شناسهٔ خبر: 58461856 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وحشت در لانه عنکبوت هلاکت ۹ صهیونیست به دست تک‌تیرانداز فلسطینی

کیهان

عملیات شامگاه جمعه بیت‌المقدس نشان داد که یک تک تیرانداز فلسطینی چگونه می‌تواند ورق تحولات را در برابر ارتش مسلح و مدعی رژیم صهیونیستی تغییر دهد و عرصه امنیت را برای اشغالگران تنگ‌تر از همیشه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، این جوان ۲۱ ساله به تنهایی جواب عملیات بزرگ صهیونیست‌ها در غزه را داد و تقریبا به همان‌اندازه آنها، از بین صهیونیست‌ها تلفات گرفت.

طی دو روز گذشته سرزمین‌های اشغالی با موج بی‌سابقه‌ای از عملیات‌های ضداشغالگری نیروهای فلسطینی روبه‌رو شد. یک روز پس از شهادت ۱۰ فلسطینی توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل در شهر جنین در کرانه باختری، جوان ۲۱ ساله و مسلح فلسطینی در ساعات شب جمعه حداقل ۸ اسرائیلی را در قدس اشغالی به ضرب گلوله کشت و سه نفر دیگر را زخمی کرد. در همین ارتباط نیز، پلیس اشغالگر اسرائیل اعلام کرد که این جوان فلسطینی ساعت ۲۰:۱۵ با خودرو خود به ساختمانی در شهرک «نیو یاکوف» در شمال قدس اشغالی رسید و به سوی صهیونیست‌هایی که ساختمان کنیسه آن محل را ترک می‌کردند تیراندازی کرد.

انجام این عملیات وحشت را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین حاکم کرد و الون بن دیوید خبرنگار و تحلیلگر ارشد رسانه‌های صهیونیست نیز در توئیتی هنگام وقوع حمله اعلام کرد که تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها بسیار بالاست و این فاجعه امنیتی برای اسرائیل به شمار می‌رود!

پایگاه خبری عبری زبان واللا نیز اعلام کرد: «اکنون این ترس و نگرانی وجود دارد که عملیات شهادت طلبانه قدس در کرانه باختری نیز تکرار شود، برای همین باید به فکر تقویت نیروها در کرانه باختری و قدس و استقرار نیروهای بیشتر در این مناطق بود.»

ورق برگشت

به نظر می‌رسد که عملیات شامگاه جمعه پاسخی به حمله‌ی تروریستی یگان ویژه گارد رژیم اسرائیل در اردوگاه جنین بود وعامل عملیات شهادت طلبانه اخیر، «خیری علقم» نوه شهید خیری علقم بود. پدربزرگ او در سال ۱۳۷۷ توسط شهرک نشینان در قدس اشغالی با ضربات چاقو به شهادت رسید و عملیات او به نوعی انتقام از خون پدربزرگش نیز بود. با این حال عملیات او طی سال‌های گذشته در سرزمین‌های اشغالی یک عملیات بی سابقه بود که توانست بیشترین تلفات را به اشغالگران با شلیک ۹ گلوله وارد کند. از این جوان فلسطینی تصاویر متعددی در مسجدالاقصی و در کوچه‌های بیت المقدس سوار بر اسب منتشر شده و قبلا در حساب فیس بوکی اش نوشته بود: «تک‌تیراندازی مناسب (ماهر) در مکانی مناسب بهتر از هزار سرباز در میدان نبرد است.»

این جملات طلایی توسط این جوان فلسطینی حکایت از آن دارد که او از مدت‌ها پیش توانسته دور از چشم صهیونیست‌ها آموزش‌های لازم تیراندازی را ببیند و به یک تیرانداز ماهر تبدیل شود. برخی منابع حتی گفته‌اند که سلاح مورد استفاده علقم از خارج از فلسطین و از مرزهای عراق به دست او رسیده است. این در حالی است که علقم، دارای مدارک عبری زبان صادره از تل آویو بود و در واقع او از فلسطینیان ساکن در محدوده تحت اشغال رژیم صهیونیستی به شمار می رفت.

از سوی دیگر عملیات علقم را می توان «عملیات سال» دانست، چون او عملیات خود را در شرایط آماده‌باش کامل دستگاه‌های امنیتی اسرائیل در کرانه غربی رود اردن انجام داد و تلفات این عملیات در ۲۰ سال اخیر در قدس اشغالی بی‌سابقه بود. از طرفی این یورش از طریق طپانچه برونینگ با کالیبر ۹ میلی متری انجام شد که عامل آن با حداقل شلیک‌، حداکثر تلفات را از صهیونیست‌ها گرفت و موفق به فرار از محل گردید و سپس در یک مکان ایست و بازرسی در درگیری جداگانه به شهادت رسید. در واقع «خیری علقم» ۲۱ ساله حتی انتفاضه دوم را ندیده بود، اما مقاومت در برابر اشغالگری را به خوبی آموخته بود. عملیات این جوان فلسطینی به خوبی نشان داد که یک تک تیرانداز فلسطینی چگونه می‌تواند در برابر ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی بایستد و امنیت را از اشغالگران بگیرد.

