شناسهٔ خبر: 58458103 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در عملیات شهادت‌طلبانه قدس و تل‌آویو ۱۰ نفر هلاک و ۱۴ نفر زخمی شدند

۱۰ در برابر ۱۰، مقاومت انتقام جنین را دقیق گرفت

روزنامه جوان

نظامیان صهیونیست پس از یورش به اردوگاه جنین که به شهادت و زخمی شدن ده‌ها فلسطینی منجر شد، سرمست از این پیروزی جنایتکارانه خود را برای آرامش نسبی در سرزمین‌های اشغالی آماده می‌کردند، اما خوشحالی آن‌ها زیاد دوام نیاورد و جوانان فلسطینی کام صهیونیست‌ها را تلخ کردند.

صاحب‌خبر -
نظامیان صهیونیست پس از یورش به اردوگاه جنین که به شهادت و زخمی شدن ده‌ها فلسطینی منجر شد، سرمست از این پیروزی جنایتکارانه خود را برای آرامش نسبی در سرزمین‌های اشغالی آماده می‌کردند، اما خوشحالی آن‌ها زیاد دوام نیاورد و جوانان فلسطینی کام صهیونیست‌ها را تلخ کردند. جمعه شب یک جوان فلسطینی با سلاح گرم به سمت شهرک‌نشینان در بیت‌المقدس حمله کرد که طی آن ۱۰ صهیونیست به هلاکت رسیده و ۱۲ نفر زخمی شدند. در عملیات دوگانه دیگر در قدس و تل‌آویو هم چند صهیونیست زخمی شدند تا قاعده «چشم در برابر چشم» که مقاومت فلسطین وعده داده است، عملی شود. عملیات‌های بی سابقه‌ای که سرزمین‌های اشغالی را در بهت و حیرت فروبرد و مقامات ناتوان تل‌آویو تنها راه چاره را در مسلح کردن شهرک‌نشینان اعلام کرده‌اند که از خود در برابر فلسطینی‌ها دفاع کنند. 
 
