شناسهٔ خبر: 58460049 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حدنگاری 132 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سمنان

عملیات حدنگاری و تهیه نقشه برای حدود 132 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، غلامرضا خراسانیان، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به فرارسیدن سالروز تأسیس سازمان امور اراضی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه حدنگاری و صدور اسناد مالکیت از دیگر وظایف مدیریت امور اراضی در سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های کشور است، بیان کرد: تاکنون عملیات حدنگاری و تهیه نقشه برای حدود 132 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان به پایان رسیده است.

خراسانیان گفت: مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تلاش دارد تا با همکاری اداره کل منابع طبیعی و ثبت اسناد استان سمنان تا پایان امسال عملیات رفع تداخل در این استان را به پایان برساند.

وی از کشاورزان استان سمنان خواست تا برای اخذ اسناد مالکیت تک‌برگی کاداستر به ادارات اسناد و املاک در شهرستان‌های این استان مراجعه کنند.

تغییر غیرمجاز کاربری اراضی ممنوع است

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه اجازه تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی در این استان را نمی‌دهیم، گفت: شهروندان مراقب سودجویان و کلاهبرداران در هنگام خرید زمین باشند.

خراسانیان اظهار داشت: سازمان امور اراضی کشور از زمان تشکیل وظایف مهمی برای حفاظت از اراضی کشاورزی در کشور را بر عهده گرفت.

وی افزود: بخشی از این وظایف که بر اساس قوانین و مقررات برای اجرا بر عهده سازمان امور اراضی گذاشته شد، در حیطه وظایف بخش کشاورزی و حفاظت از خاک کشاورزی است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین وظیفه و دغدغه همکارانمان در سطح استان حفاظت از اراضی کشاورزی و حفاظت از خاک کشاورزی است که مهم‌ترین مسأله در امنیت غذایی است.

خراسانیان تأکید کرد: در استان سمنان، با یگان حفاظت ویژه‌ای که تشکیل شد، عملیات شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز و شناسایی احداث بناهای غیرمجاز در حال اجرا بوده و سعی بر این است که به نحو مطلوب از خاک اراضی کشاورزی حفاظت شود.

وی بیان کرد: قانون حفظ کاربری دو بخش دارد که بخشی از آن مرتبط با جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز بوده و بخش دیگر آن مربوط به صدور مجوزهای تغییر کاربری‌های ضروری است؛ چراکه در ماده یک قانون حفظ کاربری عنوان شده است که تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی مطلقاً ممنوع است؛ مگر در موارد ضروری.

حفاظت جدی از اراضی کشاورزی

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه قسمتی از قانون حفظ کاربری، مربوط به حفاظت از اراضی کشاورزی است و این مهم توسط یگان حفاظت اراضی کشاورزی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: بخش دیگری از قانون حفاظت کاربری که مربوط به مباحث تبصره یک ماده یک این قانون می‌شود؛ مبنی بر لزوم بحث صدور مجوزهای تغییر کاربری اراضی کشاورزی در موارد ضروری است.

خراسانیان تصریح کرد: بر اساس قانون تشخیص این ضرورت به عهده کمیسیون معروف به کمیسیون تبصره یک است و این کمیسیون ضرورت تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی را تشخیص می‌دهد.

وی عنوان کرد: بیشتر صدور مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان سمنان توسط کمیسیون تبصره یک در سال 1401 در قالب بخش دامداری، مرغداری و گلخانه و طرح‌های گردشگری و طرح‌های خانه کارگری و احداث استخر یا انبار بوده و این تغییر کاربری‌ها فقط در موارد ضروری صورت گرفته است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان عنوان کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون حفظ کاربری در وهله اول حفاظت از اراضی کشاورزی را در نظر دارد و در وهله بعد صدور مجوز را فقط در موارد ضروری مدنظر قرار می‌دهد؛ تشخیص این ضرورت از طریق کمیسیون تبصره یک با حساسیت کامل انجام می‌شود و تنها در صورت نیاز و ضرورت این مجوزها صادر می‌شود.

خراسانیان با تأکید بر تمرکز مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بر حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی بیان کرد: در بخش دوم قانون حفاظت اراضی کشاورزی که مربوط به حفاظت از کاربری‌ها است؛ مدیریت امور اراضی سعی دارد با اجرای به‌موقع قانون و شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز و بناهای غیرمجاز احداث‌شده و در حال احداث، نسبت به اجرای قانون در این موارد اقدام کرده و جلوی تخلفات و افزایش بی‌رویه تغییر کاربری آن گرفته شود.

وی عنوان کرد: مقابله قانونی که با این نوع تخلفات انجام می‌شود دو نوع است و این برخورد بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون و ماده ۳ قانون حفاظت از اراضی کشاورزی صورت می‌گیرد.

قلع و قمع بناهای غیرمجاز

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در صورتی که یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در بازدیدها و گشت‌های خود بناهای غیرمجاز یا کاربری‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی را شناسایی کنند؛ با دستور دادستان نسبت به اجرای مفاد تبصره دو قانون حفاظت از اراضی کشاورزی اقدام و با حضور نماینده دادستان نسبت به قلع و قمع بنا اقدام می‌کنند.

خراسانیان تصریح کرد: البته در این زمینه به‌طور حتم مراحل قانونی شامل صدور اخطار توقف عملیات به مالکان طی شده و در صورتی که متخلّف به اخطارها توجه نکند با حضور نماینده دادستان نسبت به قلع و قمع بنا اقدام می‌شود.

وی افزود: نوع دوم برخورد قانونی با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی، به‌صورت اجرای ماده 3 قانون حفاظت از اراضی کشاورزی است و در این زمینه باید گفت که با توجه به اینکه این تغییر کاربری از نظر قانون جرم شناخته می‌شود؛ در ماده ۳ این قانون، نسبت به مالکان این‌گونه بناها به‌عنوان بنای غیرمجاز به دستگاه قضا اعلام جرم شده و شکایتی علیه به مالک و یا احداث‌کننده آن بنای غیرمجاز به محاکم قضایی طرح می‌شود.

پایان پیام/74003/س/

نظر شما