شناسهٔ خبر: 58460243 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

عملیات استشهادی در قدس؛ ۸ صهیونیست هلاک و 10 تن دیگر زخمی شدند

إنّا من ‌المجرمین منتقمون

کمتر از 24ساعت پس از جنایت نظامیان رژیم صهیونیستی در حمله به اردوگاه جنین و به شهادت رساندن 11فلسطینی، مبارزان جبهه مقاومت با به راه انداختن عملیات‌های مقاومتی کم‌سابقه انتقام‌جویانه، خواب را از چشم اشغالگران ربودند.

صاحب‌خبر -

​​​​​​​در نخستین اقدام، شهید «خیری علقم» ۲۱ ساله شامگاه جمعه در واکنش به کشتار تازه نیروهای اشغالگر، طی عملیاتی شهادت‌طلبانه در محله نافیه در قدس اشغالی با ضرب گلوله هشت صهیونیست را به هلاکت رساند و دست‌کم ۱۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند. برخی رسانه‌ها نیز آمار کشته‌شدگان صهیونیست‌ را ۱۰ و زخمی‌ها را دست‌کم ۱۲نفر اعلام کرده‌اند. برپایه اعلام پلیس رژیم صهیونیستی، مجری عملیات شهادت‌طلبانه پس از تعقیب به شهادت رسیده است. رادیو عبری «کول براما» به نقل از شاهدان عینی گزارش داد مجری عملیات، هنگام تیراندازی فریاد «جنین» سرداده بود.
اما تنها ساعاتی پس از این عملیات بزرگ و در حالی که صهیونیست‌ها هنوزدر شوک قرار داشتند، صبح روز شنبه نیز یک تیراندازی دیگر در قدس اشغالی اتفاق افتاد. براساس گزارش خبرگزاری رویترز، در این حمله که در محله «سلوان» رخ داد دست‌کم دو نفر زخمی شده‌اند. گفته می‌شود یک نوجوان 13ساله فلسطینی عامل این عملیات بوده که خود نیز زخمی و دستگیر شده است.

وعده تسلیح شهرک‌نشینان
تکرار عملیات در شهر پادگانی قدس، بسیار حائز اهمیت و برای صهیونیست‌ها شوکه‌کننده بوده است. به‌ویژه ابعاد عملیات نخست به حدی بود که بسیاری از مقامات ازجمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را به سر صحنه کشاند. نتانیاهو در واکنش به عملیات در قلب قدس اشغالی گفت: شاهد بدترین حمله علیه اسرائیل در چند سال اخیر بودیم. بن‌گویر، صهیونیست تندرو نیز در اظهاراتی جنجالی در محل وقوع حادثه وعده داد «شهروندان [صهیونیست] بیشتری باید اجازه حمل سلاح داشته باشند». این در حالی است که روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت هم نوشت: شهرک‌نشینان همزمان علیه بن‌گویر فریاد می‌زدند: این حادثه در دوره وزارت تو اتفاق افتاده است.  پلیس رژیم صهیونیستی ضمن اعلام‌ بالاترین سطح آماده‌باش خبر داد در پی عملیات در قدس، 42 فلسطینی را دستگیر کرده است. 
گفتنی است، مجری عملیات، خیری عقلم، نوه شهید خیری عقلم است؛ مردی که سال۱۹۹۸ بعد از عملیات استشهادی و هلاکت چند صهیونیست با چاقو، به شهادت رسیده بود. وی از اعراب اسرائیلی بوده است. در حالی که آمار بالای تلفات صهیونیست‌ها در حمله مورد توجه قرار گرفته، همزمان دستخطی قدیمی از عقلم در فیس‌بوکش منتشر شده است: تک‌تیراندازی مناسب (ماهر) در مکانی مناسب بهتر از هزار سرباز در میدان نبرد است.
عملیات بزرگ و انتقامی شهید علقم موجب شادی و خوشحالی گسترده مردم در کرانه باختری و نوار غزه شد. «حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس در واکنش به این اتفاق تأکید کرد: عملیات قدس پاسخ به جنایت کابینه فاشیستی اسرائیل در کشتار جنین بود. طارق عزالدین، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی هم با بیان اینکه عملیات یاد شده پاسخ مشروع و طبیعی به جنایات اشغالگران علیه ملت و مقدسات فلسطین است، تأکید کرد: دشمن فقط زبان زور را می‌فهمد. جالب آنکه عربستان سعودی، ترکیه و امارات عملیات استشهادی قدس را محکوم کردند!

شرایط جنگی در سرزمین‌های اشغالی 
در نهایت اینکه شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه در کرانه باختری بسیار ویژه است . 
تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم‌اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن، به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آن‌ها گرفته است.
حسن هانی‌زاده، کارشناس غرب آسیا در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به این موضوع گفت: سیاست کابینه افراطی نتانیاهو محکوم به شکست است چرا که هم‌اکنون شرایط جنگی بر سرزمین‌های اشغالی حاکم شده و امکان دارد یک جنگ تمام‌عیار در اراضی اشغالی با حضور همه رزمندگان مقاومت فلسطینی آغاز شود. علیرضا تقوی‌نیا، دیگر تحلیلگر بین‌الملل هم درباره ابعاد اهمیت عملیات قدس در کانال تلگرامی خود نوشت: این اقدام در شرایط آماده‌باش کامل دستگاه‌های امنیتی اسرائیل در کرانه غربی رود اردن انجام گرفت که مکان دقیق آن بیت حنینا در شمال بیت‌المقدس بود. از سوی دیگر، تلفات این عملیات در ۲۰سال اخیر در قدس اشغالی بی‌سابقه بود. همچنین این یورش از طریق تپانچه برونینگ با کالیبر ۹ میلیمتری انجام شد که عامل آن با حداقل شلیک، حداکثر تلفات را از صهیونیست‌ها گرفت. این مسائل هیمنه امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل را فرو پاشید.
از سوی دیگر نتانیاهو و بن‌گویر قصد داشتند از ابتدای دولت خود، با مشت آهنین وارد عرصه کارزار با فلسطینیان شوند که این رویکرد ناکام ماند. در نهایت اینکه راهبرد تسلیح کرانه غربی و شعله‌ور ساختن آن علیه اسرائیل، با موفقیت در حال انجام است و نتانیاهو نمی‌تواند به‌راحتی آن را حل کند. ایران مدت‌ها پیش راهبرد تسلیح کرانه غربی را آغاز کرده و به نظر می‌رسد آن را ادامه دهد، زیرا اهمیت این منطقه  ازنظر جمعیتی و جغرافیایی بسیار بیشتر از غزه است. اسرائیل از چهار طرف محاصره شده؛ سوریه، لبنان، غزه و به‌تازگی مقاومت فلسطینی در کرانه غربی رود اردن.

خبرنگار: مهدی خالدی

نظر شما