شناسهٔ خبر: 58460393 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

سوئد از اتباعش در ترکیه خواست به تجمعات نزدیک نشوند

وزارت امور خارجه سوئد در پی هتک حرمت قرآن کریم از سوی رهبر یک حزب راست افراطی به سوئدی‌های مقیم ترکیه هشدار داد به تجمعات در این کشور نزدیک نشوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه سوئد امروز شنبه در پی اقدام یک سیاستمدار راست افراطی در به آتش کشیدن قرآن در پایتخت این کشور به اتباع سوئدی مقیم ترکیه نسبت به هر گونه نزدیکی به تجمعات و تظاهرات در این کشور هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، چند روز قبل ترکیه مذاکرات با سوئد و فنلاند بر سر عضویت آنها در ائتلاف ناتو را در اعتراض به اهانت «راسموس پالودان»، رهبر حزب راست افراطی دانمارکی «تندرو» (Hard Line) در به آتش کشیدن قرآن مقابل سفارت ترکیه در  استکهلم معلق کرد.

به آتش کشیدن قرآن از سوی پالودان موجی از محکومیت و تظاهرات در کشورهای اسلامی از جمله ترکیه علیه این اقدام اهانت‌آمیز را در پی داشت.

وزارت امور خارجه سوئد در قسمت توصیه‌هایش به سوئدی‌های ساکن خارج نوشت: «از اتباع سوئدی در ترکیه خواسته می‌شود در جریان تحول وقایع باشند و از تجمعات و تظاهرات بزرگ دوری کنند.»

این وزارتخانه در ادامه این هشدار خود اعلام کرد: «انتظار برگزاری تظاهرات مداوم در مقابل سفارتخانه سوئد در آنکارا و سرکنسول سوئد در استانبول در روزهای آینده وجود دارد.»

«اولف کریسترسون»، نخست وزیر سوئد، در واکنش به اهانت به قرآن در پایتخت کشورش دم از حمایتش از آزادی بیان زد و انجام اقدامات موهن را به دلیل حمایت از آزادی بیان مجاز و قانونی دانست.

او مدعی شد: «اما چیزی که قانونی است لزوما مناسب نیست. آتش‌ زدن کتابهایی که برای بسیاری مقدس هستند یک اقدام عمیقا موهن است »

سال گذشته میلادی سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو بعد از حمله روسیه به اوکراین درخواست دادند.

برای نهایی شدن عضویت آنها در این ائتلاف نظامی، همه 30 عضو این ائتلاف باید با این درخواست موافقت و آن را تصویب کنند.

پیش از این ترکیه فرآیند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را معلق کرده و گفته بود سوئد باید نخست یک موضع شفافتر علیه تروریست‌ها، شامل شبه‌نظامیان کرد و گروه عامل کودتای نافرجام سال 2016 در ترکیه نشان دهد تا از درخواست عضویتشان در ناتو حمایت کند.

برچسب‌ها:

نظر شما