شناسهٔ خبر: 58448997 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین ایران در آذربایجان:

اظهارنظر اولیه‌ علی‌اف مبنی بر تروریستی خواندن حمله به سفارتان شتابزده و احساسی بود

سفیر پیشین ایران در باکو گفت: اظهارنظر اولیه‌ جمهوری آذربایجان مبنی بر تروریستی خواندن حمله مسلحانه با سفارت این کشور در تهران یک اقدام احساسی و شتاب‌زده تلقی می‌شود.

صاحب‌خبر -
اظهارنظر اولیه‌ آذربایجان مبنی بر تروریستی خواندن حمله به سفارتشان شتابزده و احساسی بود/ باکو و تهران اجازه ندهند روابط خوب دو کشور دچار مشکل شود
کد خبر: 593970
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۸ ۱۳:۱۵:۵۲

محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین ایران در آذربایجان، در تحلیل حادثه روز گذشته حمله به سفارت آذربایجان در تهران و ضرورت جلوگیری از تنش در روابط دو جانبه گفت:‌ شواهد نشان می‌دهد که به طور قطع انگیزه حمله به سفارت آذربایجان یک انگیزه شخصی بوده و اعترافات فرد ضارب  مبنی بر اینکه همسرش ۹ ماه قبل در کشور آذربایجان حضور داشته و اظهارات دختر او مبنی بر اینکه بعد از این اقدام با مادرش تماس گرفتند،‌ همگی نشان می‌دهد موضوع کاملا یک بحث غیرسیاسی و با انگیزه‌های شخصی و خانوادگی بوده و به نظر می‌رسد اظهارنظر اولیه‌ جمهوری آذربایجان مبنی بر تروریستی خواندن این اقدام یک اقدام احساسی و شتاب‌زده تلقی می‌شود.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی پاک آئین را در ادامه می خوانید:

  • خوشبختانه در راس دستگاه دیپلماسی ایران، آقای امیرعبداللهیان و بعد سخنگوی وزارت امور خارجه بلافاصله سعی کردند اجازه ندهند این اتفاق بر روابط دو کشور تاثیر منفی بگذارد و با خویشتن‌داری در برابر مواضع تند مقامات آذربایجان اقدامات خوبی انجام دادند.
  • در ادامه با وزیر امور خارجه آذربایجان صحبت شد و موضوع برای ایشان کاملا روشن و تشریح شد. همچنین آقای امیرعبداللهیان از مجروحان حادثه عیادت کرد. مقامات قضایی و امنیتی کشور هم گفتند این مساله را دنبال می‌کنند و فرد خاطی مجازات می‌شود.
  • در هر صورت هر دو کشور با توجه به اشتراکات زیادی که دارند، علیرغم اختلافاتی هم که وجود دارد باید وضعیت پیش آمده را مدیریت کنند تا اجازه ندهند روابط خوب دو کشور دچار مشکل شود.
  • البته از سوی دیگر ما شاهد هستیم که رسانه‌های غربی با هدایت رژیم صهیونیستی به دنبال این هستند که این حادثه را تاثیرگذار در روابط ایران و جمهوری آذربایجان معرفی کنند و آینده روابط دو کشور را با این وضعیت به صورت مبهم و غیرروشن ترسیم کنند که این روند خط همیشگی آنها بوده تا سیاست جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط با همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان را زیرسوال ببرند.
  • در عین حال خط دیگر غربی‌ها این است که بگویند سفارتخانه‌ها در ایران امنیت ندارند در حالی که این یک اتفاق کاملا نادر بود و تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده و ایران خودش را موظف می‌داند که از نمایندگان سیاسی مقیم ایران دفاع،‌ حمایت و محافظت کند.
  • واقعیت این است که این، خود کشورهای اروپایی هستند که در جریان حوادث اخیر و همچنین در دوره انتخابات اجازه دادند تا مخالفان ایران در شهرهای مختلف اروپا به نمایندگی‌های سیاسی ایران حمله کنند و لذا ادعاهایی که مطرح می‌کنند درست نیست و خود آنها در مظان اتهام برای عدم حفاظت از نمایندگان سیاسی هستند.
  • وزارت امورخارجه در حوزه دیپلماسی رسمی باید مقامات رسمی، سفرای کشورهای دیگر که در ایران هستند، همچنین مقامات جمهوری آذربایجان را قانع کند که این اقدام بر خلاف برخی فرافکنی‌ها تروریستی نبود و یک اقدام شخصی با انگیزه غیرسیاسی بوده که در این مسیر قدم‌های خوبی هم برداشته شد.
  • در حوزه دیپلماسی عمومی لازم است افکار عمومی را قانع کنیم که نقش رسانه‌ها در این مساله خیلی مهم است. بسیار مهم است که مقامات وزارت امورخارجه با دعوت از اصحاب رسانه دقیقا به سوالات آنها جواب داده و آنها را قانع کنند که این حادثه اگرچه تلخ بود، قطعا محکوم است اما فاقد انگیزه سیاسی بوده است.
  • در واقع این حادثه می‌تواند یک هشدار به ایران باشد که برای حفاظت از نمایندگی‌های سیاسی اقدامات خود را مضاعف کند. البته حفاظت درون نمایندگی‌های سیاسی با خود کشورهای فرستنده خارجی است اما در بیرون از سفارت پلیس دیپلماتیک حضور دارد که البته آن هم تا حدی جنبه تشریفاتی دارد.
  • اما طبیعی است که این حادثه باید ما را هشیار کند که ممکن است اتفاقاتی رخ دهد و سعی کنیم بر تدابیر امنیتی خودمان نسبت به نمایندگان سیاسی بیفزاییم.

نظر شما