شناسهٔ خبر: 58449659 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت مطرح کرد:

بودجه افزایش ظرفیت پزشکی بر مبنای مصوبه شورا تامین نشد

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره بودجه آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره افزایش ظرفیت پزشکی را اجرا کرد اما بودجه این افزایش ظرفیت تامین نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ابوالفضل باقری فرد در نشست خبری هفتمین همایش مرجعیت علمی در محل وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران درباره افزایش ظرفیت رشته پزشکی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ادامه آن در سال های بعد خاطرنشان کرد: ما موظف هستیم که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی را انجام دهیم چنانچه امسال هم این افزایش ظرفیت انجام شد و بیشتر از میزانی که در جدول مصوبه آمده بود به دانشگاه های علوم پزشکی دانشجو داده شد.

استمرار اجرای مصوبه افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی منوط به تامین زیرساخت ها است

وی افزود: اما استمرار این افزایش ظرفیت منوط به این است که سازمان های مرتبط دیگر هم وظایف خود را انجام دهند. سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه هم در این مصوبه وظایفی داشتند که به آن عمل نکرده اند. ما باید زیرساخت مناسب افزایش ظرفیت را داشته باشیم. تاکنون بودجه ای از سوی دستگاه ها مبنی بر این افزایش ظرفیت به وزارت بهداشت پرداخت نشده است. البته مذاکراتی در حال انجام است اما استمرار اجرای این مصوبه منوط به تامین زیرساخت ها است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: آموزش یک امر مستمر است و بودجه هایی که نیاز داریم باید در زمان مقتضی آن داده شود که بتوان زیرساخت ها را تامین کرد اگر بودجه ها و سرانه های آموزشی به موقع پرداخت نشود مشکل آموزش را حل نمی کند ضمن اینکه بخشی از آموزش، آموزشی است که اکنون در جریان است و آن بر اساس سرانه ای که سازمان برنامه احصاء می کند پرداخت می شود اما بخشی از آموزش نیز دانشجویانی هستند که قرار است آموزش آنها آغاز شود که در این زمینه بودجه تامین نشده است.

وی افزود: بحث کیفیت آموزش خط قرمز وزارت بهداشت است. برخی کشورهای منطقه تعداد متخصص بیشتری نسبت به ایران دارند اما آیا مردم در منطقه برای درمان به آنجا مراجعه می کنند یا ایران؟ پس کیفیت آموزش پزشکی در ایران تضمین شده است و ما موظف هستیم این کیفیت را حفظ کنیم.

تمهیدات وزارت بهداشت برای پیشگیری از مهاجرت از گروه علوم پزشکی

باقری فرد درباره موضوع مهاجرت و تسری آن به گروه علوم پزشکی گفت: موضوع مهاجرت تحت شرایط اجتماعی و اقتصادی است و مشکل وزارت بهداشت به تنهایی نیست. ضمن اینکه آمار و ارقام هم به صورت واقعی اعلام نمی شود. برخی قصد مهاجرت دارند که آمار آنها با آمار واقعی مهاجرت انجام شده متفاوت است.

وی افزود: نکته دیگر کسب درآمد اقتصادی است که در مهاجرت موثر است. ما در وزارت بهداشت تمهیدات جدیدی ایجاد کرده ایم که از آن جمله پیگیری وزیر بهداشت برای برداشتن سقف درآمدی پزشکان در بیمارستان های دولتی است که به موضوع کسب درآمد کمک می کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: جذابیت هایی برای ادامه تحصیل نخبگان فراهم شده است که از آن جمله اضافه شدن مدال های نقره و برنز به مجموع مشمولان استفاده از تسهیلات استعداد درخشان برای ادامه تحصیل در گروه علوم پزشکی است.

آزمون دستیاری دوره ۵۰ مشکلی ندارد و در موعد مقرر برگزار می شود

وی درباره آزمون دستیاری و موضوع به روز بودن منابع و مصوبه دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: این موضوع مربوط به آزمون دوره ۴۸ بود که به تعویق زمان آزمون انجامیده بود. در آزمون ۴۹ به دلیل تغییراتی که در آیین نامه های آزمون دستیاری در وزارت بهداشت انجام مسئله به روز بودن منابع آزمون مرتفع شد و دیوان عدالت اداری هم اجازه داد که آزمون برگزار شود.

