شناسهٔ خبر: 58449096 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

هشدار سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس درباره بودجه وزارت بهداشت

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: نگرانی اساسی ما در بودجه بخش درمان و سلامت در زمینه طرح دارویار است؛ با بودجه‌ای که در نظر گرفته شده، با گرانی و کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه می‌شویم، بنابراین قطعا باید این بودجه ترمیم شود.

صاحب‌خبر -

زهرا شیخی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بودجه بخش بهداشت و درمان اظهار کرد: متاسفانه در بودجه وزارت بهداشت و درمان و بودجه حوزه سلامت مانند طرح دارویار که قرار است جزو زیرساخت‌های بحث دارویی باشد، با توجه به تورم عمومی و شرایطی که وجود دارد با کاهش بودجه شدیدی مواجه هستیم.

وی افزود: سهم طرح دارویار در بودجه ۱۴۰۱، ۷۲ هزار میلیارد تومان بوده اما در بودجه ۱۴۰۲، ۶۹ هزار میلیارد تومان تعیین شده، پیش‌بینی ما برای پیشنهاد ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است. تفاوتی که در این زمینه وجود دارد نگرانی‌های زیادی را در این حوزه ایجاد می‌کند.

شیخی با بیان اینکه یکی از مباحثی که مانند همیشه وجود داشته، شکاف عمیق بین بودجه بهداشت و پیشگیری با درمان است، عنوان کرد: یک غفلت بنیادی صورت گرفته که بیشتر به حوزه درمان توجه شده تا بهداشت و پیشگیری. ما در حوزه غربالگری‌های سرطان‌ها، پیشگیری در تمام بیماری‌ها و سبک زندگی سالم نیازمند بودجه اساسی برای آموزش، پژوهش، پیشگیری و بهداشت هستیم که کاملا مغفول مانده و روز به روز در حال عمیق‌تر شدن است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نگرانی اساسی ما طرح دارویار است. طرح دارویار باید با ۳ زیرساخت پزشک خانواده، نظام ارجاع و نسخه الکترونیک تامین می‌شد و قرار است پرداختی از جیب مردم تغییری نکند اما با بودجه‌ای که در نظر گرفته شده، با گرانی و کمبود دارو و همچنین تجهیزات پزشکی مواجه می‌شویم؛ بنابراین قطعا باید این بودجه ترمیم شود.  

 

نظر شما