شکست مشت آهنین تندروها در تل آویو

بن گویر و شرکای سیاسی تندرواش به رهبری نتانیاهو در کمتر از یک ماه پیش که در تل آویو قدرت را به‌دست گرفتند، مدام اقدام به تهدید علیه فلسطینی‌ها می‌کردند و بن گویر پس از یک بار هتک حرمت مسجدالاقصی، هفته گذشته اعلام کرده بود که او باردیگر این اقدام هتاکانه خود علیه مسلمانان را انجام خواهد داد، اما طی چند روز گذشته صهیونیست‌ها ۸ نفر را در در عملیات بیت المقدس و قبل از آن ۱ نفر را در جریان یورش به جنین از دست دادند و پس از یورش به جنین با شلیک ۶ راکت از سوی نوار غزه روبه‌رو شدند.حتی کمتر از یک روز پس از عملیات بیت المقدس، جوان ۱۳ ساله فلسطینی دیگری صبح شنبه با تیراندازی خود توانست دو صهیونیست را در منطقه ‎سلوان شهر بیت‌المقدس زخمی کند که منابع صهیونیستی گفته‌اند یکی از افراد زخمی شده، افسر ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. همچنین خبرهای دیگری از حمله با چاقو به صهیونیست‌ها در تل آویو در عصر روز شنبه حکایت دارد و این وضعیت معنایی جز تنگ شدن حلقه امنیت برای صهیونیست‌ها نیست. از سوی دیگر از سه عملیات ضدصهیونیستی دو روز اخیر، حداقل دو عملیات آن به صورت مسلحانه انجام گرفته و به نظر می رسد که راهبرد تسلیح کرانه غربی علیه اسرائیل با موفقیت در حال نتیجه دادن است. در واقع تلفات ۲ روز گذشته رژیم اسرائیل به‌اندازه نصف تلفات آن در کل سال ۲۰۲۲ بود و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳، بی‌سابقه‌ترین تلفات به رژیم صهیونیستی وارد شود. براین اساس با افزایش عملیات‌های مسلحانه، احتمالا مقاومت فلسطین در کرانه غربی به تسلیحات زیادی دست یافته و پس از این به صورت روزانه شاهد عملیات‌های متعددی علیه صهیونیست‌ها خواهیم بود.

اذعان نتانیاهو

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات استشهادی شامگاه جمعه، به وضعیت آشفته خود و صهیونیست‌ها اشاره کرد و گفت: «این یکی از بدترین حملاتی بود که طی سال‌های اخیر دیده‌ایم، قلب ما با خانواده‌های مجروحان و کشته‌ها است، اقدام به ارزیابی اوضاع کردیم و برخی تدابیر و تصمیمات فوری را اتخاذ کردیم و به انجام اقدامات لازم ادامه خواهیم داد.»

همچنین کانال ۱۳ تل آویو در شب حادثه، یک اسرائیلی را نشان داد که در پخش زنده تلویزیون فریاد می‌زد که پلیس ۲۰ دقیقه بعد حادثه آمده است و عامل تیراندازی به راحتی فرصت داشت تا همه را بکشد.

شاید به‌دلیل همین ناامنی در سرزمین‌های اشغالی باشد که تمایل به مهاجرت در مناطق اشغالی بالا گرفته است. «داوید گروسمن»، نویسنده و مجری رادیو اسرائیل نیز به تازگی در برنامه صبحگاهی خود گفته است: «افراد بسیار زیادی به خصوص جوانان دیگرنمی خواهند در این‌جا(اسرائیل) بمانند. آنها را به غریبه‌ای در اسرائیل تبدیل کرده است.اسرائیل، دیگر خانه آنها نیست،آنها دچار احساس بیگانگی شده‌اند.اکثریت احساس بیگانگی می‌کنند، آنها خود را به عنوان یک تبعیدی تلقی می‌کنند. اسرائیل در هفتاد و پنجمین سال زندگی خود، در حال تجربه یک مبارزه سرنوشت ساز بر سر حیاتش است.»

جشن فلسطین، تبریک گروه‌های مقاومت

ساعاتی پس از عملیات موفق بیت‌المقدس، شهروندان فلسطینی در سرتاسر کرانه باختری و نوار غزه به خیابان‌ها آمده و ضمن پخش شیرینی، به شادی و خوشحالی پرداختند. همچنین همه گروه‌های مقاومت فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه از عملیات بیت المقدس تقدیر کردند و آن را ستودند.

همچنین حزب‌الله لبنان در واکنش به عملیات قدس با تقدیر این عملیات، اعلام کرد که این عملیات پاسخی فوری و قاطع به کشتار اسرائیل در جنین است. از سوی دیگر، دفتر سیاسی انصارالله یمن عملیات قهرمانانه در قدس اشغالی فلسطین را تبریک گفت و از ملت‌های آزاده خواست از مردم فلسطین حمایت کنند. انصارالله یمن اعلام کرد: «اشغالگران رژیم اسرائیل از این لحظه دیگر از عملیات مجاهدین فلسطین در امان نخواهد بود.»

با این حال، امارات و ترکیه عملیات بیت المقدس را محکوم کردند و مسئول رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اقدام ترکیه و امارات در محکوم‌کردن عملیات شهادت‌طلبانه قدس را «خیانت به فلسطین» دانست.

نظر شما