باقری فرد افزود: برای آزمون دستیاری دوره ۵۰ نیز مشکلی وجود ندارد و ثبت نام صورت گرفته است و وزارت بهداشت اصرار دارد که آزمون دستیاری به موقع در اردیبهشت ماه برگزار شود چرا که قبولی های آزمون دستیاری در مهرماه باید کار خود را در مراکز درمانی آغاز کنند و در محل خدمت و آموزش خود حاضر باشند. ضمن اینکه مشکل قانونی در این زمینه نداریم.

وی درباره آزمون صلاحیت بالینی برای رشته های علوم پزشکی گفت: رشته پزشکی سال هاست که آزمون صلاحیت بالینی در آن برگزار می شود. در دندانپزشکی برای اولین بار از امسال آزمون صلاحیت بالینی برگزار می شود. در واقع این آزمون های صلاحیت کمک می کند که افراد با اطمینان خاطر کامل به عرصه خدمت سلامت وارد شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره اجرای بومی گزینی در علوم پزشکی خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار برای رشته های تخصصی ۵۰۰ نفر ظرفیت به صورت پذیرش بومی در نظر گرفته شده است. دانشگاه های علوم پزشکی حدود ۸۰۰ نفر به وزارت بهداشت اعلام نیاز کرده اند و شرایط پذیرش بومی هم براساس تعریفی است که در شورای آموزش پزشکی و تخصصی برای آن لحاظ شده است.

برای پذیرش بومی در رشته پزشکی عمومی هم با سازمان سنجش آموزش کشور در حال برنامه ریزی هستیم

وی تاکید کرد: برای پذیرش بومی در رشته پزشکی عمومی هم با سازمان سنجش آموزش کشور در حال برنامه ریزی هستیم که افراد بتوانند در همان محلی که زندگی می کنند در صورت دارا بودن شرایط بتوانند به صورت بومی پذیرش شوند و در همان محل خدمت کنند. ضمن اینکه از میان افزایش ۲۰ درصدی که امسال اعمال شد نیز ۸۰ درصد افراد به صورت بومی پذیرش شدند.

گلایه برخی از بیماران از شرایط بیمارستان های آموزشی و عدم حضور اساتید در بیمارستان ها

باقری فرد درباره گلایه برخی از بیماران از شرایط بیمارستان های آموزشی و عدم حضور اساتید در بیمارستان ها و سپردن کار به دست دانشجویان و دستیاران گفت: قبول داریم که برخی از بیمارستان های آموزشی با مشکل مواجه اند اما نظارت بر این امر بر عهده معاونت درمان است. اما در معاونت آموزشی با اساتیدی که در بیمارستان ها حضور نداشته باشند برخورد می شود زیرا تمامی اعمال جراحی و فعالیت های دستیاران باید تحت نظارت اساتید باشد و تا استاد حضور نداشته باشد کاری انجام نمی شود اما قطعاً این کم کاری پیگیری می شود.

وی درباره بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: ما در ذیل برنامه جامع عدالت و تعالی در علوم پزشکی کارگروه بین المللی سازی را شکل داده ایم. اکنون بیشتر از ۶ هزار دانشجوی بین المللی در دانشگاه های علوم پزشکی تحصیل می کنند. غیر از بحث جذب دانشجو موضوع ایجاد شعبه دانشگاه های علوم پزشکی در خارج از کشور هم پیگیری می شود. تاکنون شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان سبطین در کربلا راه اندازی شده است و نیروی انسانی آن را کشور ما تامین می کند.

ایجاد شعبه دانشگاه های علوم پزشکی در کشورهای تاجیکستان و غنا در حال پیگیری است

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: ایجاد شعبه دانشگاه های علوم پزشکی در کشورهای تاجیکستان و غنا هم در حال پیگیری است. این امر نشان دهنده کیفیت آموزش پزشکی در ایران است. بسیاری از این دانشجویان خارجی علاوه بر سفیران علمی، سفیران فرهنگی هم هستند. اعتبارسنجی بین المللی سازی در حال پیگیری است تا مدارک دانشگاه های علوم پزشکی نیز بین المللی باشد.

وی یادآور شد: دانشجوی خارجی که در ایران تحصیل می کند اجازه کار ندارد و از همین رو ما بر اساس نیازهای آن کشورها می توانیم دانشجو تربیت کنیم. به طور مثال در افغانستان کاردانی نسخه پیچی یا کاردانی فوریت های پزشکی می خواهد، از همین رو ما بر اساس نیاز آن کشورها برنامه آموزشی داریم.

