شناسهٔ خبر: 58459625 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پنج میلیارد تومان برای اجرای سازه های آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت

یاسوج - ایرنا - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد گفت:پنج میلیارد تومان اعتبار به ایجاد سازه های آبخیزداری در ۱۰ منطقه این استان اختصاص یافته است.

صاحب‌خبر -

عبدال میرفردی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان سرمایه گذاری از محل اعتبارات مدیریت بحران برای اجرای طرح های آبخیزداری در مناطقی مانند آبدهگاه، امامزاده جعفر،رودریش،لوداب و مال شیخ پیش بینی شده که نیمی از آن ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح ها در قالب ۲ هزار و ۸۴۰ مترمربع بند رسوب گیر طراحی شده تاکید کرد: احداث سازه های آبخیزداری مذکور هم اکنون در مرحله برگزاری مراحل قانونی مناقصه است و عملیات اجرایی آنان در اسفند ماه امسال آغاز می شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: امسال همچنین ۴۶میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی و محرومیت زدایی برای توسعه سازه های آبخیزداری در استان پیش بینی که یک میلیارد تومان آن جذب شده است.

میرفردی ابراز داشت:سال جاری ۲۶میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و ۲۲ میلیارد تومان از محل منابع مالی محرومیت زدایی برای احداث سازه های آبخیزداری جدید یا تکمیل طرح های نیمه تمام مصوب شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: در صورت تخصیص اعتبارات پیش بینی شده ۴۱ هزار متر مکعب سازه آبخیزداری در استان احداث خواهد شد.

وی ابراز داشت:بی بی حکیمه در گچساران،دم چنار در بویراحمد و دارشاهی در شهرستان دنا و مناطقی مانند دیشموک،چاروسا، زیلایی و طسوج نیز طرح های آبخیزداری اجرا می شود.

میرفردی با اشاره به شرایط اقلیمی سال آبی جاری باران های سیل آسای تابستانی اظهار داشت: احداث سازه های آبخیزداری ضمن ذخیره آب برای دوران کم آبی از بروز سیل و خسارت های ناشی از آن پیشگیری می کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: کنترل سیلاب،ایجاد اشتغال موقت و دائم،نشاط تفرجگاه ها، مهیا شدن آبشخور برای گونه های حیات وحش،تقویت پوشش گیاهی و افزایش تولیدات کشاورزی و دامپروری،کاهش رسوبات و افزایش عمر مفید سدها مزایای مهم اجرای سازه های آبخیزداری در این استان بوده است.

وی با اشاره به انجام طرح مطالعاتی پروژه های آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و مطالعات اجرایی به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار در استان ،تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت اجرای طرح های آبخیزداری بیشتری را دارد

از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۲.۶ میلیون متر مکعب سازه آبخیزداری در این استان ایجاد شده است که اجرای این سازه ها باعث ذخیره سالیانه ۴۰میلیون متر مکعب مهار سیلاب و کنترل ۱.۲ میلیون متر مکعب فرسایش خاک در استان می شود..

آبخیزداری به معنای مهار آب های روان در زمان سیلاب و تزریق آن به سفره‌های زیرزمینی و همچنین ذخیره در پشت سدهای خاکی برای استفاده در زمان خشکسالی یا فصول گرم سال است.

میانگین سالیانه بارندگی کهگیلویه و بویراحمد در سال های پرآبی بالغ بر ۷۰۰ میلی متر گزارش شده است در حالی که این شاخص در زمان خشکسالی تا زیر ۵۰۰ میلی متر کاهش می یابد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد و یک درصد مساحت کشور است.

نظر شما