۵ درصدکاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

دکتر محمد پهلوان کاشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته یک بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری شد و مجموع بستری شدگان مبتلا به کرونا به ۲۳ بیمار رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین طی این بازه زمانی شمار بستری شدگان بدحال مبتلا به کرونا در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۱۶ نفر در بیست و یکم دی ماه امسال به ۱۵ نفر رسیده است.

رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین در شبانه روز گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه ثبت و گزارش نشده است.

پهلوان افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون یک میلیون و ۹۴۰ هزار و ۱۳۳ تست آزمایشگاهی مربوط به تشخیص کووید ۱۹ در این دانشگاه انجام شده است.

شمار بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در خراسان رضوی بیش از ۴۵ درصد کاهش یافت

۹۰ درصد فوتی های ناشی از کرونا حتی یک دز واکسن کرونا را دریافت نکردند

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در گفت و گو با وبدا اظهار کرد: براساس آمارهای ثبت شده، تعداد زیادی واکسن نزده و واکسن ناقص داریم و باید بگوییم که ۹۰ درصد از جانباختگان مبتلا به اومیکرون حتی یک دُز واکسن کرونا را هم دریافت نکرده بودند.

دکتر محمدعلی کیانی افزود: این آمار بیانگر آن است که کم خطر بودن این سویه به نسبت سویه‌های دیگر به معنای عدم نیاز به واکسن کرونا نبوده و نیست و سویه اومیکرون می‌تواند برای واکسن نزده‌ها و حتی واکسن ناقص‌ها خطرناک باشد و نباید تصور کنیم که ما نیازی به واکسن نداریم و یا این که سه دُز دریافت کرده ایم و دیگر نیاز به دریافت دُز یادآور نداریم.

وی ادامه داد: از تمامی افراد بالای ۱۸ سالی که ۶ ماه از زمان دریافت آخرین دُز واکسنشان گذشته می‌خواهیم که برای دور ماندن از آسیب‌های موج هشتم بحران کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه و دُز یادآور دریافت کنند.

آمار فوتی های واکسن نزده کرونا ۱۰ تا ۴۰ برابر بیشتر از افراد واکسن زده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اهمیت دریافت دُز یادآور واکسن کرونا در پیشگیری از شیوع موج هشتم این بیماری گفت: بیشترین میزان تأثیر واکسن در کاهش چشمیگر میزان مرگ و میر کووید۱۹ بوده و آمار فوتی واکسن نزده‌ها ۱۰ تا ۴۰ برابر بیشتر از فوتی‌های واکسن زده ها بوده است.

کیانی افزود: سویه اومیکرون با توجه به میزان ابتلا و سرایت‌پذیری بالایی که دارد و همچنین نحوه انتقال بسیار سریع آن، می‌تواند جامعه را درگیر ‌و آحاد مختلف از جمله گروه‌های پرخطر را با مشکلات جدی مواجه کند.

وی ادامه داد:در ۳۶ ماهی که از آغاز بحران کرونا گذشته همگان به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ چیزی در بحث افزایش ایمنی مهمتر از واکسیناسیون کامل نبوده و نیست و در انجام این کار بسیار مهم و به‌خصوص دریافت دُز یادآور آن از استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی که سه اصل کلیدی در حفظ سلامت جامعه بوده و هست هم نباید غافل شد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون هفت میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۶ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و در طول ۲۴ ساعت گذشته، هیچ یک از بیماران کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست ندادند و مجموع جان باختگان این بیماری، در عدد ۱۴۴ هزار و ۷۴۴ نفر ماند.

همچنین تاکنون هفت میلیون و ۳۳۷ هزار و ۳۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۲۱۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

هم اکنون ۱۲ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی کرونایی، ۱۴۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۳ شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد.

نظر شما