باقری فرد درباره نقش انجمن های علمی گروه علوم پزشکی در احصاء نیازهای آموزش پزشکی گفت: یکی از برکات ادغام این است که گروه مشاوران حوز آموزش دو گروه بوردهای تخصصی شامل ۳ هزار نفر برجسته هر حوزه و گروه انجمن های علمی که شامل ۲۰۰ انجمن هستند، را دربر می گیرد. بر اساس دستور وزیر بهداشت قرار است که از مشاوره بوردهای تخصصی و انجمن های علمی در تمامی خدمات آموزشی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی استفاده شود.

رشته های جراحی قلب و جراحی قفسه صدری به دستیاری تخصصی تبدیل می شوند

وی افزود: بر اساس ارائه نظر اعضای بورد بسیاری از رشته های در معرض انقراض امسال ظرفیت پذیرش شان تکمیل شد. به طور مثال در جراحی عروق ۸ نفر جذب شدند. با همین تعامل مقرر شد رشته های جراحی قلب و جراحی قفسه صدری به دستیاری تخصصی تبدیل شوند و یک دوره ۵ ساله بگذارنند. همچنین با نظر اعضای بورد، رشته بیهوشی که تا دو سال گذشته ۷۰ درصد ظرفیت آن خالی می ماند، میزان ظرفیت خالی آن به ۳۰ درصد کاهش یافت. امسال برای اولین بار در تاریخ دوره های دستیاری، با پذیرش ۴ هزار دستیار در مرحله اول سیر کاهش کامل شدن ظرفیت دستیاری متوقف شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: ضمن اینکه نظام پرداخت هم باید اصلاح شود. حتماً در این زمینه معاونت درمان رشته های صعب و سخت را در نظر بگیرد و انگیزه کافی برای ماندگاری افراد ایجاد شود.

۷۰ درصد تکنولوژی های آموزشی و شبیه سازها در دانشگاه های علوم پزشکی در داخل تولید می شود

وی درباره تکنولوژی های آموزشی و نقش آن در آموزش علوم پزشکی گفت: ۷۰ درصد تکنولوژی های آموزشی و شبیه سازها در دانشگاه های علوم پزشکی در داخل تولید می شود و این کار در ذیل همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت و معاونت علمی ریاست جمهوری توسعه یافته و به توسعه آموزش و همچنین حفظ اخلاق پزشکی در مواجهه با بیمار کمک می کند. اما ما همچنان معتقدیم پایه آموزش پزشکی بر مبنای آموزش چهره به چهره است.

رشته ای با عنوان «مصورسازی در آموزش علوم پزشکی» تصویب کردیم

باقری فرد خاطرنشان کرد: برای رفع مشکل عدم هماهنگی میان تولید کنندگان تکنولوژی های آموزش پزشکی که عمدتاً از سایر رشته ها بودند از امسال رشته ای با عنوان «مصورسازی در آموزش علوم پزشکی» تصویب کردیم که در مقطع کارشناسی ارشد ایجاد شده و فراگیران از سایر رشته ها می توانند در این رشته تحصیل کنند و با گروه علوم پزشکی همکاری کنند.

ارائه پیشنهاد «مردمی سازی آموزش علوم پزشکی» در برنامه هفتم توسعه

وی از ارائه پیشنهاد «مردمی سازی آموزش علوم پزشکی» در برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: بحث مردمی سازی آموزش به این ترتیب است که بتوان از ظرفیت مردم که در حوزه های مانند آموزش و بیمارستان سازی و غیره فعال هستند استفاده کرد تا افرادی که حائز شرایط هستند و یا پزشکانی که بازنشسته شده اند بتوانند در این زمینه همکاری کنند. این امر با آئین نامه ای که مشخص می کنیم و با نظارت وزارت بهداشت اجرا می شود و از کنکور در رشته های پرمتقاضی پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

اعلام تغییرات پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: آئین نامه پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس در حال تغییر است و منظور این است افرادی که مایل به تحصیل در رشته پزشکی هستند راه برای آنها بسته نیست. این آئین نامه پس از اینکه تغییر کرد به صورت محدود در برخی از دانشگاه های علوم پزشکی نیز اجرایی می شود.

نظر شما