به گزارش «جوان»، رژیم صهیونیستی سعی دارد با یورش‌های مکرر به کرانه باختری و ایجاد رعب و وحشت در بین فلسطینی‌ها راه عملیات شهادت‌طلبانه را مسدود کند، اما هرچه این جنایت‌ها بیشتر می‌شود، فلسطینی‌ها هم عزم‌شان برای مقابله با اشغالگران جزم‌تر می‌شود. جوانان فلسطینی سال ۲۰۲۲ تلفات سنگینی به رژیم صهیونیستی وارد کردند و به اذعان رسانه‌ها سال خونین و سیاهی برای صهیونیست‌ها بود. سال نو نیز از همان ابتدا مرگبار بوده است. در پی عملیات شهادت‌طلبانه یک جوان فلسطینی در نزدیکی کنیسه‌ای در منطقه نبی یعقوب در شهرک بیت‌حنینا در شمال قدس اشغالی، ۱۰ صهیونیست به هلاکت رسیدند و ۱۲ نفر دیگر هم زخمی شدند. نظامیان اسرائیلی با مجری عملیات وارد درگیری مسلحانه شدند و در نهایت او به ضرب گلوله به شهادت رسید. شبکه ۱۲ تلویزیون صهیونیستی اعلام کرد که مجری عملیات شهادت‌طلبانه یکی از اعضای جنبش حماس بوده است. منابع اسرائیلی اعلام کردند که علقم خیری، جوان ۲۱ ساله فلسطینی ساکن اردوگاه شعفاط در قدس مجری عملیات شهادت‌طلبانه است. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که عملیات جمعه شب در دو میدان رخ داده است و عامل عملیات در قدس از خودروی خود پیاده شده و شروع به تیراندازی کرده است. طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، این حمله خونین‌ترین حمله از سال ۲۰۱۱ است که منجر به کشته شدن هشت اسرائیلی در مدرسه دینی شد.
این عملیات مسلحانه یک روز پس از جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه جنین انجام شد که طی آن ۱۰ فلسطینی شهید و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند و با عملیات در بیت‌المقدس انتقام خون شهدای جنین گرفته شد. نکته جالب عملیات شهادت‌طلبانه این است که تعداد تلفات صهیونیست‌ها به اندازه شهدای جنین بود و نشان داد که قاعده «چشم در برابر چشم» رعایت شده است. 
 تداوم عملیات شهادت‌طلبانه 
علاوه بر عملیات جمعه شب، دیروز هم یک فلسطینی به سمت صهیونیست‌ها تیراندازی کرد که به گفته پلیس اسرائیل، دو نفر از صهیونیست‌ها در این عملیات زخمی شدند. این عملیات به دست یک نوجوان ۱۳ ساله فلسطینی و در نزدیکی یک پاسگاه در مجاورت شهرکی صهیونیست‌نشین در حومه شهرک سلوان در قدس اشغالی انجام شد. همچنین ساعاتی پس از این عملیات، شبکه المسیره از وقوع یک عملیات ضدصهیونیستی دیگر با سلاح سرد در نزدیکی شهر تل‌آویو خبر داد. 
گروه‌های مقاومت فلسطینی بار‌ها هشدار داده‌اند که بعد از این اجازه نخواهند داد شهرک‌نشینان صهیونیست رنگ آرامش را ببینند و تهدید کرده‌اند اگر اشغالگران به تجاوزات و ماجراجویی‌های خود ادامه دهند، سراسر سرزمین‌های اشغالی را به آتش خواهند کشید. ارتش صهیونیستی تا بن دندان مسلح که ادعای قدرت برتر را در منطقه دارد در برابر جوانان فلسطینی که به سلاح‌های سبک مجهز هستند، درمانده شده است. بسیاری از عملیات‌های شهادت‌طلبانه از سوی نوجوانان انجام می‌شود که بدون هیچ ترسی به دل دشمن می‌زنند و این نشان می‌دهد با وجود همه فشار‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی اسرائیل در کرانه باختری، نسل جدیدی از مقاومت در این مناطق تربیت شده‌اند که می‌توانند خواب را بر صهیونیست‌ها حرام کنند. 
 تل‌آویو در شوک فرو رفت
عملیات شهادت‌طلبانه قدس سرزمین‌های اشغالی را در بهت فرو برده است و مقامات تل‌آویو در برابر این عملیات‌ها سردرگم شده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به عملیات قدس گفت که این بد‌ترین حمله در طول چند سال اخیر بوده است. به گزارش خبرگزاری سما، نتانیاهو گفت: «بعد از جلسه با دستگاه‌های امنیتی، تصمیمات فوری در این رابطه اتخاذ کردیم. این تصمیمات را در جلسه کابینه مطرح خواهیم کرد تا تصویب شود.» نتانیاهو در ادامه واکنش خود به این عملیات شهادت‌طلبانه افزود: «ما نیاز به اتخاذ تصمیم همراه با آرامش داریم. ارتش، پلیس و نیرو‌های امنیتی بر اساس دستورات کابینه اقدام خواهند کرد.» یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز به همه نیرو‌های نظامی این رژیم دستور آماده‌باش داده و خواسته نیرو‌های نظامی از شهرک‌های صهیونیستی محافظت کنند و ارتش نیز یک گردان اضافی در کرانه باختری مستقر کرده تا همه تحرکات فلسطینی‌ها را زیر نظر بگیرد. پلیس رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که ۴۲ فلسطینی را به اتهام دست داشتن در عملیات جمعه قدس بازداشت کرده است. 
