شناسهٔ خبر: 58461180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با سفیر اسبق ایران در چین

همان‌هایی که علیه برجام بودند دنبال احیایش هستند

حسین ملائک گفت: من به احیای برجام چندان امیدوار نیستیم زیرا در سال2015 که این تواق امضا شد، شرایط جهان طور دیگری بود و در این سال‌ها معادلاتی بر هم خورده و معادلاتی تازه شکل گرفته است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: شرایط میان ایران و کشورهای غربی دارای ابهامات زیادی است؛ اروپایی‌ها هر روز دامنه فشارها را افزایش می‌دهند، آمریکا می‌گوید برجام جزو اولویت‌هایمان نیست. در این شرایط ایران و غربی‌ها به چه سمتی خواهند رفت و سرنوشت برجام چه خواهد شد؟

 

حسین ملائک، سفیر پیشن ایران در چین و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «دولت سیزدهم هیچ برنامه و تئوری مشخصی در حوزه سیاست خارجی ندارد و موضوع برجام هم از این قاعده خارج نیست و می‌بینیم همان‌هایی که علیه برجام بودند حالا دنبال احیایش هستند. برخی با روی کار آمدن دولت جدید به نوعی علیه هنجارهای بین‌المللی قیام کردند اما بعدا متوجه شدند تنها مسیری که می‌شود ادامه داد احیای همان برجام است».

او ادامه داد: «عدم وجود برجام یعنی نبود تفاهمی که باعث رعایت هنجارهای بین‌المللی از سوی طرفین می‌شد. پیش از آن سایه تحریم‌های گسترده شورای امنیت بر سر ایران گسترده بود که با امضای برجام رفع شد. وقتی برجام نباشد باید از مایه بخوریم؛ حالا با هر روشی از جمله پول چاپ‌کردن، تحمل کمبود کالا یا هر روش دیگری. این شرایط نتیجه تحریم‌هاست و تا وقتی تحریم‌ها هست، مشکلات هر وجود دارند».

سفیر اسبق ایران در چین همچنین بیان کرد: «در غیاب کشورهایی که ما را تحریم کرده‌اند یا متعهد به رعایت تحریم‌های آن کشورها هستند، ایران دو ظرفیت مناسب را پیش روی خود می‌بیند. یکی گسترش ارتباط با روسیه و دیگری چین که تا اینجای کار هم مراجعه به آنها تا حدی جواب داده است اما آنها هم نمی‌خواهند به طور کامل جدای از جامعه بین‌المللی حرکت کنند. این را هم بگویم که چین نسبت به روسیه امکانات وسیع‌تری دارد و راه‌های دور زدن تحریم‌ها را فراهم می‌کند اما این کشور هم در نهایت جدای از کشورهای عرصه بین‌المللی حرکت نمی‌کند. دو افق پیش روی ماست؛ یکی اینکه با جامعه بین‌المللی کنار بیاییم و مشکلات را حل کنیم و یکی دیگر آنکه راه مقابله را در پیش بگیریم که راه دوم هم خیلی دوردست است و هم خیلی اراده و امکانات می‌خواهد. من باور دارم در دیپلماسی نباید به هیچ کشوری اعتماد کرد. ببینید که چینی‌ها آمدند در اجلاس خلیج فارس و بیانیه‌ای علیه ما را امضا کردند و احیانا فرداروز هم آقای رئیسی به چین سفر کند درب را رویش نمی‌بندند و اتفاقا می‌گویند همکاری‌های اقتصادی را گسترش دهیم. این یعنی نباید به هیچ کشوری اعتماد صد در صدی داشت».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در خصوص ارتباط ایران و اتحادیه اروپا اظهار کرد: «ما اکنون با اروپا تنش نداریم، یک فشاری از طریق افکار عمومی در حوزه دیپلماسی علیه ما وارد می‌کنند تا به نتایج دلخواه خود برسند. ما در مواجهه با آنها باید سطح دیپلماسی عمومی‌مان را بالا ببریم. واقعیت این است که بی‌علاقه هم نیستیم که با آنها کار کنیم. در این شرایط نباید فضا را بیش‌ از این ملتهب کرد».

ملائک در پایان گفت: «من به احیای برجام چندان امیدوار نیستیم زیرا در سال2015 که این تواق امضا شد، شرایط جهان طور دیگری بود و در این سال‌ها معادلاتی بر هم خورده و معادلاتی تازه شکل گرفته است. البته برجام هنوز می‌تواند دلیلی باشد برای آنکه کشورها دور هم جمع شوند و مذاکره کنند تا شاید به توافقی جدید دست یابند و و به این دلیل می‌تواند خوب باشد».

نظر شما