به گزارش هاآرتص، ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل هم در دیدار با یک شهرک‌نشین اسرائیلی که پنج تن از نزدیکانش در عملیات قدس کشته شده‌اند، گفت: «باید به زودی سیاست در اختیار داشتن سلاح را تغییر دهیم، باید هر اسرائیلی سلاح در اختیار داشته باشد.»‌این شهرک‌نشین اسرائیلی به بن گویر گفت: «ایتمار، حواست به فلسطینی‌ها باشد، ما تو را انتخاب کردیم، آن‌ها را نابود کن.»
ارتش صهیونیستی و پلیس از ماه‌ها پیش در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند، اما با این وجود نمی‌توانند جلوی عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها را بگیرند. پیش از این فقط نوار غزه تهدید جدی برای امنیت سرزمین‌های اشغالی به شمار می‌رفت، اما از سال گذشته که گروه‌های مقاومت در کرانه باختری اعلام موجودیت کردند، این منطقه و به خصوص اردوگاه جنین به کانون اصلی ضد صهیونیستی تبدیل شده است. بسیاری از مقامات امنیتی اسرائیل اعتراف کرده‌اند که اگر جنگی در آینده رخ دهد از سوی دو جبهه مورد هدف قرار خواهند گرفت و برای مقابله با چنین سناریویی آمادگی ندارند، زیرا به خوبی می‌دانند که این بار دامنه درگیری‌ها تنها به مرز‌های فلسطین محدود نخواهد شد و تمام اضلاع مقاومت از فلسطینی‌ها حمایت خواهند کرد. 
 شادی فلسطینی‌ها و مقاومت 
مردم فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه پس از اجرای این عملیات به شادی پرداختند. به گزارش خبرگزاری شهاب، فلسطینی‌های ساکن جنین به همراه نیرو‌های مقاومت گردان جنین در خیابان‌های این شهر راهپیمایی کرده و در میان مردم شیرینی پخش کردند. حاضران در این راهپیمایی سرود‌هایی را به یاد شهدای مقاومت فلسطین سردادند. نیرو‌های گردان جنین نیز در این راهپیمایی برای شهادت در راه آزادسازی فلسطین با فلسطینی‌ها عهد بستند. در این راهپیمایی خانواده شهدای اخیر جنین هم که فرزندان خود را از دست داده بودند حضور داشتند و از عملیات قدس ابراز خوشحالی کردند. 
از سوی دیگر، گروه‌های مقاومت هم از عملیات شهادت‌طلبانه استقبال کردند. به گزارش شبکه المیادین، حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس گفت: «عملیات قهرمانانه در قدس گرفتن انتقام شهدای جنین بود.» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی هم خاطرنشان کرد: «این عملیات را تبریک می‌گوییم و تأکید می‌کنیم که دشمن تنها زبان زور را می‌فهمد. عملیات قدس در واقع تجسم یکپارچگی میادین قدس، کرانه باختری، غزه و جوامع دور از وطن بوده و پیام امروز عملیات قدس به رژیم اشغالگر آمادگی مقاومت برای نبرد نهایی آزادسازی است که بسیار نزدیک است.»
جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین نیز در واکنش به این عملیات تأکید کرد: «به ملت خود، عملیات قدس را تبریک می‌گوییم و تأکید می‌کنیم که این عملیات آغازگر مرحله جدیدی از مراحل مقاومت مردمی فراگیر به شمار می‌رود». کمیته‌های مقاومت مردمی هم عملیات قدس را پیامی به دشمن صهیونیستی مبنی بر این دانستند که مقاومت به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد و کسی نمی‌تواند ملت فلسطین را منصرف کند یا اراده مستحکم آن را بشکند و بهای خون شهدا ارزان نیست. شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان هم در پیامی در واکنش به عملیات ضدصهیونیستی در قدس اظهار داشت: «ما عملیات منحصر به‌فرد قدس را که در واکنش به جنایات صهیونیست‌ها و اشغالگری آن‌ها انجام شد، تأیید کرده و تبریک می‌گوییم. با وجود این مردمان شجاع و مبارز، آینده از آن فلسطین آزاد شده است.»

نظر شما